Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til ejendomsavancebeskatningen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i privatlivet været så "uheldig" at sælge et hus til mere end vurderingen. Efter at have bedt SKAT om bindende svar på, om jeg kunne fritages for skat af ejendomsavance står det desværre klart, at jeg ikke slipper.

Dog er SKAT ikke til meget hjælp vedr. selvangivelse og betaling af det skyldige. Der henvises til revisor eller advokat. Jeg skal således betale for at kunne komme til at betale skat korrekt.

Er der nogen der kan skitsere hvordan jeg laver beregningen eller kan pege på en hjemmeside med en god forklaring?

Som jeg har forstået det kan man fratrække regningen til ejendomsmægler samt 10.000 per år man har ejet huset. Men derefter er jeg ret blank.

Er der mulighed for genanbringelse som privatperson eller på anden måde at udskyde denne skat?

På forhånd tak.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorvidt du sælger til over eller under vurderingen, har intet at gøre med den skattepligtige avance.

Ligesom du har haft en ejendomsmægler til at hjælpe med salget, bør du også se udgiften til en revisor, som en del af omkostningerne ved salget. Der er så mange faldgruber i avanceopgørelsen, så du vil med ret stor sikkerhed ikke få selvangivet korrekt ved selv at prøve.

Du kan ikke genanbringe, hvis det blot er en almindelig udlejningsejendom. Både den solgte og den ejendom der skal genanbringes i, skal bruges i en aktiv erhvervsvirksomhed, for at genanbringelse kan ske. 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt det handler om parcelhusregelen, men hvis jeg solgte præcis til vurderingen var der jo ikke noget problem. Det er det jeg mener med at have solgt over vurderingen.

Mener du med revisor som del af omkostningerne, at hans regning også kan trækkes fra?

Genanbringelse er ikke aktuelt. Som skrevet er det et privatejet hus, men jeg efterlyste evt. andre muligheder for udskydelse.

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel

Hvis du selv har boet i huset, og grunden er under 1450m2(som jeg lige husker det) er salget skattefrit.

Ellers skal der betales skat  ... hvis du har brugt VSO er der kun muligheder hvis den videreføres, og det er kun en del af skatten der kan udskydes.

Du giver ikke oplysninger nok til at være præsis i svaret, men sikkert er det at vurderingen ikke har nogen betydning.

Det er nok en god ide med en revisor ... det kan blive ret dyrt hvis du begår fejl

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for bidrag.  Jeg har ikke boet i huset fordi jeg jeg havde folkeregisteradresse i en anden landsdel. Sagen er også afgjort ved bindende svar af SKAT x 2, så der er ikke meget at komme efter. Det er også helt i privat regi, mit firma har ikke noget med sagen at gøre. Nu skal jeg bare have lavet beregningen og noget tyder på at jeg får brug for en revisor. Har bestilt et tilbud fra Ageras, så må vi se.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel:
 hvis jeg solgte præcis til vurderingen var der jo ikke noget problem. Det er det jeg mener med at have solgt over vurderingen.

vurderingen spiller vel ikke ind. Solgte du med gevinst (salg minus køb) spiller ind som jeg ser det

vh John  Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Huset har en offentlig vurdering og bliver ifm. udtagelse af et dødsbo vurderet til nogenlunde det samme. Efterfølgende sælges det til lidt mere. Derfor skriver jeg at det er solgt over vurdering. 

Sagens kerne er at jeg ikke har boet der, så paracelhusreglen gælder ikke. SKAT finder det heller ikke bevist at jeg har benyttet det som feriehus på trods af omfattende bilagsmateriale bestående af biletter, boner, el-regninger, køb af fyringsolie osv. Så sommerhusreglen gælder heller ikke. Således skal jeg betale ejendomsavance og efterlyser hjælp til at beregne den. 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)