Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En ung ansat har måske stjålet?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brug situationen konstruktivt. Her er tydeligvis basis for lidt personlig udvikling i rollen som arbejdsgiver for unge mennesker.
Se om du kan afdække andre områder med potentiale for forbedring.
En god test er at spørge dig selv “er der andre områder hvor jeg er en stor narrøv overfor unge mennesker, som måske/måske ikke har gjort uret”

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

M. S.:

Brug situationen konstruktivt. Her er tydeligvis basis for lidt personlig udvikling i rollen som arbejdsgiver for unge mennesker.
Se om du kan afdække andre områder med potentiale for forbedring.
En god test er at spørge dig selv “er der andre områder hvor jeg er en stor narrøv overfor unge mennesker, som måske/måske ikke har gjort uret”

Det er lige til den gode side at kalde nogen for en narrøv, fordi vedkommende ikke ønsker tyveknægte i sin virksomhed. Personlig havde jeg afskediget en tyveknægt hvis jeg var sikker i min sag, idet det vidner om en skidt karakter og risikerer at medføre en forrågelse på arbejdspladsen. 

Jeg er dog helt enig i, at tingene kan gribes meget mere konstruktivt an. En politik om at fyre enhver ved den mindste mistanke, vidner nok om afmagt og en mangel på forståelse for personalepleje. Det vil dog nok hurtigt løse sig selv, når medarbejderne begynder at finde andre steder hvor de bliver behandlet ordentligt. 

Såfremt en arbejdsgiver er sikker i sin sag, eller i alle fald subjektiv sikker, er det i min optik i visse situationer okay og nødvendigt at fyre en medarbejder. Som medarbejder er man ansat på en tillidsbasis og den skal naturligvis være i orden. Det kan dog være ganske uklogt at være alt for åben om den slags fyringsbaggrunde, idet de øvrige medarbejdere nødigt skulle få fornemmelsen af, at chefen fyrer blot ved den mindste mistanke. 

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Held og lykke med fagforeningen. Du er på dybt vand. Fyrer en medarbejder uden beviser er langt ude.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth Jønsson:

Held og lykke med fagforeningen. Du er på dybt vand. Fyrer en medarbejder uden beviser er langt ude.

Slet ikke.

Der er jo åbenlyst samarbejdsvanskeligheder.

Hans

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Arne G.:

...........fordi vedkommende ikke ønsker tyveknægte i sin virksomhed. Personlig havde jeg afskediget en tyveknægt hvis jeg var sikker i min sag, .....

......Såfremt en arbejdsgiver er sikker i sin sag, eller i alle fald subjektiv sikker....... ....

Det kan dog være ganske uklogt at være alt for åben om den slags fyringsbaggrunde, idet de øvrige medarbejdere nødigt skulle få fornemmelsen af...... 

1: Der er intet der er sikkert i denne sag. Arbejdsgiver har lyttet til sladder fra en ansat!

2: "Subjektiv sikker"  Spændende udtryk. Det er hvor man ikke er sikker/ikke har beviser, men udelukkende reagerer på sladder/halve historier?

3: Ja, bedst at lyve. Medarbejderne skulle da nødig finde ud af at arbejdsgiveren fyrer uden fakta....

Ps.

Er med på at det nogen gange er besværligt at være fair, men stadig værd at anbefale...Wink 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Thor:

Arne G.:

...........fordi vedkommende ikke ønsker tyveknægte i sin virksomhed. Personlig havde jeg afskediget en tyveknægt hvis jeg var sikker i min sag, .....

......Såfremt en arbejdsgiver er sikker i sin sag, eller i alle fald subjektiv sikker....... ....

Det kan dog være ganske uklogt at være alt for åben om den slags fyringsbaggrunde, idet de øvrige medarbejdere nødigt skulle få fornemmelsen af...... 

1: Der er intet der er sikkert i denne sag. Arbejdsgiver har lyttet til sladder fra en ansat!

2: "Subjektiv sikker"  Spændende udtryk. Det er hvor man ikke er sikker/ikke har beviser, men udelukkende reagerer på sladder/halve historier?

3: Ja, bedst at lyve. Medarbejderne skulle da nødig finde ud af at arbejdsgiveren fyrer uden fakta....

Ps.

Er med på at det nogen gange er besværligt at være fair, men stadig værd at anbefale...Wink 

Som du selv siger, er der intet der er sikkert i sagen. Ud fra trådstarters beskrivelse, er der i basis for at drage de store konklusioner. 

Ad dine punkter; 

1) Hvor får du "sladder" fra? Jeg ved ikke hvad der er op og ned i sammenhængen, ligeså lidt som dig, hvorfor det ikke er muligt at drage en konklusion. Det må arbejdsgiver gøre. 

