Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering privat - firma

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal investere 100.000 i et nyt projekt.

Jeg vil helst gøre det for firmapenge, men er det ok ( lovligt) blot at overføre til Idemanden.

Pengene skal bruges til at stifte ApS + varekøb, hjemmeside mv.

De har altså nul kapital selv.

Derudover ville vi lave en "ejeraftale", hvor jeg får xx % af overskud

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke som person forære nogen 100.000 kr uden de beskattes af det = enten er det en gave og der vil være gaveafgift som du skal indberette https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234842

Dit firma kan ikke heller med fradrag give 100.000 kr til privatpersoner - det vil skulle indberettes som honorar skattemæssigt. Alle betalinger for ydelser til CPR personer fra CVR skal indberettes som honorar som udløser helt alm. am bidrag og skat - og det må være hvad der ville være tale om her ellers var det "sorte penge"

Jeg ville mene det kunne se mærkeligt ud med en privat gave indberettet og så krav om noget til gengæld - da det jo så må være en investering. Du kan ikke forære nogen 100.000 kr som de kan stifte ApS for, hverken privat eller fra dit firma - men du kan investere I et ApS som så betaler skat af investeringen - eller du kan låne dem penge som du så skal have igen - eller skyde penge ind som kun kan tilbagebetales mod bestemte forudsætninger - men alt det forudsætter, at de har et ApS inden. Det kan være en investering som alene tilbagebetales hvis visse konditioner opnås i det selskab - ex at de får finansieret yderligere eller får succes med et projekt der så giver indtægt til at tilbagebetale. Det giver dig ikke fradrag ved selve investeringen. 

Investerer du, vil du ikke som udgangspunkt have fradrag - i alle fald ikke ved andet end hvis pengene tabes, men igen vil der her være god grund til advokat eller revisor til at sikre dokumenter der er sikre nok til fradrag ved tab - Jeg ved ikke om rådet kunne være konvertibelt lån faktisk.

Du kan heller ikke lave "ejeraftale" uden at være ejer - men du kan som nævnt godt skyde penge ind i et eksisterende selskab - mod krav om tilbagebetaling cash - eller via % af overskud eller royalty. Her skal du givet bruge advokat - overskud er en fluffy størrelse som ejerne jo helt selv kan regulere via løn f.eks

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej
Måske John er inde på det, men du må gerne låne Idemanden penge også fra din virksomhed. For at undgå at Skat anser det som en gave, skal der laves et gældsbrev. 
Dem kan du finde skabeloner til på nettet, men er det ikke en nærtstående du skal låne pengene til, så vil jeg nok lige bruge lidt kroner på at få den lavet af en advokat.

Fordelen ved at låne det direkte til idemanden frem for hans kommende selskab, er også at så hæfter Idemanden med sikkerhed også personligt for gælden, hvilket ikke sker per automatik i et ApS.

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar begge to :)

Så den "nemme" løsning for mig er at låne idemanden pengene privat, så han kan stifte ApS.

Ellers har han ingen penge til stifte for, så jeg kan jo ikke låne dem til et ikke eksisterende ApS.

I gældsbrevet, kan vel tilføjes - udover lille/lovpligtig rente, en andel af overskud i ApS ikke ?

Grunden til jeg helst vil gøre det således, er at slippe for mere E- BOKS / Administration mv. , synes jeg får rigeligt i forvejen.

Det er til nærtstående, så sikkerheden er jeg ikke bekymret over - blot at det skal være lovligt.

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg tænke var det nemmeste, ja

Jesper Laugesen:

I gældsbrevet, kan vel tilføjes - udover lille/lovpligtig rente, en andel af overskud i ApS ikke ?


Ved jeg ikke!

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig bekendt kan man stifte et selskab på en måde så den ene ejer får ret til alle udbytter op til en vis grænse.

Jeg vil tro at der kan laves en enkel model hvor du måske låner idemanden et mindre beløb og så stiftes selskabet - du får måske kun 10% ejerandel men indbetaler måske 90% af kapitalen. 

