Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Huskøb og virksomhed med underskud

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære aminoer
Vi står i den situation, at vores nuværende hus er blevet for småt og ikke længere opfylder vores drømme. Vi går derfor med tanke om at sælge huset og købe et større.
Ligenu bor vi i et hus, som vi for 2,5 år siden købte for 1.850.000kr(vi har betalt boliglånet ud, 2,5 år tidligere end forventet), vi lånte til huset i banken (betalte de 5% i udbetaling). Dengang havde jeg været selvstændig i 2 mdr og gav kun et skøn til hvad jeg vil kunne få i løn i mit firma.
Nu vil vi rigtig gerne sælge, og huset er vurderet til 2.200.000kr, vi har lavet en del. Problemet er at mit firma de sidste 2 år har kørt med 80-140.000kr i underskud pr år. Udelukkende penge jeg selv har smidt i virksomheden til renovering, jeg har ingen lån i min virksomhed ellers! I år skulle jeg meget gerne komme ud med et overskud på ca 100.000 inkl min egen løn. Jeg har 2 fuldtidsansatte i virksomheden, og jeg laver kun selv det administrative pt pga. Jeg prioritere at gå hjemme med mine 2 børn, dvs jeg selv modtager en lille løn på ca. 6.000kr mdr. I realiteten kunne jeg fyre den ene ansatte, og selv arbejde for fudtidløn, det ønsker jeg bare ikke pt.
Så det korte af det lange.
Vi kommer til at stå med ca 700.000kr når boligen er solgt. Vi vil købe hus til ca 3.000.000kr, ligge de 150.000kr i udbetaling og indfri boliglånet med det samme på kr 450.000. Så har vi kun realkredit tilbage og vil sidde afdragsfrit i 10år til 2.500kr mdr i rente. Jeg har min tivl om banken vil sige nej til nyt løn, pga min lave løn og underskud i virksomhed, selvom vi har så “mange” penge og smide i ny bolig.
Min mand er lønmodtager og har 20.000kr udbetalt mdr. Vi har 2 børn. Er der nogle der har stået i samme situation? Råd modtages! :)

Tilmeldt 9. Jun 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal også lige nævnes at vi intet gæld har, udover på vores nuværende hus og en enkelt bil til små 2.000kr mdr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke helt overskue hvad du skriver, for du skriver jo bla.a. at I kommer til at sidde kun med realkreditlån tilbage - så jeg er nok ikke helt med på hvad det er for et banklån?
I alle fald, JA det er hundevanskeligt for mange selvstændige af få lån i banken. Har du så 2 års underskud at vise, så bliver det bare lidt vanskelige endnu men - du kommer aldrig til at få så brugbart et svar herinde, som du kan få ved at tale med banken direkte og høre hvad det er for spørgsmål de vil have afdækket - fremhæve jeres hidtidige relation mm - men svært at låne i bank som selvstændig med underskud, det er det
Er der ikke også visse krav i visse områder for husstandsindtægt for afdragsfrie lån? (bare lige en tanke)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det blev lidt forvirrende, men tak for svar. Vi mangler lige de sidste papir fra ejendomsmægler før vi går i banken, men er bange for de denne gang afviser og, til trods for vi står og kan smide 600.000 ud af 3 mill med det samme.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 609
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Banken vil bl.a. se på gældsfaktor, og her kan det blive svært at låne mere end 4 gange jeres brutto årsindtægt.

Tilmeldt 9. Jun 16
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg ved ikke hvornår jeg havde bildt mig selv ind, at vi nok godt kunne låne pengene, når nu vi står med en relativt stor udbetaling

Fra Hinnerup
Tilmeldt 9. Oct 12
Indlæg ialt: 19
Fra  Damsbro hus & haveservice Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hje.
Et lille regnestykke ud fra de tal du kommer med.
Din årsløn = 12 x 6000 = 72.000 kr
Din mands årsløn = 35.000 x 12 = 420.000

Samlet husstandsindtægt 492.000 - 100.000 I underskud i virksomhed = 392.000 kr.

Da vi købte hus for 1 år siden regnede banken med en gældsfaktor på Maks 3,5 så 3,5 x 392.000 = 1.372.000 kr.
Dertil kan ligges de 600.000 kr I får fri for hushandel. Så umiddelbart alene ud fra indtægt mm vil i kunne låne for 1.972.000 kr.

Men som andre også skriver, så kigger banken ikke kun på indtægt, men lige så meget på ens daglig økonomi, forbrug og mange andre faktorer. Så tag et møde med dem, de kan bedst rådgive jer.

Dennis.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Josefineamalie, jeg har været kreditchef i en kreditforening, så jeg ved hvordan det foregår. Kreditforeningen er bange for at I ikke kan servicere jeres forpligtelser, hvis I får lov til at købe, og desuden er der nye baselregler og andre regler der fortæller bankerne, hvordan de skal opgøre kreditrisikoen, og med den opgjorte kreditrisiko om banken/kreditforeningen må bevilge jer lånet.

Den eneste rigtige vej er at starte i jeres bank og forelægge jeres planer. Efter møde kan banken fortælle jer hvor stort et hus og dermed lån I kan få. Når I har svar fra banken, kan I gå videre med jeres planer. 

venlig hilsen

Klaus Folmann

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)