Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbudsgivning og ekstra arbejde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har afsendt tilbud til kunde som har accepteret.

Efter jeg er gået i gang med ordren kommer der mere til opgaven som oprindeligt ikke var en del af tilbudet, samt en del ændringer undervejs.

Det betyder at jeg har brugt meget ekstra tid på at lave det kunden har ønsket, men det er her jeg er lidt i tvivl om kunden tror de får det for den pris der er afgivet i tilbudet.

Opgaven handler om konstruktion af 4 emner i 3D samt 3D print af disse når design er godkendt. 

Kunden vil herefter have tilføjet logo og diverse "debossing og embossing" af figurer på alle emnerne.

I tilbudet har jeg givet pris på de timer jeg mener den oprindelige opgave ville tage at konstruere samt prisen for 3d printet.

Jeg har nu brugt godt 1 dag ekstra på opgaven.

Spørgsmålet er som om jeg kan tillade mig at fakturere de ekstra timer som ekstra arbejde eller burde jeg have gjort kunden opmærksom på det ville koste ekstra før jeg udførte opgaven? Jeg ville selvfølgelig udføre god kundeservice og tænkte ikke videre over det før nu.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt vil jeg mene du har ret til at fakturere de ekstra timer, såfremt det klart falder uden for dit tilbud.

Jeg synes dog ikke det ville være fair, da du burde have gjort opmærksom på, at ændringerne ville medføre en ekstraregning.

Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er nemlig der det hænger, om man har ret til det og om det så er fair.

Men det kan også være en lærestreg til næste gang :D 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 1. Jan 17
Indlæg ialt: 166
Fra  Online Relation Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag det som en lærestreg og afslut opgaven med en ny og god kunderelation. Selvom du har haft egen virksomhed i 25 år vil du stadigvæk give/tage lidt engang imellem.

Sådan er det sku bare at være selvstændig - i min verden. Det hele handler om gode relationer til dine kunder.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spørgsmålet er først og fremmest, hvad I præcist har aftalt. Fremgår det af dit tilbud eller ordrebekræftelse præcist hvad opgaven er, og er det tydeligt, at det ekstraarbejde der er kommet ikke kan siges at ligge under din beskrivelse, så har du juridisk set krav på merbetaling. Det samme gælder, hvis det tydeligt fremgår af skriftlig korrespondance, at der er tale om ekstraarbejde.

Er din ordrebekræftelse derimod uklar i formuleringen og er ekstraarbejdet bestilt mundtligt, så vil du få problemer med at bevise aftalen om ekstraarbejder.

Min anbefaling vil være, at du ringer til kunden og tager en snak om det. Siger det som det er, at opgaven er udført, men som han er bekendt med kom der yderligere til, som har gjort, at det har taget længere tid end forudsat i prisen, og at du derfor har tænkt dig at afregne x kr. for dette yderligere arbejde. Kunden vil enten sige ok, eller tage din opringning som et udgangspunkt for en forhandling om, hvor meget dette ekstraarbejde skal koste, og i så fald vil du under alle omstændigheder gå derfra med flere penge, end hvis du bare lader være med at kræve yderligere. 

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er faktisk nogen, der udmærker sig i at bestille en opgave, der er afgrænset - og så lægger de hele tiden til. Denne type mennesker skal vide straks, at det kan du sagtens gøre og du vil lige vende tilbage med pris på det ønskede. Nogen reagerer prompte og siger, at de da forventede at det var med i prisen og det er her, at tilbuddet gør forskellen.

Hvis man ikke siger noget, men blot lader kunden lægge til opgavens omfang hele tiden, så skyder man sig selv i foden.

Det mindste man kan gøre er: Bekræfte ændringen og anføre prisen på ændringen. Vælger kunden at ignorere ordrebekræftelsen, så er der ingen kære mor, når fakturaen kommer. Så binder den.

Men jeg er enig med andre her: Lad dig være en dummebøde til dig selv - du glemmer det nok aldrig igen.

Jeg ville i hvert fald ikke gøre mere ved det, når jeg selv havde fejlet på så basale punkter.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)