Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

privatperson eller virksomhedsform ved ingen løbende salg?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Frederikssund
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er ved at designbeskytte og patentere min idé (samen med jurister og PVS gebyrer). Får dernæst lavet prototype færdig (udgift hos en smedvirksomhed) og håber så at få en licens.

På den baggrund et rimeligt grundlæggende spørgsmål:

Hvorfor overhovedet oprette et CVR uanset om det er personlig virksomhed eller selskab?

Kan jeg ikke bare agere som privatperson? Sikkert nok men er der nogen større fordele/ulemper jeg ikke kan se for bare træer ;)

Har læst lidt:

https://www.juf.dk/skal-jeg-oprette-en-virksomhed-og-momsregistrere-mig/
https://johnhannover.blogspot.com/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html

Ser frem til svar...

p.s. er fuldstændig ligeglad med alle de tricks man kan benytte mht. gaver, fradrag af pc, og frokoster man kan trække fra og bruge tid på ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Den væsentligste grund vil nok være, at hvis du forventer at omsætte for 50 t på 12 mdr frem og tilbage (når du rammer 4000 per måned generelt) så SKAL du momsregistreres og det kræver CVR nummer jo

Ulempe som privat person vil kunne være at et evt underskud ikke kan trækkes fra anden personlig virksomhed. Det kan det i personlig virksomhed - som så også giver personlig hæftelse - i selskabsform kan underskud trækkes fra, men først når man senere år har et overskud at modregne i.

Alle forskelle har du i det link fra mig du selv lagde med

Jeg tror ikke jeg er med på hvorfor du gerne vil drive det som CPR person, hvad du altså kan  - op til momsregistreringsgrænsen - forventning om 50 t (ikke lige 50 t først og så registrere, men så snart du kan forvente det). Hvad ser du for motiv til at ville det frem for i alle fald personlig virksomhed? Skat er ens - eller ved underskud nok bedre i personlig virksomhed end CPR - risiko er samme - regnskab er samme - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederikssund
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for svar! Tror jeg nævnte ordet 'licens' lidt for lidt eller hvad det betyder for mig :)

1) Det afgørende for mig er licens slutresultatet, dvs. at et eksisterende 3 part firma får rettighederne til at sælge det. Så ingen direkte salg fra min side men salg via licens. Den form for indtægt, engangs "præmie" eller årlig procent af indtægterne fra licenstager, er så bare normalt skattepligtig som privatperson. Her tænker jeg, at jeg i den proces ikke får nogen fordele ved at være etableret som virksomhed?

2) Licens-strategien er selvfølgelig et eller andet sted en ud af flere mulige veje/drømme. Hvis jeg senere indser, at jeg hellere selv vil producere/sælge fremfor licens-modellen skal jeg naturligvis registreres som virksomhed pga. de 50t. Og her melder spørgsmålet sig om de udgifter jeg havde som privatperson kan fratrækkes når jeg først senere er gået fra privatperson over til en virksomhedsform? Nok ikke... og det giver vel tilskyndelse til at lade sig registrere som virksomhed allerede nu?

Håber mine overvejelser er tydelige nok ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

1 næh formentlig ikke - hvis ikke du kan have underskud vil det ikke give stor mening med firma som sådan - så er det mere om du vil begrænse risiko via selskab

2

ja nok ikke - dog hvis de alene er taget for at starte virksomhed er der muligheder for fradrag op til 6 mdr før http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederikssund
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tusind tak for at have taget tid til at svare og link - du er en helt.

BH Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Licensbetalingerne er vel afgiftspligtige, så hvis der er udsigt til at disse overstiger registreringsgrænsen kan man lige så godt registrere sig fra starten af. Det giver så også mulighed for at fratrække momsen i etableringsfasen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)