Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af at modtage en ejerandelejerandel?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Fra  World of HC Andersen Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er blevet tilbudt et job i en start-up, hvor der følger 5% ejerandel med i ansættelsen.

Der er ikke nogen indtægter i virksomheden (endnu) og den er igang med at indhente funding.

Er de 5% noget jeg kommer til at betale skat af og er der andre ting jeg bør være opmærksom på.

Mvh
Kasper
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er spørgsmålet jo hvad ejerandelen er værd. Det kan jo være et meget lille tal i en startup, men hvis der er funding på vej, så kan der jo være en værdiansættelse der (med mindre det er lån).

Generelt så er det nemmeste helt klart at få fat i 5% ejerandelen så tidligt som muligt mens værdiansættelsen er meget lille. Det er enten en handel hvor eksisterende ejere overdrager aktier til dig eller alternativt at du skyder nogle "ekstra" penge ind i selskabet som en kapitalforhøjelse. Begge metoder giver dig et konkret ejerskab nu og her.

Alternativt er der ordninger med medarbejderaktier og aktieoptioner/warrants.

Jeg ville nok bede selskabet om at levere en kort note fra en revisor eller advokat som forklarer det skattemæssige konkret for dig.

Hvis du ikke bliver en del af selskabets ledelse (og jeg formoder at vi snakker ApS eller A/S), så påtager du dig ingen økonomisk risiko i kraft af dit ejerskab.

Du bør imidlertid også få præsenteret en ejeraftale og den kan til gengæld forpligte dig på alle mulige måder. Den skal virkelig nærlæses og måske skal du også søge egen rådgivning.

Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Fra  World of HC Andersen Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak Steffen.

Et virkeligt godt og uddybende svar.
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)