Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed (Fibertekniker) med både danske og tyske kunder...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Har læst en hel masse herinde men kunne ikke rigtig finde svar på følgende:
(Har også gennemarbejdet 2 e-books fra John Hannover ;) )

Lidt om planen:
Jeg er fibertekniker med mange års erfaring og har som sådan arbejdet i både tyskland og danmark. (Jeg er tysker, men bor fast i Gråsten)
Lige pt. er jeg fast ansat som alm. lønmodtager. Nu vil jeg gerne starte en enkeltmandsvirksomhed VED SIDEN af jobbet. Måske i løbet af 6-12 mdr på fuldtid. Hvis der er nok arbejde ;)

Så er der nogle spørgsmål...

Er det skattemæssigt et problem / udfordring, hvis jeg ved start af virksomheden (ca. de første 3-6 mdr.) har udelukkende én enkelt tysk (momsregistreret i Tyskland) kunde? (Jeg ved godt, at der skal komme flere.... men man skal jo starte med én :) )
Det drejer sig om IT-/Dokumentationsarbejde der skal udføres hjemmefra i første omgang og praktiske fiberinstallationsarbejder i tyskland lidt senere...

Hvis jeg fakturerer ydelser til denne kunde - er der udover den alm. bogføring (EU-handel... b2b...uden moms osv.) noget specielt til at kigge på, mht. skat? Tænker også på selvangivelsen... er der forskel mellem indtægter fra danske kunder og indtægter fra tyske/(EU-)udenlandske kunder...?

Er der måske nogen der arbejder som EMV over grænsen? :)

Pft.

Mvh.
Timo
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

OM kun 1 kunder betyder, at du vil ses som ansat - skal jeg ikke turde sige