Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Mig og en kammerat, går med drømmen om at starte vores egen virksomhed.

Vi vil gerne have at vi begge kommer på som ejer, så ingen af os bliver bundet af personlig hæftigelse hvis der skulle gå noget galt.
Den eneste løsning vi har fundet, er at oprette et I/S selvskab, men i oprettelses processen beder den om et andet CVR nummer.

Skal man eje 2 personligejede virksomheder og så slå dem sammen? eller er der en virksomheds type med 2 ejere, som ikke er APS eller AS da vores kapital ikke er høj nok.

/Phillip
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I ikke vil risikere personlig hæftelse, bør I nok læse op på hvad et I/S er. I et I/S hæfter man personligt og solidarisk (kan den ene ikke betale, må den anden betale).

Jeg vil anbefale jer at søge rådgivning, prøv Evt iværksætterretshjælpen. Det virker som om, at I ikke har undersøgt særligt grundigt hvad I ønsker og hvad det indebærer. Selvom det er sjovere at "tjene penge", nytter det ikke, at I ikke sætter jer ind i alt det "kedelige" først.

Tilmeldt 12. Aug 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne

Tak for din besked, jeg er indforstået med at vi hæfter personlig, det jeg mente var at vi hæftede personlig men sammen. Sådan at vi slap for at en af os opretter en enkeltmandsvirksomhed, og derved er det kun den person som bliver bundet af hæftelsen, og ikke os begge.

Tak for rådet med iværksætterretshjælpen, vi ved godt at der er en del at læse op på, men vi ville lige høre først og fremmest om det kunne lade sig gøre.

/Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

PhillipF:
Hej Amino

Mig og en kammerat, går med drømmen om at starte vores egen virksomhed.

Vi vil gerne have at vi begge kommer på som ejer, så ingen af os bliver bundet af personlig hæftigelse hvis der skulle gå noget galt.
Den eneste løsning vi har fundet, er at oprette et I/S selvskab, men i oprettelses processen beder den om et andet CVR nummer.

Skal man eje 2 personligejede virksomheder og så slå dem sammen? eller er der en virksomheds type med 2 ejere, som ikke er APS eller AS da vores kapital ikke er høj nok.

/Phillip

i har fået klikket galt - så den tror I opretter I/S med EN person og ET selskab som ejer. I skal vælge med 2 CPR personer i start og så beder den ikke om andet CVR kun om CPR. I hæfter så personlig solidarisk - hvilket jo er rimeligt nok når I er to sammen og ikke har selskab

I har bare fået lavet en fejl i starten så CVR tror der er et selskab mellem stifterne Overvej stærkt at dele e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

"Vi vil gerne have at vi begge kommer på som ejer, så ingen af os bliver bundet af personlig hæftigelse hvis der skulle gå noget galt"

Er helt galt at lave et I/S hvis i ikke er klar til at hæfte personligt med ALT i ejer. Solidarisk hæftelse betyder at i hver især hæfter med alt i ejer og har. og ejer den ene ikke noget må den anden betale for begge.

Hvis i ikke ønsker at komme til at hæfte med jeres personlige ejendom er der kun en vej og det er at oprette et selvskab, altså APS eller andet som ikke indebære personlig hæftelse.

Tilmeldt 12. Aug 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John

Det var præcis det vi ledte efter :)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

WalterBP:

Er helt galt at lave et I/S hvis i ikke er klar til at hæfte personligt med ALT i ejer. Solidarisk hæftelse betyder at i hver især hæfter med alt i ejer og har. og ejer den ene ikke noget må den anden betale for begge.

Det er faktisk meget værre. 
Dem I skylder penge kan bare vælge at kræve pengene af én af jer, og så må den der har lagt ud selv prøve på at få den anden til at betale sin del. 

Jeg fraråder normalt alle almindelige personer at deltage i I/S. Det er simpelthen for farligt for både økonomi og venskaber. 

Kan I eventuelt i stedet for stifte to enkeltmandsvirksomheder, og så lave en samarbejdsmodel hvor I deler opgaver, gevinster og tab?
Det bør jo give samme resultat, bortset fra at den ene ikke kan komme til at skulle betale hele gælden selv. 

Uanset om I laver enkeltmandsvirksomheder eller I/S har I behov for at få lavet en omfattende aftale, så det er HELT klart hvad der sker ved overskud, underskud, ophør, "kun den ene vil ud", "den ene synes den anden laver for lidt", ...

Tilmeldt 7. Apr 19
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I ikke skal hæfte personligt, skal I netop IKKE vælge et I/S. I skal etablere et ApS.

Jeg arbejder med digital markedsføring på min side om gratis lydbøger :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)