Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af udstyr fra IVS til enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi er to der her et videoproduktions firma (IVS) som vi lukker, da vi går hver til sit.

Jeg er interesseret i at købe en noget af udstyret som er i IVSet, over i mit enkeltmandsvirksomhed - hvordan gør jeg det mht moms osv.? 

Alt udstyret skal jo sælges nu hvor IVSet lukker, og vi ejer 50% hver af IVS'et. Hvordan får vi pengene ud til os selv efter udstyret er solgt?

På forhånd tusind tak for hjælpen! Idea

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Først så køber I ud til markedspris som I bør dokumentere godt for ellers kan I få skatteprobelmer
Momsen er fast - nemlig samme som ved købet i anskaffelseåret og så 20% ned til den år 6 er 0 = ikke bare moms af den pris i betaler men faste satser

Det er afgørende at dokumentere priserne med tilsvarende fra andre

Så betaler i selskabet for tingene - og lukker via erklæring hvorefter provenu - det som er tilbage - kommer ud til jer http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tusind tak for svar!

Dvs. først så sælger vi til markedspris til vores egne enkeltmandsvirksomheder og resten fx på den blå avis.

Derefter lukker vi firmaet og laver årsopgørelse igen, og de penge der er tilbage kan vi trække ud til os selv. Hvordan får vi pengene ud? Kan vi trække dem ud som løn inden lukning? Vil det give bedst mening rent økonomisk?

dbh thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja til sælge til jer selv til markedspris og moms som nævnt fuld og 20% ned til den år 6 er nul i forhold til den moms i trak fra - og ja til DBA eller på andet vis og så er det den pris du kan få og helt normal moms modsat til jer selv

Ja så lukker i - men det kræver jo lukker via erklæring som du kunne læse i mit link - I kan ikke bare sådan lave årsopgørelse og hæve noget - læs linket du fik
I må gerne tage løn lige som I vil, så længe I jo altid indberetter det til skat og holder skat tilbage

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Feb 19
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej john,

Jeg er blevet lidt i tvivl mht momsen. Du skriver et sted på din hjemmeside:
“Sælges aktiver samlet - eller i samlede grupper, til momsregistrerede der vil videreføre ens "firma", så skal aktiver som beskrevet sælges UDEN moms, så man ikke selv får moms at indberette, og køber til gengæld heller ikke købsmoms.”

Hvis jeg nu sælger en stor mængde udstyr i samlet gruppe fra mit IVS til min nye enkeltmandsvirksomhed så skal det være uden moms som du skriver?

Dbh thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er større end sådan lige ja nej. Sælger du en stor mængde udstyr er det med moms - no doubt. Sælger du hele aktiviteten i dit IVS - og det er jo her der kan være en stor goodwill - du ikke bare må forære til din personlige virksomhed, så er det uden moms. Det er derfor du ikke bare kan lægge alt over i personlig virksomhed

Hvis skal mener, du har en goodwill værdi - kundegrupper - viden, opbygget software eller hvad ved jeg - og du som en uden armslænge = fuldt interesse fællesskab - her bare flytter det over uden indtægt for IBS/ skat i IVS - så vil jeg mene du kan få problem

Det er KUN hvis hele aktiviteten og aktiverne samlet overdrages for videre drift det er uden moms - og det er så  ikke en fordel for dig, da jo jo har momsfradrag i din personlige virksomhed. Det er blot for at gøre momssnyd lidt sværere - og er det uden moms som helt samlet aktivitet og aktiver - skal det indberettes ganske kortfristet

Ud fra dine ??? tror jeg IKKE du kan lukke dit IVS selv med skatteerklæring osv - så jeg synes du skal finde en online bogholder eller revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)