Det er rigtigt, at i forhold til forbrugere, anses et produkt faktisk for at være mangelfuldt, hvis der ikke foreligger en dansk brugsvejledning og en vis vejledning er nødvendig (dvs. dansk vejledning er normalt ikke nødvendig ved IKEA-møbler og lign. med gode tegninger).
I erhvervsforhold behøver der ikke foreligge en brugsvejledning, men det bør du nok gøre dine kunder opmærksom på. De fleste har jo en forventning om at kunne anvende et produkt, når det får det - og ellers at modtage en forståelig brugsvejledning.
Man kan jo sige at som e-handlende er det ris til egen r*v hvis kunden ikke er indforstået med at der ikke er en dansk vejledning. Med 14 dages returret er man jo ret sikker på at få varen lige i hovedet hvis de ikke kan bruge den.
Lige et tillægsspørgsmål til jers lille debat om dansk brugsvejledning.
Vil bare lige høre om reglerne er anderledes når der er tale om produkter til erhverv. Skal erhvervskunder også have dansk manual eller kan de klare sig med den engelske
Alt hvad der har med sikkerhed og almindelig brug skal foreligge på lokalsprog, medens eksempelvis servicemanualer ikke behøver det!
Den "der bringer produktet på markedet" er også ansvarlig for at produktet overkolder direktiver som eksempelvis lavstrømsdirektivet og CE mærkning, EMC. Det betyder hvis der er någet galt får du først klappet på brillen, og så kan du forsøge at sende problemet videre bagefter.