Jeg er grøn i feltet og undskylder på forhånd for evt. dumme spørgsmål!
Jeg er igang med at opstarte en dansk virksomhed der primært skal importere varer fra Nepal, for at sælge videre på det det danske B2C og muligvis B2Bmarked. Jeg har en troværdig partner/leverandør i Nepal hvorfra alle varene vil blive købt fra og sendt til Danmark. Det drejer sig om håndværk i form af metal, læder, smykker og muligvis tekstil.
Som det ser ud nu registrerer jeg min virksomhed som enkeltmandsviksomhed og sørger for at være både import og eksport registreret, i tilfælde af at varer evt. skal tilbagesendes.
Planen er at gøre brug af en Nepalesisk speditør/fragtfirma til at sende varene med den korrekte indpakning og fornødne dokumenter, for så at lade et dansk speditørfirma stå for korrekt fortoldning. Er dette en god måde at gøre det på?
Er der nogen med erfaring omkring andre udfordringer som importvirksomhed af varer fra et ikke EU-land?
En anden forespørgsel jeg har er, om der er nogen der sidder inde med informationer omkring evt. håndværksmæsser i Danmark eller Skandinavien der finder sted i 2019?
Vi importerer tekstiler fra Nepal. Nepal har en handelsaftale med EU så mange varer er toldundtaget. Det kræver at virksomheden du handler med kan lave de rigtige papirer, og du selv tjekker kureren eller speditøren i DK husker at indfortolde korrekt.
Ellers er Nepal et fantastisk land at rejse i. Jeg kan kun anbefale dig at tage derud og møde leverandørerne. Vi skal til Kathmandu igen i april.
Held og lykke med det.
Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.
Dejligt med flere danskere der promoverer nogle af de fantastiske varer der produceres her i Nepal.
Må jeg spørge ind til mere præcist hvilke 'rigtige papier' min leverandør skal have styr på?
Og ja, Nepal er et fantastisk sted at rejse. Jeg bor selv i Kathmandu ca. 5 måneder om året og føler at det er tid til at gøre brug af det store netværk jeg efterhånden har opbygget. Jeg tager desværre hjem igen d. 1 april men er tilbage i Nepal efter monsunen. Kunne have været sjovt at mødes og udveklse erfaringer og evt. netværk - måske en anden gang?
Må jeg spørge ind til mere præcist hvilke 'rigtige papier' min leverandør skal have styr på?
I 2018 gik man over til EU REX systemet hvor eksportøren skal være registreret. Han får et NPREX nummer som skal fremgå på fakturaen. Derudover skal der være et dokument som udstedes af myndighederne som dokumenterer varernes oprindelse.
Vores leverandør bruger et agentur i Nepal som hedder Direct Way Exporters. De ligger i Thamel Chowk. Du kan eventuelt tale med dem når du nu er derude.