Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er ''Virksomhedsbog?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Kosheluk
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 40
Fra  NOVAS Commercial Solutions Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg har hørt om noget, som hedder 'Virksomhedsbog' eller noget i den stil.

Dvs. en 'bog', hvor 2 eller flere ejere i et selskab har de vigtige operationelle oplysninger, som er nødvendige for at drifte et firma videre hvis fx en af ejerne går bort eller bliver alvorligt syg. Fx forskellige adgangskoder, adganbg til hinandens email osv.

Er det noget, som er obligatorisk? Eller reguleres den slags via eksisterende lovgivning?

Hvor skal en sådan 'bog' opbevares? Hos en advokat, bank eller andet sted?

Kan man finde eksempler på så noget?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Edward:
en 'bog', hvor 2 eller flere ejere i et selskab har de vigtige operationelle oplysninger, som er nødvendige for at drifte et firma videre hvis fx en af ejerne går bort eller bliver alvorligt syg. Fx forskellige adgangskoder, adganbg til hinandens email osv.

Er det noget, som er obligatorisk? Eller reguleres den slags via eksisterende lovgivning?
 

Nej ikke obligatorisk og ikke lovreguleret ud over, at alle personlige adgangskoder er og bliver - personlige og aldrig bør deles

Adgang til hinandens e-mail bør meget klart sikres medens begge lever og er venner og der bør ligge skriftlig aftale om forsat adgang i div situationer.

Adgang til skat, regnskab osv - skal begge have helt uafhængigt af hinanden vil jeg sige

Alt andet og måske også noget af dette, reguleres i "Ejeraftale" som er livsvigtig. Her vil man også kunne have en del om hvad der sker hvis man bliver uvenner, eller hvis en dør osv - men udgangspunktet er jo, at så er det arvingerne som træder ind efter helt almindelige arveregler.

De ting man aftaler i Ejeraftale (kald det virksomhedsbog i din terminologi) kan ikke overskride alm lov, så man kan ikke aftale noget, som er mod almindelige arveregler, andre love -  eller går i mod vedtægter eller forpligter nogen som helst andre end - de personer der deltager og har underskrevet ejeraftalen, indbyrdes mens de lever. Skal arvinge ind - bør det ske ved testamente der foreskriver det ene eller andet sidste ønske
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kosheluk
Tilmeldt 20. Oct 11
Indlæg ialt: 40
Fra  NOVAS Commercial Solutions Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for et hurtigt svar.

Dvs. ejerne kan bare aftale om nogle ting separat fx om adgang til email skriftligt. Ellers bør andre ting reguleres i Ejeraftalen.

Men jeg tænkte på - hvis en af ejerne  dør - kan den anden alligevel bare få adgang til den afdødes ejer email konto ved at henvende sig til email udbyderen? Hvis det fx er Office 365 baseret email.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Edward:
Men jeg tænkte på - hvis en af ejerne  dør - kan den anden alligevel bare få adgang til den afdødes ejer email konto ved at henvende sig til email udbyderen? Hvis det fx er Office 365 baseret email.

Det kan man da måske godt lave aftaler om hvis man har en mail i virksomheden. Selv ville jeg da aldrig lade en - nok så god - ven/kollega gå ind og læse mine private mails, men gerne mine firmarelaterede mails, hvis jeg f.eks. blev syg eller døde.

Jeg får da tit svar fra en anden medarbejder, når jeg har sendt en mail til en person i et firma. Der går jeg jo ud fra, at der er lavet aftaler om at man kan tilgå hinandens firmamailadresser under ferie eller sygdom.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Edward:

Hej John

Tak for et hurtigt svar.

Dvs. ejerne kan bare aftale om nogle ting separat fx om adgang til email skriftligt. Ellers bør andre ting reguleres i Ejeraftalen.

Men jeg tænkte på - hvis en af ejerne  dør - kan den anden alligevel bare få adgang til den afdødes ejer email konto ved at henvende sig til email udbyderen? Hvis det fx er Office 365 baseret email.

det kan jeg ikke tro - den afdødes mail konto må være klart privat hvis det er ham der alene har adgangen og der kan jo komme private ting til selv en arbedsmmail så det bør ingen andre end - skifteret og evt arvinge kunne få adgang til

Skal I have adgang må I sørge for det fra start, at I kan checke hinandens mail bokse, og så må I have jer en helt anden til evt privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)