Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed med gældsposter

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er i færd med at sælge min brolægningsvirksomhed og vi har enkelte gældposter. Virksomheden er en IVS og køber er informeret om disse gældsposter. Køber overtager alle anparter, vil han dermed også overtage gælden?

God aften derude

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - med mindre du på har underskrevet en personlig (selvskyldner) kaution - typisk i bank - ja så vil gælden følge selskabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det skal tydeligt fremgå af overdragelsesdokumenterne at køber overtager gældsposter med angivelse af hvem der skyldes penge og størrelsen af kravet.

Hvis ikke det udtrykkeligt fremgår af den indgåede aftale, kan køber påberåbe sig misligholdelse og enten hæve købet med denne begrundelse og / eller kræve erstatning.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 21. Oct 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Der er blevet udarbejdet en anparts overtagelse fra køber hvor der står skrevet således:

4. Gældsposter og forpligtelser

  1. 4.1.  Gæld+aktiver tilhører udelukkende det omhandlende selskabs formuesfære.

  2. 4.2.  Køber overtager ikke personlig gæld eller økonomiske forpligtelser fra Sælger.

  3. 4.3.  Køber og Sælger kan ikke efterfølgende overdragelsen gøre krav imod hinanden.

Hvordan skal det tolkes, som at køber ikke overtager selskabets gæld? 

Mvh 

Jonas

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Først og helt overordnet vil jeg sige at du skal have en advokat til at hjælpe dig, spørgsmålet indeholder for mange faktorer der ikke må overlades til brugerne af et online forum.

Jonas chr:
Hvordan skal det tolkes, som at køber ikke overtager selskabets gæld?

Hvorfor vil du gerne at det SKAL tolkes som at køber ikke overtager gælden?

Vær opmærksom på at køber kun overtager gæld han/hun er blevet gjort opmærksom på, dvs. det er vildt vigtigt at du får skrevet al gæld ind i aftalen og evt. vedlægger gældsbreve/aftaler som bilag.

Mht. pkt. 4.2 så står der udtrykkeligt at køber ikke overtager økonomiske forpligtelser fra sælger, dvs. hvis du (sælger) har kautioneret personligt for virksomhedens gæld, så vil jeg vurdere at du stadig kautionere for gælden også efter du har solgt virksomheden. Få derfor undersøgt om du har kautioneret og om der evt. er en mulighed for at få banken, eller hvem der nu har lånt pengene til selskabet, til at ændre kautionsforpligtelsen på gælden.

Men som sagt - der er alt for mange ubekendte til at et online forum er det rigtige sted for dig at søge råd.

Held og lykke med projektet
/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Brian - Der bør en advokat ind over - men det kunne jo lyde som om det er noget der ER færdigt og underskrevet? Er der kommet diskussion efterfølgende?

Det er lidt underlige punkter at indskrive nemlig - for det er jo dels altid sådan at ved overtagelse af et selskab ved køb af aktier/anparter, så gælder i princip altid de to første punkter. Gæld og aktiver er alene det som følger med anparterne, og at skrive det ind som ekstra, lyder faktisk ikke normalt.

Det forstærkes så af pt 3, for det er normalt ikke noget man vil skrive ind ved overtagelse af anparter, mere noget man ville bruge, hvis det var aktivitet og aktiver der blev overdraget. Det virker næsten til noget man skrive ind, for at sikre sig fordi den ene part ved noget den anden ikke gør - men hvis vi forestiller os, at I begge har underskrevet dette, så skal der vel en del til for, at køber kan kræve noget af sælger.

Se til at du ikke har en underskrevet selvskyldnerkaution noget sted, f.eks kunne du typisk have det i banken, for den følger dig som person uanset salg af aktiver og uanset hvad du og køber aftaler

Jeg ville, hvis ikke det her er en færdig underskrevet og gennemført aftale, lade en advokat gå det hele igennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)