2) Subjektiv kan du slå op her: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=subjektivt . Jeg kan dog oplyse om, at der derved er ment, at arbejdsgiver er sikker i sin personlige ansættelse. 

3) Sandheden kommer man længst ved, enig. Omvendt nytter det heller ikke noget at ødelægge dynamikken på en arbejdsplads, hvorfor arbejdsgiver må afveje dette. 

"ps") Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der er "fair" og hvad der ikke er. Det er ikke fair, hvis arbejdsgiver er nødt til at beholde en medarbejder som har haft en opførsel som lader væsentlig tvivl om hans loyalitet og troværdighed. Der er tale om et ansættelsesforhold, ikke et afsnit af Law and Order, hvorfor sagen heller ikke skal behandles som en straffesag. 

Vi kan sagtens være uenige, men din attitude er helt unødvendig Smile

Tilmeldt 29. Dec 10
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Arne G.:
Thor:
Arne G.:

...........fordi vedkommende ikke ønsker tyveknægte i sin virksomhed. Personlig havde jeg afskediget en tyveknægt hvis jeg var sikker i min sag, .....

......Såfremt en arbejdsgiver er sikker i sin sag, eller i alle fald subjektiv sikker....... ....

Det kan dog være ganske uklogt at være alt for åben om den slags fyringsbaggrunde, idet de øvrige medarbejdere nødigt skulle få fornemmelsen af...... 

1: Der er intet der er sikkert i denne sag. Arbejdsgiver har lyttet til sladder fra en ansat!

2: "Subjektiv sikker"  Spændende udtryk. Det er hvor man ikke er sikker/ikke har beviser, men udelukkende reagerer på sladder/halve historier?

3: Ja, bedst at lyve. Medarbejderne skulle da nødig finde ud af at arbejdsgiveren fyrer uden fakta....

Ps. Er med på at det nogen gange er besværligt at være fair, men stadig værd at anbefale...Wink 

Som du selv siger, er der intet der er sikkert i sagen. Ud fra trådstarters beskrivelse, er der i basis for at drage de store konklusioner. 

Ad dine punkter; 

1) Hvor får du "sladder" fra? Jeg ved ikke hvad der er op og ned i sammenhængen, ligeså lidt som dig, hvorfor det ikke er muligt at drage en konklusion. Det må arbejdsgiver gøre. 

2) Subjektiv kan du slå op her: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=subjektivt . Jeg kan dog oplyse om, at der derved er ment, at arbejdsgiver er sikker i sin personlige ansættelse. 

3) Sandheden kommer man længst ved, enig. Omvendt nytter det heller ikke noget at ødelægge dynamikken på en arbejdsplads, hvorfor arbejdsgiver må afveje dette. 

"ps") Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der er "fair" og hvad der ikke er. Det er ikke fair, hvis arbejdsgiver er nødt til at beholde en medarbejder som har haft en opførsel som lader væsentlig tvivl om hans loyalitet og troværdighed. Der er tale om et ansættelsesforhold, ikke et afsnit af Law and Order, hvorfor sagen heller ikke skal behandles som en straffesag. 

Vi kan sagtens være uenige, men din attitude er helt unødvendig Smile

Tror egentlig at min attitude er rimelig afslappetWink, men jeg skal da indrømme, at din tilgang prikker lidt til min retfærdighedssans. Som jeg startede med at skrive, er jeg en smule rystet over at flere her i tråden (inkl. dig) mener at man  bare skal fyre en ung medarbejder, uden at man har nogen form for bevis/fakta eller lignende, kun ud fra noget andenhånds "kontorsladder" (ovenikøbet fra en fest i fritiden) 

Som vi vist er enige om er der ingen af os (inkl. arbejdsgiver), der ved hvad der er foregået. Hele situationen opstår ud fra noget "kontorsladder" hvor en ung knægt fortæller at en anden ung har været til en fest og spillet smart.... Jeg mener så at der skal lidt mere til for at fyre en medarbejder. Din tilgang er tilsyneladende at vedkommende bare skal hældes ud (og så kan vi pakke det ind i diverse floskler etc.)

Trods at vi er enige om, at vi ikke ved hvad der er foregået, lægger du flere steder små værdiladede bemærkninger ind, der tæller i retning af at medarbejderen har gjort noget forkert.  Eks. "en opførsel som lader væsentlig tvivl om hans loyalitet og troværdighed" Er det sladder-historien vi taler om? Så fordi én medarbejder fortæller en historie om en anden medarbejder, så er der pludselig væsentlig tvivl?

