Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan ikke betale mine medarbejdere løn!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Hej jeg står virkelig med håret i postkassen, sagen er den at jeg fik en kunde der bestilte et stykke arbejde, dette hyrede jeg så 4 medarbejdere til og vi gik straks igang, de trak så hele tiden betalingen ud, men da jeg tidligere har arbejdet sammen med dem, så var jeg ikke synderlig nervøs, det blev dog til sidst tæt på 3 måneder, og der valgte jeg i forening med medarbejderne at stoppe samarbejdet. Jeg har nu hyret en advokat til at få indkradset pengene, men det har lange udsigter. Jeg står nu med 4 ansattte jeg ikke kan betale og skylder 4 måneders løn, kassen i firmaet er næsten tom, og jeg har så forfærdelig dårlig samvittighed, da vi allerede har arbejdet utroligt hårdt.
Jeg ser ikke anden mulighed end at gå konkurs,

1. vil jeg kunne sørge for at mine ansatte kan få dagpenge eller nogen anden form for kompensation for de 4 måneder de har arbejdet? måske lønmodtagernes garantifond?

2. Skulle jeg have trukket stikket tidligere, og kan jeg risikere at skulle hæfte personligt for deres løn?(APS selskab)


Sætter pris på alt hjælp jeg kan få!



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - dine medarbejdere vil få penge fra lønmodtagernes garantifond hvis de har været alm ansatte og mister løn ved en konkurs. Dagepenge er anden sag og afhænger af om de har optjent til dagpenge - og de 4 mdr fra LG vil tælle med, og at de er medlemmer af a-kasse

2 - Med mindre du har handlet groft uforsvarligt ved at forsætte driften og stifte den løngæld, så vil du ikke være personligt ansvarlig. Du har hele tiden haft klar forventning om betaling fra kunden - og har vel udført arbejdet, så det alene er spørgsmål om, at kunden ikke har betalt dig. Du vil så heller ikke være rigtig konkurs før nogen jo melder dig konkurs (det kan du selv men det kræver sikkerhedsstillelse i str orden 40.000 kr) f-eks dine medarbejdere der kan gøre det - mig bekendt med lav sikkerhedskrav når det er for manglende løn. Konkurs vil du jo så først rigtigt være hvis ikke du kan indkradse pengene - så sæt turbo på det - for så kan du jo lønne dine medarbejdere tilmed. Det er afgørende at den advokat du har sat på til at kradse penge ind ved, at du ikke kan lønne medarbejdere og går konkurs hvis din kunde ikke betaler - og så er det jo - igen HVIS I har udført det arbejde I skulle, din kunde der går konkurs først.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit hurtige svar!
Selskabet er i USA og advokaten vil ikke tage sagen videre, medmindre vi betaler upfront og det kan jeg ikke, det er der simpelthen ikke penge til.
Vi ender nok med at gå konkurs, og jeg desværre ikke mulighed for at betale de ansatte af egen lomme, da jeg ikke har den slags penge liggende.
Skal jeg bede de ansatte om at anmode om konkurs eller hvad er næste træk?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er naturligvis komplicerende at selskabet er i USA - Omvendt har du nok en vis pligt - for at kunne påvise du har søgt at få dine penge, til at søge dem inddrevet. Jeg ved så ikke helt hvad du kan gøre - om den danske ambassade i USA kan give dig et råd - de hjælper jo bl.a. danske virksomheder i forhold til handel på USA marked

Jeg ved ikke om DU skal bede de ansatte om at sende dig konkurs - men det bliver vel resultatet hvis du meddeler dem, at du ikke kan betale deres løn - med mindre du lykkes med et mirakel i USA - Så vil de vel gøre det af sig selv når der går lidt tid - indtil da er du jo som sådan ikke konkurs, blot har du ikke her og nu penge til løn - men da du jo formentlig aldrig får det, så ville det vel være naturligt, hvis bare EN af dem har en fagforening - at det gik den vej - og ellers sig til dem, at de skal henvende sig til Lønmodtagernes garantifond med dit brev om, at du ikke kan betale deres løn, da USA kunden ikke betaler jer og dine udsigter til at få pengene er meget tvivlsomme. Så vil lønmodtagernes garantifond formentlig melde dig konkurs - som krav for at de kan betale lønnen

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for din hjælp John, det sætter jeg stor pris på. Vil Lønmodtagernes garanti fond så komme efter mig med et krav på betaling af lønnen? der er tale om et beløb på næsten 600.000kr. og vi skulle have fået 150.000 USD, men dem får vi nok aldrig, og det vil nok blive for dyrt med retsager i USA osv.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja de vil de jo så - og når du ikke kan betale, formentlig melde dig konkurs da dit ApS jo ikke kan betale de 600.000 kr uden USA betaler. Det vil sikkert være dyrt i USA ja. Jeg TROR ikke du vil være personlig ansvarlig for dit ApS her, hvis du kan påvise at arbejdet jo er udført og du har haft grund til at forvente der blev betalt. 

Man kan i USA komme ret langt med no-cure no- pay løsninger - og 150.000 USD er trods alt noget med en MIO DKK - Her kunne man nok mene, at hvis ikke du søger dem inddrevet, så har du et vist personligt ansvar  - og i alle fald vil det da være alt for mange penge bare at skyde en hvid limpind efter i en konkurs. Der er altid en vis risiko for, at nogen siger "hæftelsesgennembrud" så du skal sikre dig, at du kan vise, at du har været i god tro og ikke handlet groft uforsvarligt - eller for egen vinding - i forhold til ikke at kunne lønne - trods et meget klart tilgodehavende på noget med 1 MIO DKK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Den danske advokat jeg havde kontaktet ville have 100.000 kr for at indlede sagen og yderligere 995kr pr. påbegyndt time. Det synes jeg lød utroligt dyrt og kan jeg ihvertfald ikke betale.
Det med no cure no pay, hvor kan jeg finde sådan en advokat? Og skal jeg have en amerikansk advokat?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Youngandonit:
Den danske advokat jeg havde kontaktet ville have 100.000 kr for at indlede sagen og yderligere 995kr pr. påbegyndt time. Det synes jeg lød utroligt dyrt og kan jeg ihvertfald ikke betale.
Det med no cure no pay, hvor kan jeg finde sådan en advokat? Og skal jeg have en amerikansk advokat?

nej du kan jo ikke betale 1000 kr upfront - de 965 per time derefter er billigt nok - Du må nok starte med den danske ambassade i USA og ja du skal givet have en USA advokat på, men med 150.000 USD eller 1 MIO DKK kan man jo også baske lidt med vingerne - hvis man har en fornuftig sag i øvrigt - Har haft en klar aftale - har udført arbejde osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det koster en medarbejder kr 800,- at begære firmaet konkurs med manglende løn som begrundelse. Så hvis ingen af dem er i fagforening, så er det muligheden at de deler de 800 kr i 4 dele og foretager konkursbegæringen.

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John Hannover er god at lytte til. Ser ud til du skal søge en No cure/No pay-ordning med amerikansk advokat ud fra de retningslinjer handelsafdelingen tilknyttet den danske ambassde angiver.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)