Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indbette moms af vareindkøb?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet lidt i tvivl her da jeg har haft en diskussion omkring dette med nogen venner.

I perioden 1.3 til 1.6 har jeg købt vare EU for 8000kr ex moms.

Jeg har nu ikke fået solgt noget af det.
Hvilken rubrik skal jeg indberette dette? Og når jeg får det solgt i denne moms periode, hvordan indberetter jeg det så?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal være bogført på konto for EU moms og så skal det indberettes som erhvervelsesmoms EU (som ligger under salgsmoms) og samme kommer så i alm købsmoms så det intet koster - det gør programmerne selv men ellers må du jo gøre det manuelt

Når du sælger det og det sker med dansk moms til danskere uanset CVR eller private  eller til private i EU - så sker det med salgsmoms for den periode du sælger det i

Brug et regnskabsprogram - og overvej at sætte dig helt generelt ind i regnskab - moms - EU moms osv  via letlæste e bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html - så kommer du ikke helt galt af sted

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for beskeden.

Men kan du kort fortælle mig om hvor jeg skal indberette det??

Har købt vare for 8000kr ex moms.. ikke solgt noget i perioden.
Hvad skal jeg skrive ind og er det det der går ind under købsmoms??
Skal jeg skrive 8000kr ind eller selv regne 8000kr +25% og skrive det ind? Eller kun skrive 25% af 8000kr ind. Jeg har jo ikke solgt varen og “hentet” momsen hjem endnu via salg..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

1 brug et regnskabsprogram - så siger det dig præcis hvad du skal skrive hvor

2 Moms skal du aldrig manuelt regne ud. Dit program gør det når du taster ind som EU varekøb. Men 

3 er du uden program så er det moms af hele beløbet  der skal i rubrik for EU erhvervelsesmoms som hører i gruppen salgsmoms - og samme beløb i selve købsmoms så det går i rent 0 momsmæssigt - men det skal indberettes.

Bruges var ikke til momspligtig aktivitet så lægges det kun under salgsmoms og betales dermed, men generelt under begge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 16
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Har lige et spørgsmål

Når jeg køber vare fra EU land ex moms
Når sælger det til en virksomhed her og ikke privat hvordan sælges det så ? Ex moms ?
Hvordan registreres det så i skat? Skal der ikke betales moms hvis det er med virksomheder jeg handler?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er moms reg - og så køber du reverse charge = du indberetter selv moms af købet - som erhvervelssesmoms og samme som købsmoms - så du skal skam indberette

Det andet spørgsmål er noget der viser du mangler viden for at drive virksomhed som momsregistreret for alvor. Du SKAL vide, at ALT du sælger i Danmark uanset til firmaer eller private skal være med moms, ellers kan du komme helt galt af sted som selvstændig der vil klare regnskab og alt selv

Med moms - og registreres som salgsmoms og angives som sådan ved momsangivelsen

Der er en del at vide omkring moms, og går man galt, kan man ende op i bod og andet - ikke kun ved køb fra EU - eller uden for - eller salg til EU og uden for - Dette er blot til begyndere http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

god vind med det - men overvej en online bogholder til hjælp i alle fald i starten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)