Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar forsikring af en IT konsulent enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg har et enkeltmands IT konsulent firma og jeg har udført noget arbejde i 2018 og i starten af 2019 for to kunder (store danske virksomheder).

Jeg har haft et ansvarforsikring når jeg har lavet arbejdet. Lige nu, har jeg ikke nogle opgaver og jeg fik et faktura fra forsikringsvirksomheden for den næste foriskringsperiode. 

Jeg vil helst stoppe med forsikringen (eller skifte forsikringfirmaet). Mine spørgsmål er:

Ifølge den danske lovgivning, indtil hvornår har mine kunder retten til at rejse krav? (Jeg har leveret ydelser til dem). 

Hvad hvis min virksomhed ophører før de rejser et krav? Vil de have mulighed til at få erstatning fra min private formue?

Kender i nogle forsikringsvirksomheder som kan tilbyde ansvarsforsikring for arbejde lavet i fortiden?

Kan de kræve  erstatning som er højere end kontraktens værdi? (Eksempel - jeg har haft et kontrakt for 100tkr og de kræver erstatning af 150 tkr)

Jeg har ikke et forventning at de vil rejse et krav, men vil gerne play it safe :)

mvh

swapit

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden for rimelig frist i forhold til at skaden skal konstateres - og det kan sagtens være flere år, afhængig af evt begrænsninger i aftalen

Som enkeltmands gør det ingen forskel at lukke, man er stadigt ansvarlig for alt

Kravet kan være dækning af den skade de har lidt ved fejlen som et worst scenario normalt - suppleret med evt ekstra omk for at andre skal rette op

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

swapit:

Hej alle, 

Jeg har et enkeltmands IT konsulent firma og jeg har udført noget arbejde i 2018 og i starten af 2019 for to kunder (store danske virksomheder).

Jeg har haft et ansvarforsikring når jeg har lavet arbejdet. Lige nu, har jeg ikke nogle opgaver og jeg fik et faktura fra forsikringsvirksomheden for den næste foriskringsperiode. 

Jeg vil helst stoppe med forsikringen (eller skifte forsikringfirmaet). Mine spørgsmål er:

Ifølge den danske lovgivning, indtil hvornår har mine kunder retten til at rejse krav? (Jeg har leveret ydelser til dem). 

Hvad hvis min virksomhed ophører før de rejser et krav? Vil de have mulighed til at få erstatning fra min private formue?

Kender i nogle forsikringsvirksomheder som kan tilbyde ansvarsforsikring for arbejde lavet i fortiden?

Kan de kræve  erstatning som er højere end kontraktens værdi? (Eksempel - jeg har haft et kontrakt for 100tkr og de kræver erstatning af 150 tkr)

Jeg har ikke et forventning at de vil rejse et krav, men vil gerne play it safe :)

mvh

swapit

Kunderne kan - mig bekendt - kræve ALT erstattet hvis DU har påført dem et tab.
Der er tale om Business-to-business, så der er ikke nogen form for grundbeskyttelse af en "svag part". 

Dine skriftlige aftaler SKAL derfor indeholde en ansvarsbegrænsning, hvis du skal kunne sove om natten. 

Jeg er ikke jurist, så jeg refererer blot min forståelse. 

I mine aftaler har jeg begrænset mit selskabs ansvar til 50% af det fakturerede beløb de seneste 6 måneder, dog maksimalt kr. X (typisk 5.000.000 - hvilket vi aldrig når i nærheden af). 

Tilmeldt 14. May 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Begge, mange tak for svaret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)