Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorarløn og personfradrag

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et fritidsjob som er honorarlønnet, jeg overvejer at gøre det til mit eneste job. Er det muligt at få personfradrag på b-indkomst hvis det er den eneste indkomst man har?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

construxi:

Jeg har et fritidsjob som er honorarlønnet, jeg overvejer at gøre det til mit eneste job. Er det muligt at få personfradrag på b-indkomst hvis det er den eneste indkomst man har?

ja alt andet er umuligt - ens personfradrag får man uanset a eller b eller andet - men om det så er korrekt, hvis det er dit eneste job, ikke at få alm løn er så en noget anden sag - for er det eneste job og arbejdet er som lønmodtager i princip, så bør man være lønmodtager, da skat ellers kan slå ned på en - og gøre ens moms skattepligtig mm (der er ikke moms på løn)  men du kan læse her om du måske kan se om du er det ene eller andet https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i det. Det job jeg har får jeg betalt honorarløn uden, ferie, pension, sygedage mv. Lige nu tjener jeg ca. 10.000 før skat. Men hvis jeg bliver momsregistreret kommer de så ikke til at betale mere for ydelserne?

MVH Joan

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere spørgsmål til din beskrivelse. For det første er der Skat; om du vil lade dig i fred som honorarlønnet. Visse erhverv som journalistik og anden kunstnerisk virksomhed er momsfritaget. Men falder du ikke under det, vil Skat kunne kræve at du bliver momsregistreret, hvis du overskrider bagatelgrænsen på kr. 50.000. Jeg har selv været ude for, at en revisor i Politikens Hus krævede mig A-lønnet allerede efter den tredje publicerede artikel. Hvilket jeg så var mange år herefter. Pointen er, at du kan være A-lønnet uden at være ansat og uden at have krav på feriepenge. Hvis B-honorar-konstruktionen er umulig, kan du be' opdragsgiver om det. Hvad angår fradrag har du med B-honorarer samme muligheder for at fradrage udgifter til at erhverve og vedligeholde indtægter som selvstændige - med det væsentlige forbehold, at du ikke kan afskrive over flere år og at du bliver genstand for en bagatelgrænse. På selvangivelsen får du ikke fradrag for de første 5-6.000 kr. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke hvis de er momsregistrerede for så trækker de jo bare momsen fra. hvis kunder ikke er momsregistrede, så bliver du dyrere for dem - ellers ikke
Start med at finde ud af OM de erselvstændig - honrarlønnet eller faktisk skulle være ansat.det er ikke ejere kontakt der afgør det men det faktiske arbejdsforhold
læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html  eller måske lettere https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html   
Når du skriver du har et freelance job du overvejer at gøre til dit eneste job , så lyder det meget som, at de skal ansætte dig helt normalt og så er moms osv ikke i spil - tvært imod kan få skat af den moms man fejlagtigt fakturerer, da der ikke er moms på ansatte
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 02:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg har fundet ud af er det ikke nødvendigt at være momsregistreret, fordi det er tekstskrivning, men det kan måske være fordelagtigt i sidste ende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

construxi:

Så vidt jeg har fundet ud af er det ikke nødvendigt at være momsregistreret, fordi det er tekstskrivning, men det kan måske være fordelagtigt i sidste ende.

det er ikke sådan at tekstskrivning er momsfrit - men forfattervirksomhed er - modsat hvis du skriver tekster efter bundne opgave - reklamer osv - 

ja det kan være en fordel men omvendt kan du slet ikke momsregistrere dig, hvis din aktivitet ER f.eks. forfattervirksomhed og ikke trække moms fra så

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)