Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontering af indtægter og oprettelse af gennemskuelig kontoplan

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Mar 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er absolut nybegynder og har lige fået undervisning af en rigtig sød bogholder, men nu sidder jeg her bagefter med skægget i postkassen, fordi der var noget vi ikke nåede, som jeg lige skal have styr på. Jeg bruger Summasummarum, og bogholderen kendte desværre ikke programmet. Jeg håber, at nogen vil hjælpe.

Jeg har en debitor konto, hvor omsætning både med og uden moms konteres. Den hedder 4010 og er placeret i balancen under omsætningsaktiver/tilgodehavender.
Derudover er der en konto 1015 som er til omsætning uden moms alene. I løbet af en måned krediterer jeg alle indtægter på 4010. Sidst på måneden vil jeg gerne, at det skal fremgå, hvad jeg har haft i omsætning og gerne fordelt i diverse kategorier. Jeg modtager betaling overført til bank, Mobil Pay og kontant. Hvis jeg gerne vil have et overblik, hvordan skal kontoplanen så bygges op? Og, hvordan fører jeg eks et beløb på kr 500.- der først konteres på 1015, hvis det er betalt kontant? Jeg er et stort kryds inde i hovedet lige nu :) Hvis nogen har forslag, må de gerne skære det ud i æbler, pærer og bananer.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke helt med -Du bogfører dit salg i kredit drift - 1015 som du skriver - den bogfører så selve salget som omsætning og S25 står der sikker som moms ud for den i kontoplanen - og så lægger den 25 ned på salgsmom

Modposten er så en konto for udestående kreditorer og den kan ikke hedde 4010 som jo vel er drift i summa - Den bør vel ligge under 651xx - kreditorer - eller på hver kreditor. På kreditorkontoen i status står der så hele beløbet kunden betaler - og når kunden betaler, udlignes denne ved kredit og så debet bank hvor pengene går ind - eller mobilpay konto direkte eller hvordan betaling nu sker

bruger du kreditorstyring så laver du en faktura så klarer den selv bogføringen - og når fakturaen betales vælger du den i kassekladde - feltet faktura og angiver beløb som betalt og så udlignes kreditor kontoen 

Din bogholder bør dog ret let kunne overskue summa - ellers tyder det på manglende viden om drift/status - debet/ kredit

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Mar 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen :) Jeg må vist have fat i hende igen, så jeg kommer godt fra start. Det er svært at bede om hjælp, når man ikke helt ved, hvad man spørger om :)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)