Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3D Printer til fremstilling af protoyper

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer

Jeg er ny her i forummet og har meldt mig ind i forbindelse med en reserach proces for firmaet.

Jeg har fået stillet til opgave at undersøge mulighederne for at inkorporere 3D Printer i virksomheden. Det primære formål vil være til print af prototyper.

I denne forbindelse er der en masse ubesvarede spørgsmål, ting der skal undersøges osv. Men før jeg går igang med dette, ville jeg lige høre, om der er nogle i blandt jer, der kan hjælpe mig et skridt på vejen.

Har I bekendtskab til en virksomhed, som bruger 3D Printere i virksomheden? Det skulle eftersigende kunne spare en del på omkostninger samt fungere hurtigt og effektivt. Men er dette også jeres erfaring?

Jeg ser frem til at høre fra jer.
Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Zoles, der fra Espergærde producerer skræddersyede indlægssåler, bruger udelukkende 3D-printere i produktionen, hvilket vil sige, at de anvender printere som alle kan købe, men har brugt en del research på at udvikle en software, så køberne online kan indsende 5 mobilfotos af deres fødder. Hvorefter de får såler som faktisk passer dem. Fordelene ved denne (forenklede) procedure er, at prisen kommer ned på 500 kr., hvor en traditionel ortopæd tager måske 1200 kr. på indlægssåler.

Jeg har beskæftiget mig med fænomenet i et par artikler. Du kan få gratis råd og vejledning og selv komme ud og 3D-printe - mod at betale for materialerne - på Roskilde Universitets 3D-laboratorium, kaldet FabLab:http://fablab.ruc.dk/  Du kan læse min artikel om FabLab her: https://rucpaper.dk/2018/01/26/maersk-printer-reservedele-pa-de-syv/ Og prøv ellers at dyrke Zoles hjemmeside www.zoles.eu. Navnlig det punkt, hvor de forklarer deres 3D-fremstilling: https://www.zoles.eu/da/processen-bag-saalen Zoles arbejder i øvrigt, med etablerede østrigske og hollandske skofabrikker som samarbejdspartnere, på at komme bredt ud på det vesteuropæiske marked.

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomasHolmsen:
Hej med jer

Jeg er ny her i forummet og har meldt mig ind i forbindelse med en reserach proces for firmaet.

Jeg har fået stillet til opgave at undersøge mulighederne for at inkorporere 3D Printer i virksomheden. Det primære formål vil være til print af prototyper.

I denne forbindelse er der en masse ubesvarede spørgsmål, ting der skal undersøges osv. Men før jeg går igang med dette, ville jeg lige høre, om der er nogle i blandt jer, der kan hjælpe mig et skridt på vejen.

Har I bekendtskab til en virksomhed, som bruger 3D Printere i virksomheden? Det skulle eftersigende kunne spare en del på omkostninger samt fungere hurtigt og effektivt. Men er dette også jeres erfaring?

Jeg ser frem til at høre fra jer. 

Vi bruger i udtalt grad 3D print både professionelt indkøbt og i egenprint. 

3D print er på samme tid en helt fantastisk process og revolutionerende, og noget af det mest elendige junk og tidsspilde du kan møde. Der er en form frihed der er fantastisk, men som også lokker til at lave ting der ikke kan produceres. Erfaringerne svinger fra ubrugelige ting der har taget 50 timer at printe, til et uvurderligt værktøj til at fremstille dele hurtigt, let og billigt.

Ting der tager 10 minutter at lave på et 5 akset bearbejdningscenter (hvis du ikke skal lave værktøjer) tager timer til dage på de fleste 3D printere

Hvad laver I?
Hvad må det koste?

En Creality Ender 3 som laver glimrende print koster 2500kr eller mindre.
Prusa til 10000kr skulle være guldstandarden for hobby printere
En FormLabs 2 er helt fantastisk som udviklingsværktøj, men du skal regne med 30000kr til setup

3D print er fantastisk og samtidig vildt opreklameret.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:
Jeg har beskæftiget mig med fænomenet i et par artikler. Du kan få gratis råd og vejledning og selv komme ud og 3D-printe - mod at betale for materialerne - på Roskilde Universitets 3D-laboratorium, kaldet FabLab:http://fablab.ruc.dk/  Du kan læse min artikel om FabLab her: https://rucpaper.dk/2018/01/26/maersk-printer-reservedele-pa-de-syv/

Det var da godt nok en absurd påstand at der er nogen som helst sammenhæng mellem de hobby printere FabLab på RUC har, og metalprintere hvor de billigste idag koster 1mio kr. Du printer altså ikke reservedele til skibe i ABS eller PLA plastic.

