Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg holder foredrag, og sælger bøger – men jeg er i tvivl om momsreglerne?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er meget i tvivl om følgende, og håber at finde et klogt hoved, eller to, herinde som kan hjælpe mig:

Jeg opretter snart en enkeltmandsvirksomhed som har 3 hovedformål. Det er foredrag, bogsalg og coaching.

salg af bøger og coaching-sessions er der jo moms. Men foredrag er vist momsfritaget – eller rettere sagt kunstneriske foredrag?

Mit spørgsmål er -  hvad gør jeg i dette tilfælde:

Jeg tager til Odense for at holde et foredrag. Jeg holder foredraget og sælger efterfølgende 15-20 bøger. Undervejs har jeg jo nogen omkostninger som fx broafgift, notatbog, mad osv.

De omkostninger vil jeg gerne trække moms fra – men hvordan fungerer det lige, hvis jeg ikke kan lægge moms på foredraget, men godt kan på salg af mine bøger?

Og er det en mulighed at lægge moms på foredraget, og i så fald hvordan skal det så foregå?

Læs eventuelt en beskrivelse af mit foredrag her: link (foredraget er med udgangspunkt i min bog).

Håber I kan hjælpe Big Smile

Bh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke let at svare på - men

Det er jo langt fra alle foredrag der er moms fritagede - hvis de er af ren kommerciel karakter https://johnhannover.blogspot.dk/2018/04/momsfri-undervisning.html 

Bøger kan være med og uden - afhængig af om du udgiver eller bare er forfatter

Broafgift er der ikke momsfradrag på ved storebælt men ved øresund: Mad er der ikke fuld momsfradrag for  men - HVIS der overhovedet er fradrag for mad til ejer - generelt kvart momsfradrag forudsat det er til momspligtig aktivitet

HAR man blandet momspligt og momsfrit - så er der momsfradrag for det som er knyttet til det momspligtige og ikke for det som er momsfrit - og er der fælles omkosninger - så deles moms % mæssigt præcis efter omsætningsfordeling

Du må nok tage en kort snak med en kyndig og få belyst OM det du laver er med eller uden moms (kan være meget dyrt at misse) og så hvad du har fradrag for i det hele taget  og . momsfradrag for https://jh-e-books.blogspot.com/2018/12/fradrag-2019.html  kunne give en del af svarene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar.

Hvordan kan jeg være 100% sikker på, og overfor skat hvis de ønsker det, bevise at mit foredrag er momspligtigt eller fritaget?

Jeg er forfatter til bøgerne, som bliver trygt via et forlag hvor jeg selv er med til at finansiere bogudgivelsen. Skal jeg så tage moms på bøgerne, når jeg sælger dem? 

Når du skriver en kyndig - mener du så en fra SKAT eller en revisor?

Bh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En revisor ville jeg ofre en time med. Det er som du så i mit link ikke helt let med foredrag - om de er med eller uden moms - og bøger er med moms som sådan og du virker med som udgiver og jo ikke tvivl om forlaget skal sælge med moms - Kun hvis du er forfatter med kunstnerisk frihed og alene modtager forfatterhonorar, kan du være uden moms 

Optræder du uden moms, og skat ser det som momspligtig aktivet - som det kan lyde til - så kommer du af med 20% af al omsætning + samme i bod, så du skal jo ramme ret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John.

En lidt anden ting: hvis jeg til foredraget sælger bøger (som jo er med moms), hvordan skal jeg så lave en kvittering til regnskabet? Jeg kan læse mig frem til, at der er en masse ting som skal med på en faktura - men hvad kan jeg gøre for, at dette ikke skal tage al for lang tid ved hver enkelt kunde?

Bh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Endnu engang tak for svar.

Kan jeg godt bruge sådan et regning ark her, hvor jeg så har skrevet firmanavn, CVR og moms beløb samt fulde pris på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det vil jeg da mene - med kopi til dig selv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hjælpen sidst. Håber du kan hjælpe lidt vejledende igen:

Jeg har købt et stort vareparti af bøger - og dem har jeg fundet ud af skal bogføres, på et varelager - altså så jeg ikke kan trække udgiften fra gør bogen er solgt. Korrekt?

Mit spørgsmål er så: hvad med momsen? Skal den bogføres som negativ moms, når jeg køber varepartiet og først igen bogføres som positiv moms, når jeg sælger en bog?

God aften :)

Bh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja momsen gælder ved købets fakturadato som momsfradrag - og salgsmoms kommer først ved salget. Det er derfor værdien uden moms du flytter fra varekøb til status - overvej min bog Regnskab  som har 2 sider alene om dette + en masse andet som er godt hvis man selv fører regnskabet, uanset program https://jh-e-books.blogspot.com/2015/11/regnskab.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)