Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastansat men har fri alle ulige uger, kan det betale sig at tage et selvfakturerende job ved siden af?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej til jer der har forstand på det her.

Som overskriften siger har jeg et fast job, jeg arbejder en uge og har en uge fri. I den uge hvor jeg har fri vil jeg gerne bruge noget af tiden til at tjene noget ved siden af.

Nu har jeg kontakt til et firma som gerne vil bruge min arbejdskraft. Firmaet har givet mig to muligheder, at arbejde normalt som alle andre hos dem uden skattefradrag eller som selvfakturerende, hvor timelønnen er væsentlig bedre.

Da jeg jo er sikret igennem mit faste job er mit spørgmål om det er en god ide at være selvfakturerende og hvis ja, hvordan skal jeg gribe det an?

På forhånd tak.

Mvh.
JP
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ummiddelbart er det ikke et valg man lovligt kan give, for er det lønmodtager som kan betales som løn, så må man slet ikke gøre andet

Læs https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html. Det handler slet ikke om hvad man aftaler, men om det faktuelle

Arbejdsgiver vil hænge på din manglende skat og du kan få skat af momsen du lægger på, da man ikke må lægge moms på løn + miste en række andre fradrag og få bod ved f.eks. F.eks brug af kørselsfradrag frem for befordigsfradrag mm

vh John. Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke ulovligt af et firma at hyre en konsulent, som udskriver faturaer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:

Det er ikke ulovligt af et firma at hyre en konsulent, som udskriver faturaer.

det har vel ingen hævdet - men det er ulovligt at gøre det - hvis arbejdet rent faktisk er lønmodtager arbejde. Det er arbejdets karakter som afgør det  - ikke om arbejdsgiveren hellere vil slippe for at være arbejdsgiver - og den ansatte vil udnytte selvstændiges fradrag

Som der står 
jayp:
Firmaet har givet mig to muligheder, at arbejde normalt som alle andre hos dem uden skattefradrag eller som selvfakturerende, hvor timelønnen er væsentlig bedre
tyder alt jo på det må være lønmodtager arbejde - ellers tilbydes det vel ikke. Det lyder meget klart som omgåelse af kildeskattelov som kan være dyrt for den der "ansætter" og for den som bliver ansat og skal af med skat af sin moms mm

Men nej - det er ikke ulovligt at være konsulent, bare arbejdets karakter og økonomiske risiko er klar (det er område skat har stor fokus på der kildeskattelov i stigende omfang omgås)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
@ John Hannover

Det forstår jeg ikke helt. Hvad kalder man det når vikarbureauer gør det samme, det lader jo til at være lovligt.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os tage lidt eksempler... Hvis en person opretter et selskab, arbejder for kun én kunde og f.eks. har en aftale om en fast pris pr måned uanset sygdom og andet, så vil det (alt andet lige) kunne betragtes som et "lønmodtager" forhold af SKAT.

Hvis personen (via selskabet) fakturerer faktisk leverede timer med præcist time-regnskab og kontrakten f.eks. har en slutdato, så begynder det at blive sværere for SKAT at argumentere for et "lønmodtager" forhold.

Har man flere kunder og/eller påtager sig en risiko i selskabet (f.eks. fast pris på et defineret projekt) så er man endnu mere sikker.

Generelt.... hvis parterne (som i eksemplet) har en dialog om hvorvidt det skal være ansættelse eller faktura, så er der god grund til at overveje en mulig problematik i forhold til SKAT.

  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

jayp:
@ John Hannover

Det forstår jeg ikke helt. Hvad kalder man det når vikarbureauer gør det samme, det lader jo til at være lovligt.

vikar bureau - som jo netop ansætter vikaren i princippet og derefter leje denne ud helt lovligt. Det er jo ikke det samme som hvis du fakturerer dit eget lønmodtager job frem for at betale kildeskat osv. Du må da gerne ansætte en masse mennesker og så leje disse ud som bureau - bare du så indberetter det korrekt. Læs mit link der viser hvorfor  Vikarbureauet har jo hele risikoen ved det firma de driver - modsat en lønmodtager som jo ikke som sådan har anden risiko - end at arbejdsgiveren ikke betaler lønnen/fakturaen - men der er som du ser i linket en lang række forhold der peger på det ene eller andet

Det som er mærkeligt/galt her - er at arbejdsgiveren giver dig frit valg -- ansat eller faktura - for det skal så være to helt forskellige forhold og det tyder intet på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej og tak.

Jeg mente at jeg har set at vikarbureauer tilbyder at man kan arbejde for dem og være selvfakturerende. Hvad er forskellen på dem og hvis jeg gør det selv?

Klart skal der betales moms og skat af indtægterne.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)