Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed (Fibertekniker) med både danske og tyske kunder...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Har læst en hel masse herinde men kunne ikke rigtig finde svar på følgende:
(Har også gennemarbejdet 2 e-books fra John Hannover ;) )

Lidt om planen:
Jeg er fibertekniker med mange års erfaring og har som sådan arbejdet i både tyskland og danmark. (Jeg er tysker, men bor fast i Gråsten)
Lige pt. er jeg fast ansat som alm. lønmodtager. Nu vil jeg gerne starte en enkeltmandsvirksomhed VED SIDEN af jobbet. Måske i løbet af 6-12 mdr på fuldtid. Hvis der er nok arbejde ;)

Så er der nogle spørgsmål...

Er det skattemæssigt et problem / udfordring, hvis jeg ved start af virksomheden (ca. de første 3-6 mdr.) har udelukkende én enkelt tysk (momsregistreret i Tyskland) kunde? (Jeg ved godt, at der skal komme flere.... men man skal jo starte med én :) )
Det drejer sig om IT-/Dokumentationsarbejde der skal udføres hjemmefra i første omgang og praktiske fiberinstallationsarbejder i tyskland lidt senere...

Hvis jeg fakturerer ydelser til denne kunde - er der udover den alm. bogføring (EU-handel... b2b...uden moms osv.) noget specielt til at kigge på, mht. skat? Tænker også på selvangivelsen... er der forskel mellem indtægter fra danske kunder og indtægter fra tyske/(EU-)udenlandske kunder...?

Er der måske nogen der arbejder som EMV over grænsen? :)

Pft.

Mvh.
Timo
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

OM kun 1 kunder betyder, at du vil ses som ansat - skal jeg ikke turde sige

Er du momsreg - så vil du jo skulle sælge med reverse charge og angive moms på kundes CVR nummer og - selv trække moms fra dine køb og OM det skaber problem, fordi skat mener, at du ikke er selvstændig og derfor ikke må fakturere med moms og trække moms fra - med kun 1 kunde - det tør jeg ikke sige

Der er ikke forskel ellers på indtægter i selvangivelsen nej - det er alene at salg til EU kunder  skal angives for hver kundes VAT nummer hvis det sker momspligtigt fra DK til EU.

HVis ikke andre tør svarer helt klart (og jo gerne turde tage fuld ansvar for at - sådan er det - så kan du bede skat om bindende svar for 400 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jul 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret.
Jeg regner ikke med at der går mere end 2-3 mdr. før jeg har kunde nr.2 - tænker altså ikke, det er et problem. Desuden er det jo kun i en kort periode, mens jeg alligevel ER fast ansat og jeg kører virksomheden ved siden af jobbet. Så må de jo ikke kunne betragte mig som ansat hos en kunde i min virksomhed. ..i teorien :)
Men jeg kontakter skat for en sikkerheds skyld.

Lige nogle tanker til noget andet:
Hvis jeg har driftsudgaver i udlandet, fx. brændstof til firmabil fra en tankstation i tyskland, altså med tysk moms af 19% på... hvordan bogføres sådanne ting? (uanset om firmabil har papegøjeplader(kun momsfradrag) eller gule plader(fuld fradrag))

Mvh.
Timo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

I det omfang driften er momspligtig så må du søge momsen refunderet via dokumentation til SKAT som moms betalt under rejse. Over 50 Euro skal du ellers må du ikke tage udgiften som fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)