Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje/lån af virksomhedsadresse, kørselsgodtgørelse?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er netop kommet i gang med mit ivs efter endt uddannelse.
Jeg arbejder primært på byggeplads og i længere perioder på samme plads.
Daglig kørsel vil typisk være 150-200km, derfor vil jeg gerne benytte mig af muligheden for skattefri kørselsgodtgørelse.
Jeg løber ind i 60 dages reglen da jeg har virksomheden registreret hjemme.

- Jeg vil derfor leje/låne lidt plads hos en ven der har erhvervsejendom under 1km fra mit hjem og flytte firmaadressen dertil, og ved at starte derfra dagligt vil jeg således ikke skulle tage hensyn til 60 dages reglen da kørslen starter fra firmaadressen som ikke er i hjemmet længere.

1. Er der noget i vejen for at dette skulle være lovligt?

2. Skal det koste penge eller må det godt være gratis?

3. Skal der være en lejekontrakt? Eller er det lovligt nok "bare" at ændre adressen dertil?

Jeg vil få en reol i lageret til rådighed og have adgang til lokale med toilet/køkken/opholdsrum men formålet er primært at kunne give mig selv kørselsgodtgørelse året rundt, ikke så meget at benytte lokaler og lagerplads.

Håber på jeres hjælp da jeg ikke har kunnet søge mig frem til et svar.

Mvh Morten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg ville mest af alt være bange for om du var selvstændig eller - bare lønmodtager for hvis SKAT mener sidste, får du skat af moms - mistet momsfradrag og mere end 100% skat samlet  -det er ikke kontrakten der afgør det, men arbejdets karakter, og det er langt dyrere at ramme ved siden af i IVS end i personlig virksomhed

Jeg ville vente på andre, om ikke du som selvstændig der kører hver dag fra samme adresse-  uanset firma eller hjem - er underlagt 60 dages regel - det ville jeg umiddelbart mene

Fratræk betyder her ikke fratræk men - udbetale skattefri sammen med en helt reel løn og med indberetning til skat hver gang sammen med lønnen

Du bør da klart have en kontrakt og en pris hvis ikke skat skal se det som snyd - Det er så dyrt hvis man baserer sig på noget man faktisk godt ved er lidt snyd, og så fanges på både det-  og så trækkes alt muligt andet med https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enten så skal du køre via erhvervsadressen hver dag, og have et forretningsmæssigt behov for at gøre det.

Eller også så snyder du alle os andre ved at reducere din skat i en kunstig konstruktion.

Folketinget har vedtaget 60 dages reglen, og du må leve med den som alle os andre.

Jeg er også omfattet, og det koster MANGE penge om året, men sådan er lovene altså.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Det er faktisk lidt tarveligt at du sidder og spørger om råd til at omgå skattereglerne.

Du ved udmærket godt, at det faktisk er skattesvindel og du lægger ikke skjul på det, omend du prøver at fremstå lidt naiv.

Din langtidsansættelse på byggepladser ligner også en omgåelse af reglerne og du burde i stedet være ansat direkte hos den pågældende arbejdsgiver i en tidsbegrænset kontrakt.

Jeg er selvstændig og har egen butik. Der er ikke EN omkostning i min virksomhed, som ikke er 100% relateret til min virksomheds drift og ikke en eneste omkostning/vareforbrug, som SKAT ville kunne så tvivl om. Der er totalt vandtætte skodder mellem min økonomi og firmaets økonomi. 

Det er vores pligt som erhvervsdrivende at holde os for gode til at lave lusk. Jeg bliver sgu lidt sur, når jeg ser dit indlæg, ærligt talt.

Følg de regler der er i stedet for at opfinde omgåelser og smuthuller.

Tilmeldt 29. Jun 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hold da op, så fik jeg lige den.
-Jeg spørger rent faktisk ind til om det er lovligt, og om der er noget i vejen for det.
Jeg har ikke tidligere været selvstændig og er helt grøn i det, så at insinuere at jeg bevidst snyder ved at stille spørgsmål synes jeg ikke er helt fair.

