Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er en vare, der kan købes i smådele en kopi?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige et spørgsmål omkring ophavsret.

Et firma har i weekenden klaget over:

  • Færdigvarer, der ligner klagers
  • Måden fotos er taget på. Mener de ligner klagers alt for meget
  • Der er sat logotag, med indklagedes firmanavn på nogle færdigvarer

Alle disse dele og færdigvarer kan købes en mas på en kendt hjemmeside, der er tilgængelig for alle
Logo tag kan også købes en mas på nettet. Det er der også flere, der sætter på.

Der er flere andre hjemmesider, der har de samme varer/smykker fremstillet med disse færdigvarer i deres webshop og på sociale medier. Disse er ikke blevet truet.

Der er ligeledes truet med advokat.

I en anden tråd læste jeg:

”Ingen har rettighederne til en kuglepen, en stol, en mobiltlf  eller andet, men mange har nogle patenter, designrettigheder eller varemærker, som der kan krænkes, når der er tale om disse produkter. Dvs det er ikke genstanden, som er issuet, men derimod patentet, designrettighederne eller varemærket”.

Som jeg forstår dette, så kræver det et patent, designrettighed eller varemærkebeskyttelse, hvis alle skal fjerne varer fra deres hjemmeside.

Jeg tror måske, det er prisen der har vækket deres trusler. En vare fra klager sælges til kr. 399,00. Indklagede forlanger kr. 125,00. Indklagede har stadig sit ønskede DB.

Der er anmodet om dokumentation for: patent, designrettigheder eller varemærkebeskyttelse.

Indklagede er naturligvis i korrespondance med de øvrige, der har samme varer på hjemmeside.

Håber på nogle input.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om smykker eller smykkedele, kan skaberen af originalen have ophavsret på designet.

Ophavsret kræver ikke registrering i Danmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

  • Færdigvarer, der ligner klagers
  • Måden fotos er taget på. Mener de ligner klagers alt for meget
  • Der er sat logotag, med indklagedes firmanavn på nogle færdigvarer

 
Der er ikke skygge af tvivl om at der ikke må være tale om kopier og om logotag - som du beskriver det - uanset mange andre bruger det (det er absolut ikke til frikendelse), og de tre ting du beskriver sammen her, vil få mig til helt klart at mene at klager har helt ret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusler med advokat er det ikke det samme som, at klager har ret. Du skriver, at flere udbydere på nettet tilbyder det samme. Spørgsmålet er derfor, hvor langt klagers rettigheder rækker? Taler vi om et generisk produkt eller et produkt der er design- og/eller designbeskyttet? Ud fra tråden vil jeg sige, at du enten skal imødekomme klager, hvis ikke produktet har større betydning, eller selv kontakte en advokat med speciale i disse forhold.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:
Taler vi om et generisk produkt eller et produkt der er design- og/eller designbeskyttet?

Finder ikke varerne designbeskyttet da alle, der ønsker, kan bestille fra leverandøren. Og leverer gerne til alle, der er interesseret.

Med andre ord:

Startråden er på kanten, men vedhæftede er ikke?

Det er 2 røde spande med stålhank. Hvem kan gøre hævd på den. Den er da mange, der fremstiller??

John de Summer-Brason:
Spørgsmålet er derfor, hvor langt klagers rettigheder rækker?

Ingen steder, da leverandøren, fra 3. land gerne ønsker så mange salgskanaler som muligt.

Vi kan ligeledes gøre krav om fjernelse af RIGTIG mange varer fra hjemmesider, da disse er vores "opfindelse", men hva' fa'en, betyder det. Vi får jo mange ordre alligevel, da vores priser er gunstige.

En færdigproduceret ørering, der er indkøbt på xxxxx.com, der sælger dem i tonsvis, kan een dansk hjemmeside da ikke gøre hævd på designbeskyttelsen, da det er xxxxx.com der producerer, eller får dem produceret.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 07:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit input.

En jurist skriver således:

"Det afgørende er ofte, om man kan dokumentere, at der har været en udviklingsindsats som blandt andet kan bestå i en veldokumenteret designproces i form af skitser og forskellige prototyper af smykket. I Danmark kræves der ikke så meget for at opnå ophavsretlig beskyttelse, medmindre der er tale om brugskunst. Brugskunst, hvor udformningen i vidt omfang er bestemt af brugsgenstandens funktion, som eksempelvis at et bord har fire ben, har vanskeligt ved at opnå ophavsretlig beskyttelse".

Det vil sige: En ørering, der sælges til alle interesserede på xxxxx.com, så er det xxxxx.com der kan kræve ophavsret på denne. Det kan vi og andre der sælger i DK ikke.

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pythonrap

Der er nogle gode pointer i de andre svar og for ikke at mit svar bliver en længere udredning, foreslår jeg, at du kontakter vores Kundeservice i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Der er forskel på en Design registrering og ophavsret, og ikke alle producenter respekter dette.

Vi taler hver dag med andre iværksættere, der har lignende udfordringer. Jeg er ret sikker på, at vi kan
guide dig videre i processen – og det er helt uforpligtende at tale med os.
Ring til os på 43 50 83 01.

Vi har sammen med en række andre styrelser netop lanceret et nyt site der fortæller forbrugere og virksomheder om hvordan man undgår kopiprodukter, men også hvilke risici der kan følge i kølvandet: https://jegvaelgeraegte.dk/

Lonnie / Patent- og Varemærkestyrelsen.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lonnie

Tak for dit input, jeg vil kontakte når jeg er ved min PC.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for interessant telefonsamtale.

Patent & Varemærkestyrelsen:
Der er forskel på en Design registrering og ophavsret, og ikke alle producenter respekter dette.

Helt enig. Og de nævnte varer er jo "stang" varer. Så skulle nogen have registreret, så er det jo den/de leverandør(er), som alle bruger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Masser af varer kan jo kaldes stangvarer - fra smukker til iphone ladere og de er vel ofte fuldt design beskyttede, mere at du ikke mener, at fordi ting findes i mange shops - så er de ikke beskyttede

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)