Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri diæter og 25% småfornødenheder i VSO muligt?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man - ved VSO benytte statens takst og også få for småfornødenheder - som var man ansat - eller gør VSO ikke forskel i den sammenhæng, så det blot er hovedreglen om, at selvstændige ikke kan benytte diæt takster men få dækket faktiske udgifter blot?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Kan man - ved VSO benytte statens takst og også få for småfornødenheder - som var man ansat - eller gør VSO ikke forskel i den sammenhæng, så det blot er hovedreglen om, at selvstændige ikke kan benytte diæt takster men få dækket faktiske udgifter blot?

vh John Hannover

Indgår bilen ikke i virksomheden kan man vælge mellem 2 metoder; faktiske udgifter eller statens takst. Beløbene overføres skattefrit i form af de enten fragår i bruttohævningerne eller krediteres på mellemregning.

 

For diæter har man efter LL § 9A, stk. 8 ret til fradrag, mere eller mindre efter de samme regler som lønmodtagere.

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, deler lige mine tanker, ikke 100 procent sikker og muligvis har du denne viden i forvejen.

Hvis dit spørgsmål udelukkende går på 25% reglen vedr. småfornødenheder der gælder for lønmodtagere, så kan jeg ikke umiddelbart se indehaveren af virksomheden skifter karakter fra selvstændig erhvervsdrivende til lønmodtager ved indtræden i VSO, da virksomhedskatteloven kræver man er selvstændig erhvervsdrivende for at den finder anvendelse. Altså lade virksomheden afholder alle rejseomkostninger, og tage et fradrag i den personlige selvangivelse samtidige for småfornødenheder, tænker jeg ikke er muligt.

Men man kan jo som en anden skrev vælge den fulde sats eller lade virksomheden betale rejsen der hvor rejsen overstiger godtgørelsessatserne, og omvendt anvende godtgørelsen når rejseomkostningerne er under godtgørelsessatserne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ødegård ApS:
Altså lade virksomheden afholder alle rejseomkostninger, og tage et fradrag i den personlige selvangivelse samtidige for småfornødenheder, tænker jeg ikke er muligt.

Det er jo så det Jesper_NL mener er muligt-  jeg kan ikke finde svaret faktisk -og der stadigt usikker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel en gammel udgave af LL du henviser til John.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Det er vel en gammel udgave af LL du henviser til John.....

den jeg kunne finde og det er jo skat der driver tax rent faktisk - så skidt det er gamle versioner - Kan selvstændig ved brug af VSO tage 25% fradraget for småfornødenheder og er det ændret for nyligt eller? Gerne link til ny version om du har tid

Denne virker til at være jan 2019 og har samme tekst -uden udtagelse for VSO når vi taler 25% fradrag for småfornødenheder? https://skat.dk/skat.aspx?oid=1976874 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

TAX er ikke skat. Teksten du henviser til er fra 2010....

Nugældende LL

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=206537

og § 9A, stk. 8 er vel i overenstemmelse med Jespers svar....

ville gerne have set 25% fradraget nævnt - men I siger altså - at selvstændige (og gælder det nu også uden VSO eller kun VSO ) kan bruge statens diæt takst inkl. 25% fradrag for småfornødenheder  -Jeg er ikke nær så skarp som jer i at læse det desværre  

  • Kan ALLE selvstændige anvende statens takst i stedet for faktiske udgifter i diæter? og ??  :) 
  • Kan alle selvstændig også tage 25% småfornødenheder som fradrag - uanset VSO?
  • Eller er det VSO så gør det muligt som jeg venter- OG gælder det også småfornødenheders 25%


Ved godt i er nogen der kan udlede det bedre - men er det muligt bare at få et svar på de tre - som tror jeg som udgangspunkt på jer, da I normalt ved hvad I taler om

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)