Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Proces for CE-mærkning af hæklet babylegetøj

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Little Goodies Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle
 
Jeg er i gang med at opstarte en produktion af hæklede babyrangler, som hækles af et fair trade kooperativ i Bolivia, og alt kører utroligt nok på skinner indtil videre - med undtagelse af een ting! 
 
Jeg skal have CE-mærkningen på plads, men er meget i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an.  Jeg får snarest tilsendt de fysiske prototyper, som jeg forestiller mig at bruge som udgangspunkt for certificeringen. 
Derfor har jeg været i kontakt med Miljøstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Dansk Standard, der alle giver lidt brede anvisninger, som jeg har svært ved at omsætte til konkret proces - og derudover en række konsulenter, som giver mig vidt forskellige priser på, hvad det skal koste at hjælpe mig videre. 
 
Jeg vil derfor høre, om nogle af jer kloge hoveder har tips til, hvordan man skal gribe det an? Har nogle af jer måske endda stået i samme situation?
 
Ved, at de fleste af jer sikkert har super travlt, men håber I kan finde et par minutter til at hjælpe en iværksætter in spe 🙂 Det ville virkelig være en kæmpe hjælp. På forhånd tak!
Venlig hilsen
Nina Anker Nissen 
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har du på nuværende tidspunkt overblik over hvilke standarder der ligger til grund to en CE mærkning af dit legetøjet?  hvis du allerede nu har et overblik over hvilke test der skal udføres, kan du gå direkte til et laboratorium og få lavet testene - Værd opmærksom på at der kan være meget stor prisforske på den samme laboratorie undersøgelser fra forskellige udbydere.

I øvrigt bør du være opmærksom på at farvestofferne i garnet skal være lovlige i EU.

 

 

Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Little Goodies Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar :) 

Nej, jeg ved ikke præcist, hvilke standarder - og nok også der humlen ligger; at jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg afklarer, hvad der gælder for lige præcis mine stykker legetøj. Har du nogle bud på, hvordan det gribes an? 

Og tak for tip om garnfarve - er det noget, man kan læse mere om i "legetøjs-direktivet"?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nina Nissen:
at jeg simpelthen ikke ved, hvordan jeg afklarer, hvad der gælder for lige præcis mine stykker legetøj. Har du nogle bud på, hvordan det gribes an? 
 

Umiddelbart vil jeg side at det burde Sikkerhedsstyrelsen kunne oplyse - prøv at sprøg dem direkte om en henvisning til de gældende EU lovgivning /standarder for test af legetøj.  Alternativt kan du spørge hos Folketingets EU oplysning, de er super professionelle og hjælpsomme.

Nina Nissen:
Og tak for tip om garnfarve - er det noget, man kan læse mere om i "legetøjs-direktivet"?

Der er jeg dig desværre svar skyldig - men det vil du kunne se når du får fat i standarderne.  Du kan finde mere info på miljøstyrelsens hjemmeside vedr. uønskede kemikalier i tekstiler.

Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Little Goodies Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen - tusind tak for svar! Nu er jeg kommet en smule længere i processen :) 

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey jeg har før udarbejdet en CE-certifikations proces for noget medicinsk udstyr, og der så foreslog min veninde på det tidspunkt at jeg hyrede en konsulent, men jeg fandt alt der skulle til at få en certificering fra Google...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)