Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af restaurant m. holding konstruktion & undgå SKAT

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 22. Mar 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Min bror og jeg har en restaurant som desværre ikke ligger så godt hvad angår placering. Vi har fundet en køber til denne restaurant. Han vil gerne betale 1 mio. for den. Vi har derudover været så heldige at finde ny lokale med en rigtig flink udlejer, som vil bakke op med investering som vi ønsker i lokalet (ny udsugning mv.).

Vores spørgsmål:
Driftselskabet (restaurant) er ejet 50% af mit holdingselskab og 50% af min brors. Køberen til restauranten vil umiddelbart gerne overtage med hans eget CVR nummer og ikke overtage vores driftselskab.

Vi skal geninvestere hele 1 mio. kr. fra salget i de nye lokaler før det kan lade sig at gøre.

Hvordan kan vi undgå at betale SKAT af de 1 mio. kr.?

Vi havde tænkt på det i starten da vi stiftede vores selskaber. Her lavede vi en intern kontrakt om at vores holdingselskaber hver ejer 50% af værdierne i driftselskabet. Kan det bruges her? Jeg mener:

Kan vores holdingselskaber hver sælge 50% af de værdier de ejer i driftselskabet, få pengene ind i holding og geninvestere dem i de nye lokaler?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

denslemmebob:
havde tænkt på det i starten da vi stiftede vores selskaber. Her lavede vi en intern kontrakt om at vores holdingselskaber hver ejer 50% af værdierne i driftselskabet. Kan det bruges her? Jeg mener:


Kan vores holdingselskaber hver sælge 50% af de værdier de ejer i driftselskabet, få pengene ind i holding og geninvestere dem i de nye lokaler?

nej det kan jeg ikke se de kan. Hvad i har internt er en sag - men værdierne ejes af drift må jeg gå ud fra - 

denslemmebob:
Køberen til restauranten vil umiddelbart gerne overtage med hans eget CVR nummer og ikke overtage vores driftselskab. 

Vi skal geninvestere hele 1 mio. kr. fra salget i de nye lokaler før det kan lade sig at gøre
så I får 1 mio som bliver til 0 fordi hele mio skal bruges til indretning?  i de nye lokaler (lyder jo ikke som en lysende forretning men der er nok grunde) - - er det så ikke 0 skat - 1 mio i indtægt for salg af aktiver og 1 mio i udgift til indretning - men i hvilket omfang den indretning af lejede lokaler så giver fradrag - formentlig over årrække er anden sag - var det ikke lettere så at den ny ejer undlod at betale 1 mio og i stedet selv indrettede lokalerne-  jeg kan ikke lige se hvad der er i det for jer (måske blind for et eller andet)?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

denslemmebob:
Kan vores holdingselskaber hver sælge 50% af de værdier de ejer i driftselskabet, få pengene ind i holding og geninvestere dem i de nye lokaler?

Nej, aktiverne er ejet af drift - så dem kan holding ikke sælge.

denslemmebob:
Vi skal geninvestere hele 1 mio. kr. fra salget i de nye lokaler før det kan lade sig at gøre.

Det er muligt jeg misforstår, men det virker ret simpelt.

1. Drift sælger aktiverne til den nye "ejer" og inkasserer 1 mio.

2. Drift bruger den mio det har fået ind på salg af aktiver på at indrette de nye lokaler. (Og skifter adresse til den nye beliggenhed)

3. Indtægt en mio. - udgift en mio -> 0 skat. (Forudsaft at udgifterne til indretning straksafskrives og ikke aktiveres.)

De to holding holder I helt ude af regnestykket.

Hvor er det I ser udfordringerne, umiddelbart virker det ligetil :-)

/Brian

Tilmeldt 22. Mar 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Salg i holdingselskab er skattefrit. Problemet er køber ikke vil lave virksomhedsoverdragelse fordi han ikke kender historik og vil starte på en frisk. 

Vi skal bruge 1 mio til indretning af de nye lokaler. Han køber en café og vi vil lave en restaurant i de nye lokaler vi har fundet. Deri ligger forskellen. Vi kan ikke bare flytte vores inventar til de nye lokaler. Der skal købes nyt.