Og hvor kommer den anden kommentar fra? Med at jeg skal være ansat hos virksomheden jeg arbejder for som indlejet arbejdskraft?
På den lange bane skulle jeg gerne stå for daglig ledelse af flere byggepladser samtidigt, det har jeg svært ved at se hvad der skulle være i vejen for.
Men igen jeg er ny som selvstændig, men jeg har dog arbejdet som lønmodtager i branchen i 15 år og det har alle årene har der været indlejede folk, både enkeltmands og større virksomheder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:
Enten så skal du køre via erhvervsadressen hver dag, og have et forretningsmæssigt behov for at gøre det.

Ja, postkassen skal da tømmes. 

At indrette sig lovgivningen er som udgangspunkt ikke ulovligt. Indenfor skatteretten er der udviklet en dompraksis i forhold til skatteomgåelse. Det betyder, at SKAT kan underkende dispositioner, som ikke har et selvstændigt realøkonomisk formål. Og så er vi tilbage med Wcon's udsagn om, at der skal være et forretningsmæssigt behov for at gøre det.

Så med andre ord er det alene for at omgå 60-dages reglen hører falder det ind i kategorien "skatteunddragelse". Har du derimod et reelt forretningsmæssigt behov for at leje lokalet er det en lov lig løsning.



Tilmeldt 29. Jun 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tak for et konstruktivt svar :)
- så giver det mening, jeg kan ikke umiddelbart se at jeg skulle have et reelt ærinde hver dag på erhvervsadressen.
Et alternativ tænker jeg kunne være at købe en bil i virksomheden og evt. Køre de lovlige 60 dage hjemmefra i privatbilen og så anvende firmabilen resten af tiden.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - en gulplade i så fald - som jo nok koster meget mere i alt  - men det er nu mange omk at tage alene for at slippe for 60 dages reglen synes jeg nok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være at du har ret John, jeg havde i første omgang tænkt at jeg bare ville bruge privatbilen både for at det var nemt her i starten efter et par år på SU, men også fordi det var attraktivt med kørselsgodtgørelse, men det skal jeg nok genoverveje når jeg ikke kan udbetale mig kørselsgodtgørelsen i mere end de 60 dage.

- Der er selvf masser af muligheder, og pt har vi også 2 privatbiler, evt kunne jeg sløjfe en af dem og købe mig en gulpladebil til arbejde.

Kørselsgodtgørelse ville være mange penge årligt med ca. 40.000 km, hvis det ikke var for 60 dages reglen, og det var deraf min tanke og spørgsmål opstod.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

60 dages reglen er barsk, og kan føles uretfærdig når man arbejder på skiftende arbejdssteder i længere perioder af gangen. Men det er bare ærgerligt. Man skal så "bare" agere ud fra det vilkår, og så kun tage opgaver langt fra hjemmet, hvis man ikke har andre, bedre alternativer.

Ift. om du eventuelt, skattemæssigt, kan blive betragtet som lønmodtager i stedet for reelt selvstændig, så er et vigtigt nøgleord INSTRUKTIONSBEFØJELSE.
Hvis din kunde reelt kan bestemme præcis hvor og hvornår du skal arbejde, så har du givet kunden INSTRUKTIONSBEFØJELSE, hvilket taler imod at du er reelt selvstændig.
Et andet væsentligt kriterium er økonomisk risiko. Hvis din kunde betaler alt du skal bruge, og også betaler ved sygdom og uddannelse, og tilmed har et lønmodtagerlignende opsigelsesvarsel på din kontrakt, så taler det også mod at du er reelt selvstændig med reel økonomisk risiko.

Derfor:
Sørg for at beholde ret til at bestemme meget selv, sørg for at have mere end én kunde, og sørg for at du har en reel økonomisk risiko selv.

Velkommen i klubben af selvstændige erhvervsdrivende. Her er fint, bare man passer godt på.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)