Jeg er udmærket klar over hvad subjektivt betyder. Jeg er ved dog ikke hvad "subjektivt sikker" betyder. Som jeg opfatter det så er det endnu et sted, hvor du bøjer tingene i den retning du ønsker. Vi kan ikke være sikre på hvad der sket/der er ingen fakta tilgængelige. Men intet problem, vi opfinder da bare begrebet "subjektivt sikker" og så er vi "sikre"? Lyder for mig som samme grad af sikkerhed, som når mennesker der intet aner om emnet er "helt sikre" på, hvordan diverse forhold hænger sammen igen for storpolitik, forretningsaftaler, sport mm....  

Sam du skriver er dette ikke en straffesag, men derfor må man godt handle ud fra fakta/retfærdighedsprincipper etc. i stedet for at handle ud fra andenhåndsfortællinger.... 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Se nu at komme videre - brug dine kræfter på at udvikle dig selv og dine medarbejdere til gavn for dem der betaler din og medarbejdernes løn

Og alle jer andre ord.. rakler se nu at få brug kræfterne på jeres egen blomstrene forretning.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 18. Jun 19
Indlæg ialt: 9
Fra  Mediator Leila Boel Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej STHK
Det er en svær situation du står i, jeg forstår godt du er i tvivl om hvad der er rigtigt at gøre.

Som andre nævner kan det være en opdigtet historie, eks. opdigtet af en person som ikke bryder sig om den unge.
Det kan være at den unge selv rent faktisk har siddet og pralet og sagt noget sludder/løgn kun for at få opmærksomhed.
Endelig kan det være at han faktisk HAR stjålet og fortalt om det.

Du ved ikke hvad der passer. Du har spurgt den unge og han benægter at have stjålet.
Er din unge medarbejder på vej ud på et sidespor synes jeg personligt, at du hjælper ham langt bedst ved at tage sagen alvorlig og forsøge at løse den seriøst, frem for blot at fyre ham.

Dine overvejelser om at kontakte forældrene synes jeg er fornuftig da den unge er under 18 år. Han er stadig deres ansvar. Ad den vej kan du måske faktisk hjælpe ham videre i livet på en god måde. Jeg vil i så fald anbefale dig at kontakte kommunens SSP medarbejder(Skole, Social og Politi) - de er vandt til den type sager og hvordan de skal takles. Typisk kalder de den unge ind til en snak og vurderer om forældrene også skal indkaldes. Det er gratis for dig at snakke med SSP medarbejderen, og han/hun kan kontaktes helt uforpligtende for at få råd til hvordan du løser situationen bedst. De ved også alt om hvem du må orientere osv.

Endelig vil jeg gerne tilbyde dig min hjælp hvis du ønsker det. Du er velkommen til at kontakte mig for at aftale yderligere hvis det har interesse.
VH Leila Boel
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thor:

Arne G.:
Thor:
Arne G.:

...........fordi vedkommende ikke ønsker tyveknægte i sin virksomhed. Personlig havde jeg afskediget en tyveknægt hvis jeg var sikker i min sag, .....

......Såfremt en arbejdsgiver er sikker i sin sag, eller i alle fald subjektiv sikker....... ....

Det kan dog være ganske uklogt at være alt for åben om den slags fyringsbaggrunde, idet de øvrige medarbejdere nødigt skulle få fornemmelsen af...... 

1: Der er intet der er sikkert i denne sag. Arbejdsgiver har lyttet til sladder fra en ansat!

2: "Subjektiv sikker"  Spændende udtryk. Det er hvor man ikke er sikker/ikke har beviser, men udelukkende reagerer på sladder/halve historier?

3: Ja, bedst at lyve. Medarbejderne skulle da nødig finde ud af at arbejdsgiveren fyrer uden fakta....

Ps. Er med på at det nogen gange er besværligt at være fair, men stadig værd at anbefale...Wink 

Som du selv siger, er der intet der er sikkert i sagen. Ud fra trådstarters beskrivelse, er der i basis for at drage de store konklusioner. 

Ad dine punkter; 

1) Hvor får du "sladder" fra? Jeg ved ikke hvad der er op og ned i sammenhængen, ligeså lidt som dig, hvorfor det ikke er muligt at drage en konklusion. Det må arbejdsgiver gøre. 

2) Subjektiv kan du slå op her: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=subjektivt . Jeg kan dog oplyse om, at der derved er ment, at arbejdsgiver er sikker i sin personlige ansættelse. 

3) Sandheden kommer man længst ved, enig. Omvendt nytter det heller ikke noget at ødelægge dynamikken på en arbejdsplads, hvorfor arbejdsgiver må afveje dette. 

