Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra hobbyvirksomhed til "rigtig virksomhed"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Mit spørgsmål er hvad gør man hvis man starter som en "hobbyvirksomhed" og ikke regner med at tjene noget/ret meget på det man tlbyder, men man pludselig indenfor kort tid (fx under det første man tilbyder) ender med at tjene over de 50.000 kr. Skal man så stadig registrere sig som hobbyvirksomhed for det ifht til skat og bare meddele at man har tjent mere end de 50.000 kr? Eller skal man med det samme få et cvr nummer og melde sig som enmandsvirksomhed og melde ens indkomst til skat gennem denne vej?
Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså for det pågældende skatteår....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal helt enkelt momsregistreres så snart det er åbenlyst du vil nå 50 t på en hver 12 mdr periode-  og det vil normalt sige, når du rammer ca 4000 kr per måned og ser omsætning stige - ellers kan du få moms på alt inden. 
Du skal opgive resultat til skat på samme vis - i udvidet selvangivelse uanset hvad - og føre samme regnskab, blot med og uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Smile

Hvad ville man gøre hvis man fx startede som hobbyvirksomhed i slutningen af 2019 (November/December) og satte et ophold op med musik undervisning, uden nogen ide om man overhovedet kommer til at få overskud eller ej. Og man pludselig ender med en omsætning over 50.000 kr, og man samtidig ikke formår at melde starte en enmandsvirksomhed det år fordi man ikke kender reglerne/ "ikke når det"?

Kan man så sætte virksomheden op i 2020 istedet, (inden man retter årsopgørelsen for sidste år) også registrere omsætningen under denne virksomhed eller?


Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Altså hvor man er i en branche hvor der ikke rigtigt er "faste månedlige indkomster" men et arrangement en eller to gange om året, og man starter med et arrangement der så ender med at tjene over 50.000 kr og man ikke når at starter en enmandsvirksomhed i det kalender år. Er det okay så længe man bare gør det indenfor en 12 måneders perioder af når man har startet sin hobbyvirksomhed, selvom det er i næste kalender år? Undskyld det måske kringlede spørgsmål. Jeg er bare i en speciel situation og vil gerne overveje alle faktorer som jeg skal tænke over.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven hedder blot - man skal registrere så snart det er ÅBENLYST man vil komme over 50.000 kr på en hver 12 mdr periode regnet frem og tilbage fra et hvert tidspunkt. Gør man ikke det, og skat kan sige det var åbenlyst-  eller burde have været det, så kan man få moms af al omsætning. Man må så bare registrere så snart man kan se det åbenlyst og det har intet med kalenderår at gøre men enhver 12 mdr periode - frem og tilbage http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

Det kan være klogt at frivilligt registrere hvis man er for alvor i tvivl, af mange årsager https://johnhannover.blogspot.dk/2017/10/frivillig-momsregistrering-en-god-ide.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak John! Det giver mening.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)