Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelses problemer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Aug 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg står i den situation at jeg højst sandsynligt opsiger min nuværende stilling, i næste uge. Dog kun hvis det nye job tiltaler mig.

Jeg er gulvmontør.

MEN!

Da jeg blev ansat tilbage i 2015, jeg mener ikke jeg fik kontrakt, men blev “ansat” som lønmodtager, med fast månedsløn. Arbejdsgiveren sagde for et år siden at, hvis vi bliver fyret eller opsiger vores stilling, gælder 3 måneders reglen, eftersom vi er ansat som funktionærer.


Firmaet har ingen overenskomst.

Hvor lang tid skal jeg være ved min nuværende arbejdsgiver, hvis jeg siger op onsdag næste uge? Er det 14 dage, fra dags dato eller fra d. 1. I måneden ?

Skal der laves en ny kontrakt, hvis jeg går fra lønmodtager, til funktionær? Eller er det nok at arbejdsgiveren bestemmer at jeg nu er funktionær, og siger det mundligt til os (det vil jeg ikke mener er helt efter bogen)?

Kan min arbejdsgiver følge funktionærloven, hvis der står i min kontrakt, at jeg er “ansat” som lønmodtager? Jeg tænker på om han kan holde mig i 3 måneder, som funktionær loven siger.

Jeg vil dog mene at jeg i princippet kan sige op fra dag til dag. I og med at jeg mener han ikke har en underskrevet kontrakt. Eller gælder 14 dages opsigelsesperioden også, ligesom hvis der var en kontrakt?

Håber på et gyldigt svar og ikke, “jeg mener” eller “jeg tror”

På forhånd tak ✌🏼

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Funktionærer er lønmodtagere. Du må bede om kopi af din ansættelses kontrakt formentlig. OM du er funktionær afhænger af din arbejdsfunktion (og tid) se https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=179871 
Hvis du er funktionær vil du som udgangs punkt selv skulle give 1 måneds varsel til udgangen af næste måned med mindre andet er skriftlig aftalt. Det er kedeligt du er usikker på om du fik et ansættelsesbrev for det skal alle idag have - men det gør det lidt besværligt hvis du mener du ikke gjorde, og arbejdsgiveren så kan vise, at det gjorde du rent faktisk - i så fald kan du få problem ved at gå fra dag til dag (hvilket da i alle fald mildest talt er meget lidt venligt og ordentligt selv om den side måske ikke interesser dig)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Aug 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at smække med døren ved fratrædelsen.

Men når jeg går fra timeløn til funktionær, skal der vel laves en ny kontrakt ?

Så det er resten af måneden plus næste jeg skal være der ?

Jeg er bare i tvivl, for jeg har læst at når jeg har været ansat som funktionær i 3-6 år har du 3 måneders opsigelse. Men, jeg fik det at vide i 2017 at jeg var ansat som funktionær og ikke som timelønnet i og med at jeg fik løn i min ferie og ikke som de andre år hvor jeg fik udbetalt ferie penge.

Men hvis der ikke er lavet en kontrakt, hvor lang tid skal jeg så være der efter jeg har sagt op ?

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja med mindre du har været funktionær hele tiden (man kan godt få timeløn og være funktionær) så skal du have en kontrakt om det - enig og det lyder som om der har været et skifte der - som du beskriver det. Manglende ansættelsesbrev kan give dem bod - Har du en fagforening så tal med dem, ellers find en god løsning med arbejdsgiveren - måske ud fra denne har dårlig samvittighed over manglende kontrakt/ansætelsesbrev

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker du skal passe på du ikke blander de 3 mdr opsigelsesvarsel sammen, det lyder lidt på mig som du gør det. Det er jo forskellige afhængig af hvem der laver opsigelsen. De 3 mdr opsigelse er hvis han opsiger dig, selv har du formentlig løbende måned + en måned. Hvor hvis han gør er det løbende måned + 3 mdr.. Sådan er det hvert fald i mange kontrakter. 

Men derudover er jeg på ingen måde ekspert på området. Tænkte bare jeg lige ville påpege den forskel :) 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)