"ps") Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der er "fair" og hvad der ikke er. Det er ikke fair, hvis arbejdsgiver er nødt til at beholde en medarbejder som har haft en opførsel som lader væsentlig tvivl om hans loyalitet og troværdighed. Der er tale om et ansættelsesforhold, ikke et afsnit af Law and Order, hvorfor sagen heller ikke skal behandles som en straffesag. 

Vi kan sagtens være uenige, men din attitude er helt unødvendig Smile

Tror egentlig at min attitude er rimelig afslappetWink, men jeg skal da indrømme, at din tilgang prikker lidt til min retfærdighedssans. Som jeg startede med at skrive, er jeg en smule rystet over at flere her i tråden (inkl. dig) mener at man  bare skal fyre en ung medarbejder, uden at man har nogen form for bevis/fakta eller lignende, kun ud fra noget andenhånds "kontorsladder" (ovenikøbet fra en fest i fritiden) 

Som vi vist er enige om er der ingen af os (inkl. arbejdsgiver), der ved hvad der er foregået. Hele situationen opstår ud fra noget "kontorsladder" hvor en ung knægt fortæller at en anden ung har været til en fest og spillet smart.... Jeg mener så at der skal lidt mere til for at fyre en medarbejder. Din tilgang er tilsyneladende at vedkommende bare skal hældes ud (og så kan vi pakke det ind i diverse floskler etc.)

Trods at vi er enige om, at vi ikke ved hvad der er foregået, lægger du flere steder små værdiladede bemærkninger ind, der tæller i retning af at medarbejderen har gjort noget forkert.  Eks. "en opførsel som lader væsentlig tvivl om hans loyalitet og troværdighed" Er det sladder-historien vi taler om? Så fordi én medarbejder fortæller en historie om en anden medarbejder, så er der pludselig væsentlig tvivl?

Jeg er udmærket klar over hvad subjektivt betyder. Jeg er ved dog ikke hvad "subjektivt sikker" betyder. Som jeg opfatter det så er det endnu et sted, hvor du bøjer tingene i den retning du ønsker. Vi kan ikke være sikre på hvad der sket/der er ingen fakta tilgængelige. Men intet problem, vi opfinder da bare begrebet "subjektivt sikker" og så er vi "sikre"? Lyder for mig som samme grad af sikkerhed, som når mennesker der intet aner om emnet er "helt sikre" på, hvordan diverse forhold hænger sammen igen for storpolitik, forretningsaftaler, sport mm....  

Sam du skriver er dette ikke en straffesag, men derfor må man godt handle ud fra fakta/retfærdighedsprincipper etc. i stedet for at handle ud fra andenhåndsfortællinger.... 

Det er super fint, at du har din retfærdighedssans på det rene - den virker dog kun til at gå én vej. Jeg forholder mig hverken, og skal heller ikke, forholde mig til trådstarters specifikke sag. Det mangler der ganske enkelt oplysninger om og derfor bør det også være trådstarter som træffer en beslut, som hviler på et afklaret og begrundet grundlag. 

Jeg ser at du er meget glad for at bruge ordet "sladder". Hvor får du denne oplysning fra? Vi får oplyst, at det er en medarbejder som oplyser om en konkret begivenhed og såfremt du mener der er tale om sladder, har vi godt nok to forskellige opfattelser om det begreb. 

Nu skal du samtidigt også huske at citere mig korrekt; Jeg har således udtalt følgende "Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der er "fair" og hvad der ikke er. Det er ikke fair, hvis arbejdsgiver er nødt til at beholde en medarbejder som har haft en opførsel som lader væsentlig tvivl om hans loyalitet og troværdighed.". I den kontekst ligger jeg ikke værdiladede begreber ind omkring den konkrete medarbejder, men nærmere om de situationer som engang imellem kan opstå og som en arbejdsgiver naturligvis skal reagere på. 

Afsluttende skal jeg så også nævne, at jeg ikke bøjer nogen "ting" i min retning. Jeg er personligt helt og aldeles ligeglad med den konkrete sag, samt synes endda, at trådstarter ikke just griber den "smooth" an, omvendt må man også erkende, at der i ansættelsesforhold kan være behov for at træffe trælse beslutninger. Det kan være nødvendigt, også i situationer hvor den strafferetlige bevisbyrde ikke er løftet, men hvor der endog foreligger et tilstrækkeligt sikkert grundlag - hvilket jeg da også håber, at trådstarter vurderer konkret på. Jeg skal naturligvis beklage hvis det støder din retfærdighedssans, men det er desværre ikke et hensyn som i alle sammenhænge kan tilgodeses. 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)