Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyansat går bag om ryggen og "stjæler kunde"...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino :-)

Vi kom i en lidt øv situation for 2 uger siden, og jeg vil gerne lige høre jeres mening omkring det.

Vi er et lille entreprenørfirma og har eksisteret i snart et år. Og hvilket år. It has been a rough one!!

Med ustabile medarbejdere, afbrudte samarbejder og tab på debitorer, fra et par store entreprenørvirksomheder (som man intet kan stille op imod!). Men vi har ikke givet op og knokler for at komme ovenpå.

De sidste 3 måneders tid, har vi fået bygget et rigtigt godt samarbejde op, med en endnu af de større virksomheder, som vi kører mandskabsudlejning til.

Min projektleder har arbejdet for dem, som rørlægger i den periode, men vi har så fået noget mere arbejde ind andetsteds, som han skulle ind og sætte i gang. Så vi skal finde én der kan erstatte ham.

Vi har tidl. haft kontakt med en person (X), som har manglet arbejde længe, og som er uddannet rørlægger. Vi kontakter vedkommende igen, og han er stadig interesseret i at arbejde hos os. Vi har ham til ansættelsessamtale og det er en virkelig god samtale, føler vi. Han har selv cvr nr. (bygge/anlæg branchen), men har ikke haft noget arbejde ind længe, og han går egentlig også mere op i sin jagt, som han også har noget virksomhed(?) indenfor og håber han kommer til at kunne leve af.

Men nu vil han altså gerne lige tjene nogen penge, og han er helt med på at vi ansætter ham, da vi endnu er en for lille og nystartet, virksomhed, til at kunne leje ham ind (altså at han fakturerer os). Vi taler fx også om at han har en prøveperiode de første 3 måneder, med opsigelse dag til dag, og til dette siger han at sådan er han altså ikke og han skal nok sige til en uge i forvejen.

Han arbejder for os i 14 dage. Om fredagen i 2. uge, har vi en aftale om at han skal komme forbi med sine timesedler. Hans telefon er slukket om eftermiddagen og vi hører ikke noget. Vi kører ned på pladsen, hvor han går, og spørger efter ham. De oplyser at han har fri og er på jagt i Sverige. Vi synes det er lidt underligt han ikke har oplyst os om den fridag. Nuvel, vi har sagt til ham at han bare skal ringe om morgenen, til projektlederen på pladsen (fra firmaet vi samarbejder med)... Men vi skal jo selvfølgelig også vide at han holder fri.

Min projektleder skriver til ham at han skal ringe til os. Han ringer sent om eftermiddagen. Og siger op, fra dags dato. Han har fået et tilbud fra hans gamle mester, og tager tilbage dertil. Okay, fair nok. Men så får vi travlt med at finde en ny rørlægger til om mandagen, til pladsen han gik på. Vi ringer rundt og finder heldigvis en anden, der kan starte onsdag. Min projektleder ringer ned til projektlederen på pladsen, for at fortælle det. Inden han når at sige noget, siger projektlederen: "Ja, jeg tænker det er ang. 'X'? - Ja altså han spurgte om han kunne fakturere os, og det sagde jeg ja til, bare der var rene linier imellem vores to virksomheder.." og: "Hvis jeg ikke havde sagt ja, havde han jo bare fundet et andet sted at arbejde..."

Øøøøhhh… Hvad?!!

Det skal lige siges at det ikke er fakturering for de 14 dage, han har arbejdet dernede for os, men fremadrettet.. Han var den eneste, i den periode, vi havde at gå for den anden virksomhed. Som vi havde knoklet for at få bygget det her op med. Der røg den kunde - i princippet. Hvad så med den rørlægger, vi lige havde ansat, for at erstatte X, på pladsen? "De havde ikke brug for flere lige pt" …...Rene linier…Undskyld, hvor henne?? Og så var X oveni sådan en kylling og bildte os ind, at det var hos hans gamle mester.

Nu står vi og skal udbetale ham en løn (som han faktisk ringede og rykkede for ugen efter, og truede os med at vi vidste ikke, hvem han var osv.!) . Og ja, selvfølgelig skal han have penge for sit udførte arbejde. Men hvad så med det tab vi har haft, de efterfølgende uger, hvor vi regnede med at have en indkomst dernede fra?

Sagen er, at vi ingen ansættelseskontrakt har på ham, da jeg var ved at udarbejde den, da han sagde op. Alt er aftalt mundtligt, inkl. timelønssats mv. Det eneste vi har er to timesedler, på de to uger, med hans underskrift og projektlederens, i den anden virksomhed.

Jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer - hvordan havde i forholdt jer til situationen?? Og hvad er vores/hans ret, hvis det er nogen der har en idé om det?

Mvh. Tanja

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold jer til det, som er aftalt skriftlig Wink

Og så ellers kom ud af det, og kom videre Yes

I den beskrivelse du kommer med, er det ligegyldigt, om det er mundtlige eller skriftlige aftaler, ingen holder ord.No

Ikke usædvanlig i den branche (byggeri) Wink

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Højbyentreprise:
Hvad så med den rørlægger, vi lige havde ansat, for at erstatte X, på pladsen? "De havde ikke brug for flere lige pt

Hvordan det, I har da vel en kontrakt / aftale om det arbejde jeres VVS mand skulle udføre?   

Generet tror jeg bare i skal komme videre, for i har formodentlig en dårlig sag når ikke har en skriftlig ansættelsesaftale.  Måske i bør overveje fremtidig samarbejde med den kunde.

Men generelt lyder det til i bør få noget hjælp det det juridiske / administrative arbejde - lyder jo ikke ligefrem til at det har været nemt år for jer.

Held og lykke

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

og hvis ikke den pågældende faktisk var selvstændig og det lyder det slet ikke som, så kunne i løbe stor risiko for det fald han ikke betalte sin skat og hans moms vil i miste momsfradrag for + en bod. Man kan ikke bare sige vi ikke lige vil løbe risiko ved ansættelse, og så bede om faktura, så I skal være forsigtige med den slags https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

I sagen i øvrigt har I intet at komme efter uden en skriftlig konkurrence klausul med en ansat - eller tilsvarende med en ægte underleverandør

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Han har sit eget CVR nr. Men jeg skrev jo, at vi kun ville ansætte ham udelukkende som lønmodtager, i vores virksomhed og altså ikke lade ham fakturere os :)

Jeg laver løn i Dataløn. Vi har udelukkende lønmodtagere i virksomheden.

Som jeg forstår din kommentar, så har du misforstået mit indlæg et sted :)

Mvh. Tanja

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Højbyentreprise:

Han har sit eget CVR nr. Men jeg skrev jo, at vi kun ville ansætte ham udelukkende som lønmodtager, i vores virksomhed og altså ikke lade ham fakturere os :)

Jeg laver løn i Dataløn. Vi har udelukkende lønmodtagere i virksomheden.

det har jeg så - yes - læste som at han netop fakturede fra sit CVR - så læste klart galt så og I gør det helt rigtige
Stadigt uden konkurrenceklausul - eller kundeklausul - som skal være skrevet ind i aftale OG skal betales for også - kan I ikke rigtigt gøre noget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)