Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogføres salg af kapitalandel på balance og resultatopgørelse?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et selskab, som har ejet en andel af et andet selskab. Den ejerandel blev solgt sidste år. Det salg vil jeg nu gerne indføre i årsrapporten til Erhvervsstyrelsen, men jeg er i tvivl om hvordan.

På sidste års regnskab stod andelen opført som et aktiv på balancen under Kapitalandele i tilknyttet virksomheder med en værdi af 7.917. Andelen blev solgt for 100 kr. (ja, for et symbolsk beløb, som var mindre end den pålydende værdi).

Hvordan skal jeg bære mig ad med at udfylde balance og resultatopgørelse for at afspejle dette salg?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udgangspunktet er at aktivet forsvinder fra balancen og at der i resultatopgørelsen bogføres et tab. Hvis det var en tilknyttet virksomhed så skal du holde tabet ude af din opgørelse af skattepligtig indkomst.

Ved ikke om du har opereret med værdiregulering af kapitalandelen (netto-opskrivning efter indre værdis metode), men der kan også været noget der.

Det lyder ikke som om du har hverken regnskabsprogram eller revisor til at hjælpe dig?

Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret!

Jeg har hverken regnskabsprogram eller revisor, nej. :( Det er meningen, selskabet skal lukkes - dets eneste funktion var at eje den andel, som nu er solgt - men jeg skal lige have indberettet årsrapporten først. Til oprettelsen af selskabet og sidste års regnskab havde jeg nogen til at hjælpe, men det har jeg ikke adgang til længere. Jeg ved derfor desværre heller ikke, hvad der er opereret med.

Er det rigtigt forstået, at jeg skal taste 0 i stedet for 7.917 ud for kapitalandelsaktivet på balancen, trække 7.917 fra posten på passivsiden (her er de inkluderet i en post der hedder Anden gæld) samt indtaste de 7.917 som "Nedskrivning af finansielle aktiver" på resultatopgørelsen, så det indgår i årets resultat som et tab på 7.917?

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
Hvis det var en tilknyttet virksomhed så skal du holde tabet ude af din opgørelse af skattepligtig indkomst.

Dette forstår jeg desværre ikke, hvad betyder. Vil du mon uddybe?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Selskaber skal lave en opstilling af hvordan man har beregnet den skattepligtige indkomst (som på en række måder ikke er det samme som 'resultat før skat'). Du bør fra tidligere år have et 'specifikationer' dokument der viser hvordan. 

Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen tusind tak for svar. Jeg har desværre ikke sådan et dokument. :(

Jeg hører meget gerne - fra dig eller andre - om min foreslåede udfyldning af balance og resultatopgørelse lyder korrekt?

Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til almen orientering har Steffen og jeg fortsat udvekslingen via telefon og mail, og han har på kort tid hjulpet mig med at få styr på det hele. Det har været en meget behagelig oplevelse, og jeg kan kun varmt anbefale alle med brug for hjælp til selskabsrelaterede spørgsmål at tage fat i ham!

Tilmeldt 11. Dec 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan lavede du den endelige bogføring af salget?
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)