Som "modydelse" får du 100% af udbyttet indtil du har fået x kr tilbage. Derefter går du ned på de normale 10% og fortsætter med at blive "belønnet" for din risikovillighed.

Med tag den konkret med en advokat/revisor

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

Så den "nemme" løsning for mig er at låne idemanden pengene privat, så han kan stifte ApS.

Ellers har han ingen penge til stifte for, så jeg kan jo ikke låne dem til et ikke eksisterende ApS.

Basalt er det afgørende vel om du skal være medejer af APS eller du skal låne penge til ApS. Skal du være medejere kan det klares i firmaets dokumenter/indbyrdes aftaler mv. Du kan sagtens lave en virksomhedsstiftelse hvor I har A og B anparter hvor den ene del betaler penge og den anden naturalier/forpligtigelser.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:
I gældsbrevet, kan vel tilføjes - udover lille/lovpligtig rente, en andel af overskud i ApS ikke ?
er nærtstående egentlig nærtstående - defineret som

  • Afkom, stedbørn og deres afkom
  • Barns eller stedbarns ægtefælle
  • Afdødt barns eller stedbarns efterlevende ægtefælle
  • Forældre
  • Personer der har haft fælles bopæl med gavegiver i de sidste to år før modtagelsen af gaven, og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med gavegiver i en sammenhængende periode på mindst to år, når den fælles bopæl alene er ophørt på grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig
  • Plejebørn, der har haft bopæl hos gavegiver i en sammenhængende periode på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden plejebarnets fyldte 15. år, og højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl hos gavegiver sammen med plejebarnet
  • Stedforældre og bedsteforældre.

så er der en lovpligtig rente ja - markedsrente ofte 4-10% som skal betales, da du ellers bliver skattepligtig af samme beløb uden at få det og betaleren ikke har fradrag - ellers må du som gerne låne pengene til andre uden rente og sikkerhed.

Til den helt nære gavekreds kan du jo også give 65.700 kr som gave - og din kone til nær familie andre 65.700 og så er der jo 100.000 kr som ren gave og uden afgift.

Du kan tilføje hvad du vil til gældsbrevet - men overskud er som nævnt fluffy og jo noget man kan undgå ved at hæve løn - så det er jo ikke mere værd end ikke at skrive noget næsten - men handler i høj grad om tillid - ellers skal du have det formuleret skarpt OG du bliver jo så også skattepligtig af det - Du kan også som foreslået låne personen så denne stifter og ejer 90% og du ejer 10% som to forskellige aktieklasser, så du kan få langt mere udbytte for 10% end han kan for 90% som alternativ - i alle fald så ville jeg nok ikke spare advokat eller revisor til aftalen - uanset hvad - også ved gave når du vil sikre del af overskud som kræver aftale om hvordan overskud beregnes

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du kan også som foreslået låne personen så denne stifter og ejer 90% og du ejer 10% som to forskellige aktieklasser, så du kan få langt mere udbytte for 10% end han kan for 90% som alternativ - i alle fald så ville jeg nok ikke spare advokat eller revisor til aftalen - uanset hvad - også ved gave når du vil sikre del af overskud som kræver aftale om hvordan overskud beregnes

Men grim overraskelse jeg fik for år tilbage - du kan ikke trække momsen for advokaten fra da det ikke betragtes som drift - det er kun hvis du sagsøger nogen at du kan det. Absurd, men det er DK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Cookie - John Hannover:
Du kan også som foreslået låne personen så denne stifter og ejer 90% og du ejer 10% som to forskellige aktieklasser, så du kan få langt mere udbytte for 10% end han kan for 90% som alternativ - i alle fald så ville jeg nok ikke spare advokat eller revisor til aftalen - uanset hvad - også ved gave når du vil sikre del af overskud som kræver aftale om hvordan overskud beregnes

Men grim overraskelse jeg fik for år tilbage - du kan ikke trække momsen for advokaten fra da det ikke betragtes som drift - det er kun hvis du sagsøger nogen at du kan det. Absurd, men det er DK!

lyser som omvendt husket. Til stiftelse og ikke drift mener jeg ikke man kan trække selve udgiften fra - men godt momsen når man er momsreg 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)