Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NemKonto til Erhverv?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 19. Oct 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stiller en masse dumme spørgsmål, for at få en masse kloge svar Wink

Dette er sikkert ét af dem, for tror jeg har misforstået noget, som I sikkert hurtigt kan svare mig på. 

Jeg har fået oprettet min enkeltmandsvirksomhed, og har fået oprettet en ny bankkonto, som er omdøbt til Erhvervskonto.

Logger ind på Virk.dk med mit private NemID. Der bliver jeg mødt af en popup om, at det er lovpligtigt med en NemKonto til Erhverv. Følger vejledningen og bliver ført hen til nemkonto.dk. 

Her kan man åbenbart ikke logge ind med ens private NemID. Ringer til dem og de siger, at jeg skal snakke med banken. Min bankrådgiver siger, at de skal have mit CVR nr. for at klare det, samt det vil koste 5.000 kr. 

Jeg havde (mis)forstået det således, at man først behøvede at betale for en "rigtig" erhvervskonto, hvis man havde et ApS eller A/S. Ikke i en enkeltmandsvirksomhed, når man alligevel hæfter for det hele personligt. 

Troede jeg kunne logge ind på nemkonto.dk og vælge min Erhvervskonto som min NemKonto til Erhverv, men der er måske ikke andet for end at betale banken?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kewin, i mit tilfælde ringede jeg blot til banken og bad dem indberette NemKonto for min virksomhed, det kan man ikke manuelt gøre online som man kan privat. 
Det skal dog tilføjes at jeg har en erhvervskonto til mit enkeltmandsfirma i banken, men 5.000 kr. lyder helt forrykt, da der er et minimum af papirarbejde. Jeg fik det hele gratis, netop fordi jeg var enkeltmandsfirma. 

Synes du skal indhente tilbud hos andre banker, du kunne forsøge i min: Djurslands Bank. Dog hører jeg ofte at det koster penge hos andre banker, men husk at du kan trække udgifterne til oprettelse af virksomhed fra, det var hvertfald den melding jeg fik fra min revisor dengang. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

9 ud af 10 banker (mindst) kræver idag erhvervskonto også for personlig virksomhed - bla.a fordi de vil holde ting særskilt i hvidvask kontrol

Man kan godt tilknytte en personlig konto til et CVR som nemKonto men banken får besked, og kan smide dig ud som kunde (og gør det hvis de har sagt nej til det)

Derfor er der kun at jage rundt og se at finde bedre pris https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/lidt-om-bankers-priser.html  eller - forhandle med egen bank for at have privat og virksomhed i samme. Tænk også på hvad du før og ikke kun pris - for der er forskel på banker i mange ting

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 19. Oct 17
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak John for dit gode svar her og på IVN :)

Er det fradragsberettiget at få oprettet sådan en konto?

Har nemlig overført 11.000 kr. fra min opsparingskonto til min erhvervskonto. Så vil gerne vide om det er helt i orden, at banken trække de 5.000 kr. derfra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er fradragsberettiget så banken kan trække det fra erhvervskontoen - samme med evt månedsgebyr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt hvad argumentet skulle være ift. enkeltmandsvirksomhed.

Selvom kontoen er tilknyttet min virksomhed, kan jeg flytte rundt på midler mellem denne konto og mine private konti helt lovligt og uden banken kan gøre noget ved det?

Nogen med en bud på argumenter, ud over bankerne bruger det som en malkeko?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Givet indtjening - men jo nok først og fremmest hvidvasklov som gør det rigtigt besværligt for banker hvis privat og firma kører og samme konto så indtægter fra privat og firma blande i skøn forvirring - og udgifter do -frem form kun via overførsler og mellemregning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forhindres da ikke. Jeg kan lovligt flytte rundt på pengene, uden at have nogen som helst registrering af flytningerne, ud over hvad banken selv registrerer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men det kan banken faktisk godt stoppe, hvis de synes du bruger mellemregning hele tiden og de mister overbliksmulighed over hvor penge kommer fra og går til - og regnskabsmæssigt sker det jo så alt sammen via konto mellemregning - så en kontrol er jo noget lettere end hvis det hele skete via en og samme konto i en sammenblanding
Der er dog tilfælde hvor banker beder folk undlade hele tiden at køre ind og ud mellem den private konto og firmakontoen  men gøre det i lidt større portioner . Vi har haft sådan et fald her også - og hvis banken mener, man rent praktisk ved en sådan trafik mellem erhvervskonto og privat konstant - måske tilmed begge veje - så der i princip kommer erhvervsindtægter ind på privat og - i virkeligheden også sker betaling af erhverv - via den konstante overførsel til/fra privat, så kan de lukke den private konto helt legalt. At det skattemæssigt er lovligt - er ikke samme som at banken tillader alle overførsler konstant - de er dem der kan hænge på rod i hvidvaskkontrol. Det ændrer sikkert ikke ved, at indtjening da er en vigtig del 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)