UP Minierne kører altid godt på RUC, UP Box er der altid problemer med. At de har en metal laser på RUC er unikt og deres laser skærere er super, men få af medarbejderne er hjælpsomme

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

I Rotterdam havn fremstiller de skibsreservedele med de dyreste metalprintere. Hos Mærsk eksperimenterer man, så vidt jeg kan forstå, bl.a. med at lade midlertidige dele i ABS erstatte originale dele i metal. En midlertidig del kan f.eks. holde til nærmeste havn.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:

I Rotterdam havn fremstiller de skibsreservedele med de dyreste metalprintere. Hos Mærsk eksperimenterer man, så vidt jeg kan forstå, bl.a. med at lade midlertidige dele i ABS erstatte originale dele i metal. En midlertidig del kan f.eks. holde til nærmeste havn.

Nu er der så også væsensforskel på de ting Pierre laver i Create-It-Real hvor de allerede i 2014 printede biomateriale, og avancerede polymere, og så de hobby printere som RUC har. Jeg ved godt at Nicholas Padfield har en evne til at puste sig op, og samtidig er unikt uhjælpsom i praksis, men RUC har ikke nogen 3D print teknologi - det har Pierre!

Jeg vil dog bestemt anbefale at bruge FAB Lab RUC, da de virkelig har gode værktøjer til mange ting.

Tilmeldt 25. Mar 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Damvig A/S Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeres formål er prototyper er det bare om at komme igang, såfremt at I allerede bruger 3D konstruktions i jeres udvikling.

Om I så skal købe den ene eller anden printer i starten er ikke vigtig, men I skal gøre jer selv den tjeneste at overveje om det giver mening!

3D print er et super godt værktøj til mange ting, men IKKE det nyeste vidunder til alt.

Vi tilbyder 3D print til andre virksomheder, og har gjort det siden 1995, men om man skal købe egen printer eller bruge externe leverandører kommer helt an på hvilken krav der stilles til materialer og kvalitet. Man kan kommer meget langt med en god "hobby-printer" men det er ikke sikkert at man kan komme helt i mål, uden at skulle ud og investere i printere til +500K
Vores kunder bruger det både til prototyper, modeller og i produktion af komponenter til der produkter.

Vi har mange kunder der selv har printer, og først kommer til os når det skal være i en bedre kvalitet eller et større antal.

Hvis du ønsker det, er du velkommen til at kontakte mig, så vi kan have en snak om hvad der giver mest mening for jer, for det skal give mening hvis man skal bruge 3D-print. 

Flemming

Prototal Damvig A/S
3D-printed solutions til prototype og produktion.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Damvig skriver så kan du komme rigtig langt med high level hobby printere, og der er meget lille forskel på hvad der kommer ud af en Formlabs2 og en professionel printer. Det folk som Damvig ved rigtig meget om er hvordan man går fra rå print til de næste faser, og deres printere er ikke begrænset til små ting.

Der er også dygtige konkurrenter til Damvig hvor du ikke har de samme start-up omkostninger, men hvor du heller ikke kommer ligeså langt. Du kan gemme dine designs i STL og højreklicke på en windows 10 computer og åbne med 3D Print, og så får du priser direkte fra i.materialise, og mildt sagt så er det sjældent det kan betale sig at printe selv på de mindre ting, men så slår det heller ikke CNC bearbejdning på tid.

Tilmeldt 25. Mar 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Damvig A/S Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man bruger online quotes skal man være opmærksom på orienteringen, da det bliver printet som man ligger det op, og det er ikke altid optimalt. så får man en dårlig oplevelse, og det er ikke bare den udbyder man vælger det er 3D-print generelt der får skylden. Har set/hørt det ofte.

Så hvis man ikke kender til 3D printernes muligheder/begrænsninger, og de grundlægende "regler" for 3D-print,  skal man være særlig opmærksom på hvad man gør

Flemming

Prototal Damvig A/S
3D-printed solutions til prototype og produktion.

Tilmeldt 14. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens Mange tak for hurtigt svar. Det er godt med lidt debat og input for at sætte processen igang. Jeg har selv surfet lidt rundt på nettet og fandt i den forbindelse også over artiklen som du, John, Henviser til. Yderlige stødte jeg på følgende nyttige sider om 3D Printer (skulle nogle stå i samme situation som mig og vil undersøge muligheder for en 3D Printer til virksomheden): Info: https://3dprinterinfo.dk/3d-printere-til-virksomheder/ Case: http://global72.stratasys.com/~/media/Case-Studies/Automotive/CS_FDM_AU_BMW_EN_0916.pdf Damvig kan jeg bare kontakte dig her på forummet skulle det blive relevant eller igennem din hjemmeside?
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)