Dvs. den eneste måde at undgå at blive beskattet af salgssummen (1 mio. kr.) er at holdingselskaberne sælger driftselskabet til køber?

Tilmeldt 22. Mar 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Køber overtager vores forretning September eller Oktober da han pt. bor i Spanien og skal flytte til Danmark. Vi kan først få vores nye lokaler Januar eller senest 1. Februar fordi der er tale om en ny bygning, som er i gang med at blive bygget. Dvs. udfordringen ligger i årsregnskab for indeværende år.

Hvis salget foregår i driftselskabet så ses de 1 mio. kr. som overskud og så skal der betales skat af de midler. Så kan vores drøm om at sælge caféen og lave restauranten ikke realiseres. :(
Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

denslemmebob:
Køber overtager vores forretning September eller Oktober da han pt. bor i Spanien og skal flytte til Danmark. Vi kan først få vores nye lokaler Januar eller senest 1. Februar fordi der er tale om en ny bygning, som er i gang med at blive bygget. Dvs. udfordringen ligger i årsregnskab for indeværende år.

Det var jo ny info - tænker I skal vende det med jeres revisor om ikke der er en vej igennem.

Hvis I er ved at sælge aktiver for en mio. så har I forhåbentlig allerede revisor og advokat med i forhandlingerne, de kan rådgive jer om den bedste løsning for jer, evt. udformingen af salgsaftalen og fordelingen af aktiverne kan have skattemæssig betydning.
Der er for mange ubekendte til at I kan "stole" på de råd I får i et online forum :-)

Held og lykke med projektet
/Brian

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skattefrit at sælge selskabet via holding ( virksomhed overdragelse) du kan ikke overdrage inventar til holding med mindre du sælger det til holding.

Husk at der findes både passive og aktive holdingselskaber som betyder at selvom det er holdingselskab , hvis det har en indtægt altså omsætning , skal der OGSÅ betales 22% selskab skat i holdingselskab.

Det eneste der er skattefrit for et holding er salg af selskab og udbytte hvis ejerskabet er 10% og derover.......

Men omsætning i holding er SLET ikke skattefrit som mange går og tror.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

denslemmebob:

Salg i holdingselskab er skattefrit. Problemet er køber ikke vil lave virksomhedsoverdragelse fordi han ikke kender historik og vil starte på en frisk. 

Vi skal bruge 1 mio til indretning af de nye lokaler. Han køber en café og vi vil lave en restaurant i de nye lokaler vi har fundet. Deri ligger forskellen. Vi kan ikke bare flytte vores inventar til de nye lokaler. Der skal købes nyt.

Dvs. den eneste måde at undgå at blive beskattet af salgssummen (1 mio. kr.) er at holdingselskaberne sælger driftselskabet til køber?

hvorfor køber han ikke aktiviteterne af drift der så indretter lokale. Han kan de ikke købe dem af holding og holding kan ikke indrette lokalerne - hvorfor er holding indblandet. Han kan da købe aktiviteter af drift med krav om at drift indretter lokaler - Men hvorfor indretter han ikke bare selv og køber for 1 kr

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Det giver ingen mening det du skriver, John?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg forstår ikke at:

Køber betaler jer 1 mio for driftsmidler. 

I skal bruge 1 mio på at indrette lokaler - som køber så skal bruge?

Sådan synes jeg du beskriver det

I kan kun sælge driftsmidler fra det selskab der ejer dem = drift

I kan vel også kun istandsætte hvis det er med henblik på forretningsdrift og igen - i drift som udgift

For mig ser det ud som I får 1 mio kr ind og den helt samme mio kr ud og derfor ikke gerne vil betale skat af den 1 mio der jo skal ud igen. Det kan jeg så heller ikke se I kommer til, det foregår begge dele i drift

Du må nok forklare lidt bedre - for det lyder forkert at I får 1 mio ind og 1 mio ud igen - og det skulle give jer skatte problemer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)