Ja men problem er hun ikke har sendt det i nu hun skriver bare de har tavlt og nu sender hun så et Tracking nummer som ikke vrikker hvad gør man hvis man er blive snydt af et tysk frima når man køber igemen ends frima ?
Mig bekendt er der ingen regler for hvornår et firma skal sende varen, når der er tale B2B køb, der kan være mange grunde til varen bliver forsikret - f.eks ferie, udsolgte vare, råvare mangel ... osv. Men rimelig dårlig bare at sige de har travlt.
mht. Tracking nr. så kan der være mange grunde til det ikke virker, hvad firma er pakken sendt med ?
B2B må der gå den tid det tager - varen kan være ude af lager - skulle special fremstilles osv. Bare travlt er en dårlig begrundelse men jo ikke ulovligt
Tracking kan være besværligt i visse transportører - men bed dem om direkte link til at tracke det og prøv evt den danske side af speditørens trak ing og den tyske så du har testet i begge
Du kan ikke gøre så meget. Jeg ved ikke hvordan du har betalt, men er det feks PayPal eller et mastercard, så kan der findes muligheder for hjælp, men 3 uger i sig selv er næppe nok til alt de gør noget
Ellers, ved alm bankoverførsel, så er der ikke meget andet at gøre end vente - og så beslutte, om man vil køre en retssag i Tyskland
Venlig hilsen John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er nu ikke helt korrekt når der påstås, at der ikke findes internationale regler for B2B-køb.
Den internationale købelov, CISG, som Danmark og Tyskland har ratificeret, finder eksempelvis anvendelse i visse handelsforhold, ligesom Haagerkonventionen kan få betydning for lovvalget, såfremt CISG ikke skulle omfatte forholdet - for naturligvis vil et køb være omfattet af et eller andet form for lovgrundlag.
Men hvad der lige er tilfældet i din sag, og hvorvidt man ved handelsbetingelser og kontrakter har fraveget regler, skal jeg ikke kunne sige. Det er det simpelthen for uklart til og hvis det drejer sig om mange penge, bør du søge rådgivning - prøv indledningsvis eksempelvis iværksætterretshjælpen.
Jeg er nu ret sikker på at hverken CISG eller Haag siger ret meget specifikt om hvad der sker hvis en leverandør B2B ikke har leveret på 3 uger - og et tracking nummer ikke synes at virke. Jeg tror - love og konventioner medregnet - ikke man kommer uden om en tysk ret for at få gjort noget ved nogle tusinde kroner betalt B2B og levering er sen eller mangler. At en ret så vil kigge efter netop standarder, regler osv er oplagt og har man betalt og er blevet regulært snydt, vil man vinde - men det kan godt koste ganske meget tid og penge - og nå til sejren og man skal ikke forvente det sat i gang efter 3 uger uden leverance B2B - eller uden at have forfulgt alle muligheder via telefon og andet, i jagten på forklaring fra leverandøren
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er nu ret sikker på at hverken CISG eller Haag siger ret meget specifikt om hvad der sker hvis en leverandør B2B ikke har leveret på 3 uger - og et tracking nummer ikke synes at virke. Jeg tror - love og konventioner medregnet - ikke man kommer uden om en tysk ret for at få gjort noget ved nogle tusinde kroner betalt B2B og levering er sen eller mangler. At en ret så vil kigge efter netop standarder, regler osv er oplagt og har man betalt og er blevet regulært snydt, vil man vinde - men det kan godt koste ganske meget tid og penge - og nå til sejren og man skal ikke forvente det sat i gang efter 3 uger uden leverance B2B - eller uden at have forfulgt alle muligheder via telefon og andet, i jagten på forklaring fra leverandøren
vh John H
Jeg er enig i, at der kan være konkrete forhold som bevirker det ene eller andet resultat. Almindelige regler om forsinkelse vil dog altid kunne anvendes. Hvad der så må anses som forsinkelse i den nærværende sag, er jo meget konkret og slet ikke noget som kan vurderes her. Endvidere er det, som du siger, muligvis helt unødvendigt eller uklogt at gøre en konflikt ud af det her.
Mit indlæg var blot til de som meget hårdnakket fremkom med udtalelser om, at der slet ikke findes regler for internationale B2B-handel.