Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studera vidare på Cand.merc.aud. eller jobba och skaffa erfarenhet först?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammans!

Jag är en 25 årig ung man från Sverige som nyligen har tagit ut två bachelors i regnskab og revision samt erhvervsøkonomi från Lund.

Jag är osäker på om jag ska studera vidare eller om jag ska jobba för att skaffa erfarenhet. Jag har ett års erfarenhet från mitt studentjobb som revisorsassisent hos en kommun. Det är många företag i Danmark som erbjuder trainee- och elevanställningar som varar under två år. Jag funderar på om jag ska ta ett økonomi- eller regnskabselev jobb under 2 år för att på så sätt skaffa mig mer erfarenhet och sen studera vidare.

Jag vill studera vidare på Cand.merc.aud. utbildningen på CBS. Jag besökte CBS under öppet hus i februari. Jag talade med studieväghandledaren, hon sade att jag uppnår de specifika kurskraven och därmed är behörig till Cand.merc.aud. utbildningen. Som sagt har jag redan mycket teoretisk kompetens, men jag känner att en kandidat kommer hjälpa mig med nå mitt mål om att bli auktoriserad revisor. Som jag uppfattar det, så är Cand.merc.aud. utbildningen ett krav för att bli auktoriserad revisor.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag studera vidare på kandidaten eller ska jag jobba och skaffa mer erfarenhet först?

Tack på förhand.

Mvh,
Mike
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Om du vil læse videre eller ej er op til dig. Du bliver med garanti langt bedre til dit fag af at arbejde på bachelor niveau et stykke tid og så videreuddanne dig end ved at læse videre nu.

Du vil blive langt bedre til stoffet når du skal læse videre, men om det karrieremærssigt er godt eller skidt for dig beror meget på dine faglige evner, din personlighed, held og indsats.

Tilmeldt 30. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Tack för ditt svar.

Jag vill gärna läsa vidare på kandidatnivå för att utveckla mina teoretiska kompetenser. Men jag vill också jobba och skaffa erfarenhet inom regnskab og revisionsbranchen eftersom de flesta danska arbetsgivare kräver att man har flera års erfarenhet för att bli betraktad till tjänster som regnskabsansvarlig, regnskabschef och auktoriserad revisor.

Jag är bara rädd för om jag fokuserar på att jobba och skaffa erfarenhet i flera år, så riskerar jag bli skoltrött och min lyst till att börja på Cand.merc.aud. studiet minskar då efter kanske 2-4 års arbete inom regnskab og revisionsbranchen.

Jag tror jag läste nånstans att det går att kombinera Cand.merc.aud. studiet med arbete om man väljer deltidsvarianten, men det innebär att man är tvungen att läsa utbildningen på 3-4 år istället för 2 år?
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er revisor du vil være skal du overveje om din fremtid skal være i Danmark eller Sverige?
Her tænker jeg hovedsageligt på, at en god del af fagene på Cand.merc.aud omfatter erhvervsret og skatteret + valg fag indenfor disse discipliner og disse forhold er hovedsageligt rettet imod dansk lovgivning. Derfor min tanke, at CBS måske ikke giver så god mening, hvis du ønsker at gøre karriere i Sverige?

Når det så er sagt så ved jeg at (i Danmark i hvertfald) tager mange revisionshusene studerende på bachelor niveau ind som trainees så de både kan læse på CMA (deltid eller fuldtid) samtidig med de har et job indenfor branchen som revisorer. 

Jeg tog selv hele min uddannelse med deltids studie og fuldtids job, hvilket nok er normen indenfor revisionsbranchen i DK.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 30. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tanken med det hela är att jag ska bo och arbeta som revisor i Danmark. Det är därför jag vill söka mig till CBS och läsa Cand.merc.aud. utbildningen. Det är riktigt att CMA utbildningen utgörs av en hel del juridiska kurser med riktning mot dansk lagstiftning.

Jag har ingen lust att studera vidare i Lund, utan jag känner att jag vill byta studiemiljö. CBS är också en handelshögskola som är inriktad mot ekonomiområdet, vilket gör valet enklare för min del.

Frågan är bara om ett års erfarenhet som revisorsassistent är tillräckligt sen när man blir klar med sin CMA och ska ut på arbetsmarknaden? De flesta arbetsgivarna kräver att man ska ha minst 2-4 års praktisk erfarenhet av revisionsbranschen utöver CMA utbildningen.

Kan du berätta för mig hur det gick till när du läste CMA utbildningen på deltid samtidigt som du arbetade heltid inom revisionsbranschen?
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)