Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit holding ejer 10% af selskab med forskudt regnskabsår. Hvordan håndterer man overskud derfra?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Nyt medlem. Har søgt herinde men kan ikke finde svar.
Hvordan regnskabsfører jeg overskud/underskud i mit holding fra selskab jeg ejer 10% i, når de har forskudte regnskaber?
Jeg kan jo ikke umiddelbart anvende regnskabet, da det løber over 2 af mine regnskabsperioder.

Er det så simpelt at jeg "bare" tager 6/12 fra en regnskabsperiode og 6/12 fra næste?

Hvis jeg skulle være så heldig at få svar - har jeg et lille tillægsspørgsmål.
Det selskab jeg ejer 10% af har et lille underskud. Skal jeg "bare" ignorere det og så modregne det når der kommer overskud næste år? (jeg er med på at jeg kan føre skattefrit op i holding, da jeg ejer 10%)

FYI er selskaberne udlejningsejendomme - nyopstartet.

Takker.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Emilhass:
Hej,

Nyt medlem. Har søgt herinde men kan ikke finde svar.
Hvordan regnskabsfører jeg overskud/underskud i mit holding fra selskab jeg ejer 10% i, når de har forskudte regnskaber?
Jeg kan jo ikke umiddelbart anvende regnskabet, da det løber over 2 af mine regnskabsperioder.

Er det så simpelt at jeg "bare" tager 6/12 fra en regnskabsperiode og 6/12 fra næste?

Nej det er i alle fald ikke metoden - tror jeg ville få en kyndig til at tage sig af det men enten kostpris eller - perioderegnskab som jeg husker det-

Ofte ville man måske forkorte/forlænge regnskabsår i holding så det fik samme år? 

Sambeskattning kræver bestemmende indflydelse - enten i ejer aftale eller man ejer mere end 50% og ikke 10% som udgangspunkt. Uden specielle aftale - 51%

...........

Du kan føre skattefrit op er du klar over skriver du?

Ja hvis drift udlodder udbytte og dit holding ejer mindst 1=% så kan udbytte efter selsabsskat udloddes uden yderligere til skat.

Det kræver jo så, at drift har fri kapital EFTER drift har betalt selskabsskat - så er det korrekt der ikke  beskattes mere end de 22% før du selv evt hæver udbytte i Holding - ellers føres jo ikke noget skattefrit op i sig selv

Regler for udbytte og hvornår det må udbetales må du google

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Med 10% ejerskab så vil værdien af driftselskabet være bogført til "kostpris" i holdingselskabet og årets resultat fra driftsselskabet skal således (som udgangspunkt) slet ikke bogføres i holdingselskabet.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)