Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs-tvangsopløsning what to do

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Iværksætter

Jeg måtte desværre kende efter min tidligere partner valgte at trække sig ud fra vores fælles selskab at der var en momsgæld på 150.000 kr, han stod for det finansielle og jeg for udførslen.

Jeg er klar over at jeg skulle have holdt et tætter øje på økonomien, men i en hverdag med rigeligt at lave var det ikke tilfældet.
Vi står nu et år senere, og har i den mellemliggende periode forsøgt at bringe gælden ned, dog har det ikke været muligt, og nu vil skat have sine penge.
Jeg talte med fogeden, hun forslog vi ophævende os som direktører for at selskabet dernæst kan blive tvangsopløst, dette for at sparre ekstra omkostninger for skat ved konkurs.

Jeg ville virkelig gerne kunne lave en afdragsordning, men det tyder det umiddelbart ikke til skat har lyst til da selskabet ingen aktiver her.

Jeg har 50% af selskabet ejet af mit holding, jeg har sidste år oprettet et nyt selskab jeg ejer 100% som jeg istedet benytter til min konsulentydelse også ejet af mit holding. alle selskaber er IVS'er

kan nogen rådgive om hvad jeg bør gøre i denne situation,
Bør jeg begære mig selv konkurs, og koster det så ikke yderligere?
Bør vi ophæve os som direktør og lade tingene gå sin gang?
Kan jeg på nogen måde få overført gælden til mit andet selskab eller holding og nedbringe den via det selskab?

Jeg hæfter jo solidarisk og det kræver selvfølgelig at min tidligere makker er med på den løsning vi vælger, det skal lige siges vi ikke var helt enig om retfærdigheden af hans pludselige exit.

Alle råd modtages med kyshånd.
Og skæld ud frabedes.
Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hold da op en mundfuld.

Igen ivs står for skud.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandheden er nok at tvangsopløsning er svaret - afmeld jeg -men ja - det er jo sådan IVS alt for ofte ender og taberne er det offentlige og her har I jo på en eller anden måde brugt 150.000 kr som hørte til os alle (og måske også mere til)

Tvangsopløsning betyder så, at I skal give en forklaring til skifteretten - som nok tager en samtale da der må have været ganske meget aktivitet for at opnå en sådan momsgæld

Om skattestyrelsen vil kigge på, om I har optrådt groft uforsvarligt ved jeg ikke - det er nu nok ikke så almindeligt men omvendt er det et stort beløb i moms og måske kunne der være en risiko, som jo i så fald kunne føre til hæftelsesgennembrud og personlig gæld. Jeg siger ikke det sker, siger bare- det er ret stort beløb og der kunne være anden skat også. OM du har frygt her, så kunne du sikkert få en vurdering fra en revisor eller advokat - om det kunne ligne groft uforsvarlighed - men - det er nok meget et gæt om skat reagerer.

I skal ikke have tømt penge ud selv uden løn, for det ser skifteretten normalt omgående. 

Anden konsekvens kan være krav om sikkerhed for moms i andre selskaber (de andre IVS du beskriver)- du driver som ejer, når der tabes mere end 50.000 moms her.

Ellers skal du ikke som sådan melde jer konkurs, det kommer selskabet til at være når det rammer skifteretten ved jeres afmelding som direktører og så må i tage den derfra. Husk bare - tal sandt i skifteret (med evt kurator/likvidator) da alt andet øger risiko for personlig hæftelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Mange tak for svar
Vi har heldigvis på trods af denne manglende moms også genreneret en del skat og moms til jeres og vores fælles stats kasse, samtidig har vi i mange år også betalt almindelig løn skat ca. 40 år sammenlagt.
Vi bør og skal betale vores forpligtelser til det offentelige, bare lige til samligning En kandidatuddannelse i matematik i 2011 i Aarhus koster årligt 145.000 kr, her dropper nogle også ud og "spilder" vores fælles kroner, vi er droppet ud men har også skabt vores egne jobs og dermed tilført 2x jobs tiil den fælles pulje.

Vi stiller os skoleret i skifteretten, og må tage konsekvenserne af vores handling.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var nu heller ikke en pegefinger - men blot læste jeg det som at det var opstået over kort tid (det er så stor momsgæld generelt i øvrigt altid, da skat ikke tillader det over mange år - så derfor er 150.000 kr momsgæld ikke så helt almindeligt i et IVS (som jo ikke kan være skabt over 40 år heller da IVS jo slet ikke har eksisteret så længe - men I kan jo sagtens have betalt skat i andre sammenhæng) 

Altid respekt for at skabe jobs - men klart, at en momsgæld på 150.000 er udtryk for meget manglende styring trods alt - og det er jo så I bare må tage som kommer. Formentlig går det fint nok - der skal generelt meget til for at kreditorer kan kræve hæftelsesgennembrud - mens skat vil være hurtigere med evt fremtidig momssikkerhed.

Det er nok stadigt eneste klare "løsning" at lade tvangsopløse - alt andet vil koste klart mere og ikke give fordele i sig selv som jeg ser det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Korrekt vi havde en god omsætning og momsgælden er skabt over kort tid.
Ingen tvivel om det er fejlagtig styring, men vigtigt for mig ikke bevist fejlagtig styring.

Jeg kæmper videre og håber jeg kan være med til at skabe vækst.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)