Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udskudt skat i enkeltmandsvirksomhed af egenkapital fra selskab

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I forbindelse med regnskab for 2019, har jeg lige et spørgsmål til en regnskabskyndig.

Person A har en enkeltmandsvirksomhed og Person A ejer et holdingselskab som igen ejer et ApS

Der er en egenkapital i ApS'et, og af den egenkapital er der i enkeltmandsvirksomheden beregnet en udskudt skat, som er bogført som en hensættelse.


Vores forrige revisionshus, har ikke beregnet en udskudt skat af egenkapitalen, mens det nye mener at der skal beregnes en udskudt skat.

Vores erhvervsrådgiver i banken, mener ikke den behøves at blive beregnet  og lagt ind som en hensættelse.



Nogen som kan give et svar på, hvad der er mest rigtigt at gøre.
Vi ville jo klart helst ikke beregne den udsatte skat, da det beregnede skattebeløb derfor vil ryge på egenkapitalen i enkeltmandsvirksomheden, fremfor at fremgå som en hensættelse.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lytter spændt med her - for jeg fatter overhovedet ikke, hvordan et ApS og en enkeltmandsvirksomhed kan have noget som helst med hinanden at gøre. Det burde være en umulighed, så håber nogen giver en fornuftig forklaring på det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Heller ikke forstået her. Hvorfor blandes den der ApS drift og holding ind - de har vel intet med enkeltmands at gøre.

Du taler om at der i ApS egenkapitalen er beregnet udskudt skat i enkeltmandsvirksomheden - det giver slet ikke mening for mig - Egenkapitalen i ApS kan da aldrig vedrører en enkeltmands om ikke kan være holding for et ApS på nogen som helst måde

Jeg kan heller ikke lige se der kan være noget skatttefri omdannelse og udskudt skat i det som beskrevet

Så også for mig - helt sort snak faktisk - håber enten på bedre forklaring eller at nogen ved mirakel (læser det du skriver helt anderledes end jeg) fatter den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for kommentarer

Ved ikke lige hvordan jeg skulle forklare anderledes, men prøver lige.


Glem ApS.


Holdingselskabet har en egenkapital og derfor estimeres der i enkeltmandsvirksomhedens regnskab en udbytteskat af den egenkapital.

Den estimerede udbytteskat bogføres så som en udskudt skat på værdipapirer.


Giver det mening? 


Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Tak for kommentarer

Ved ikke lige hvordan jeg skulle forklare anderledes, men prøver lige.


Glem ApS.


Holdingselskabet har en egenkapital og derfor estimeres der i enkeltmandsvirksomhedens regnskab en udbytteskat af den egenkapital.

Den estimerede udbytteskat bogføres så som en udskudt skat på værdipapirer.


Giver det mening? 


Overhovedet ikke. Som udgangspunkt kan et selskab ikke indgå i en enkeltmandsvirksomhed. Gør det alligevel det, bliver afkastet i form af udbytte alligevel henført til din personlige selvangivelse og vil således ikke indgå i skatteopgørelsen for din virksomhed. Det er derfor kun meget sjældent man ser aktier/anparter i et virksomhedsregnskab, fordi det bliver lidt langhåret at holde styr på...

Er du sikker på det ikke er en privat indkomst og formueopgørelse du blandet tingene sammen med ? I givet fald har den udskudte skat ikke en fløjt at gøre med din disponible overskud fra virksomheden.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Holdingselskabet har en egenkapital og derfor estimeres der i enkeltmandsvirksomhedens regnskab en udbytteskat af den egenkapital.

Den estimerede udbytteskat bogføres så som en udskudt skat på værdipapirer.

måske - det er bare ikke noget jeg vidste kunne lade sig gøre overhovedet. Jeg mener ikke personlig virksomhed kan lade unoterede aktier indgå overhovedet. Jeg mener de hører til privatøkonomien og udbytte beskattes ganske som alt andet udbytte som personlig aktie/udbytteindkomst - når det realiseres og indberettes fra selskabet til ejeren/personen

jeg forstår heller slet ikke som du skriver at der estimeres en udbytteskat af egenkapital i ApS ???

Jeg forstår ikke en personlig virksomhed kan få udbytte af unoterede aktier ganske enkelt - det forudsætter jo, at det er en personlig virksomhed der ejer det ApS (holding eller hvad som helst) og så er den personlige virksomhed jo selv holding, hvad den med alt jeg ved, ikke kan være https://www.ditselskab.dk/mere-info/valg-virksomhedsform med teksten 

  • Din personlige virksomhed kan ikke eje et holdingselskab, eller eje anparter eller aktier. Du kan. Den kan ikke. Investeringen i sådanne betragtes altså som en hævning af midler, hvorefter ovenstående beskrevne skattekonsekvens (hævning) opstår.

der kan ikke betales udbytte fra selskab til nogen der ikke er ejere - og så må konsekvens da være at spørgsmålet du stiller ikke giver mening, men det er jo mærkeligt at flere revisorer synes at mene det kan i dit fald???

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John m.fl


Tusind tak for at have givet tid til svar, men jeg evner ikke at forklare det bedre/rigtigt.



Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Hej John m.fl


Tusind tak for at have givet tid til svar, men jeg evner ikke at forklare det bedre/rigtigt.



Udover et regnskab for en personlig virksomhed, er der så også lavet en personlig formue- og indkomstopgørelse? Deri fremgår (som regel) en udskudt skat af aktie- og anpartsbesiddelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Udover et regnskab for en personlig virksomhed, er der så også lavet en personlig formue- og indkomstopgørelse? Deri fremgår (som regel) en udskudt skat af aktie- og anpartsbesiddelser
ah så du mener det er en opgørelse som en revisor eller anden har lavet - ikke for den personlige virksomhed med for den personlige skat osv - som kan indeholde det?
Vi er vel enige om, at der ikke er mulighed for, at personlig virksomhed har udbytte fra aktier det ejer i unoteret selskab - da det ligger privat?

I så fald - skal personen så rode med udskudt skat (som lovkrav) eller bare tage det som vises som indberettet af det udbetalende selskab til personen som udbytte? når der er tale om helt alm. udbytte fra unoteret selskab (ikke lagerskat)?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Udover et regnskab for en personlig virksomhed, er der så også lavet en personlig formue- og indkomstopgørelse? Deri fremgår (som regel) en udskudt skat af aktie- og anpartsbesiddelser
ah så du mener det er en opgørelse som en revisor eller anden har lavet - ikke for den personlige virksomhed med for den personlige skat osv - som kan indeholde det?

Det er umiddelbart det eneste som giver mening, jeg kan ikke se hvor ellers i et regnskab for en person/personlig virksomhed der skulle forekomme udskudt skat af anparter/aktier.

Cookie - John Hannover:


Vi er vel enige om, at der ikke er mulighed for, at personlig virksomhed har udbytte fra aktier det ejer i unoteret selskab - da det ligger privat?

Enig, en personlig virksomhed kan som hovedregel ikke besidde kapitalandele.

Cookie - John Hannover:

I så fald - skal personen så rode med udskudt skat (som lovkrav) eller bare tage det som vises som indberettet af det udbetalende selskab til personen som udbytte? når der er tale om helt alm. udbytte fra unoteret selskab (ikke lagerskat)?

vh John Hannover

Der er ikke som sådan noget lovkrav der dækker hvordan udskudt skat i en personlig skatteopgørelse skal opgøres, det kan ikke sammenlignes med den måde man "skal" opgøre skatten på i eksempelvis et selskab.

De fleste opgørelser i en personlig formueopgørelse er blot 22% af udbytte eller indre værdi.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)