Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reverse charge men faktura kræver moms for momsfradrag????

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 12
Fra  easy.recall. Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg (min momsregistrede enkeltmandsfirma) vil købe en ydelse i Tyskland (B2B), som handler om marketingstrategi osv (dvs. rådgivning). 
Det betyder, at fakturaen må følge reverse charge reglerne. 


      Spørgsmål 1: Behøves der altid at være sådan (reverse charge) når man handler med momsregistrede virksomheder indenfor EU?

      Spørgsmål 2: Hvis jeg betaler tyske moms, kan jeg ikke få momsfradrag i DK, rigtig?

Nu har jeg læst, at det kræver visse ting på en faktura når man vil have momsfradrag. På fakturaen skal der være moms på.

      Spørgsmål 3: På en faktura med reverse charge er der jo ikke moms på. Hvordan kan man så få momsfradrag?

      Spørgsmål 4: Eller kan jeg ikke anvende momsfradrag her? Ydelsen er kun virksomhedsrelevant, ikke til private brug. 

Måske blender jeg tingene her eller har det helt misforstået. Kan I hjælep mig med at forstå det rigtig. Tak på forhånd. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja hvis begge parter er momsregistrerede.

2 korrekt - du kan heller ikke trække den fra som udgift, da det ses som penge du frivilligt betaler uden grund - og ikke en nødvendig del af forretningsgrundlaget

3 på faktura med revers charge skal der ikke frem gå moms- tværtimod skal der fremgå, at det er reverse charge

Skat skriver konkret:

Fakturaen skal desuden forsynes med påtegning om, at leverancen er omfattet af omvendt betalingspligt. Påtegningen kan henvise til

  • den relevante bestemmelse i momsloven
  • den relevante bestemmelse i momssystemdirektivet, eller til
  • en anden tydelig relevant påtegning, fx "omvendt betalingspligt" eller "reverse charge".

Du bogfører på konto for ydelseskøb EU  og så vil dit regnskabsprogram lægge beløbet for moms som ydelsesmoms EU,, et felt der har egen rubrik i din momsangivelse hos skat og ligger under din salgsmoms og samme beløb under almindelig købsmoms - De to udligner hinanden og dermed har du ikke betalt nogen moms ved købet, og har så i sagens natur heller ikke yderligere momsfradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 12
Fra  easy.recall. Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, John for det hurtige og meget let forståelige svar. 
Nu skal jeg bare finde det i mit regnskabsprogram Skype-Wink

Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 12
Fra  easy.recall. Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Et spørgsmål mere.

Jeg har haft en gammel regning, som var udskrevet med reverse charge, men på den tidspunkt har jeg glemt at bofgøre det rigtig (som du har skrevet). Så er momsopgørelsen måske forkert og je skal efterberegne det????

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er ja - det er jo pligt at indberette korrekt - så ja ret og efterindberet / ret gammel indberetning. En del ville ikke gøre det for småbeløb da det jo går samme vej (med mindre du lige frem har trukket moms fra for den) - men det er jo bedst at have alt korrekt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 17
Indlæg ialt: 12
Fra  easy.recall. Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Super hurtig svar og det hjælper mig så meget! Tusind tak. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)