Overvejer om det er muligt, iht erhvervslejeloven, at opkræve en årlig leje, men med acontobidrag betalinger (og om dette i så fald kan anses som en pligtig pengeydelse). Hvis det kan undersøges, er forfaldstidspunket én gang årligt (= én faktura). |
Hej Arne og Thor
Tak for jeres input.
Nu fandt jeg frem til den tekst der inspirerede mig, skrevet af Søhøjlandets Regnskabskontor - se link og tekst nedenfor. Måske bliver jeg nødt til at få fat i Skat for at få det afklaret hvordan det evt. kan gøres.. Så kan jeg også lufte din ide Arne.
Mvh Søren:
https://www.shlrk.dk/index.php/hidden/33-sommerferie
citat:
LEJE AF LOKALER
Mange lejemål bliver betalt ved en fast bankoverførsel. Der sker således ingen PBS opkrævning, hvilket betyder, at det alene er lejekontrakten, der ligger til grund for den månedlige bankoverførsel.
Hvis der ikke sker opkrævning af lejen via PBS, som kan danne grundlag for en faktura, er det vigtigt, at udlejer mindst én gang årligt udsteder en faktura for den opkrævede husleje, således at lejer har grundlag for at kunne opnå momsfradrag. Udstedelse af fakturaen kan eksempelvis ske i forbindelse med den årlige opgørelse af el, vand og varme mv. og andre udgifter, som skal fordeles mellem lejerne.