Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og fradrag for kurser

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål angående fradrag for kurser, da Skat vil ikke godkende nogle af de kurser jeg har taget..

Jeg er uddannet psykoterapeut og derudover underviser i yoga og dans.

I 2017 tog jeg et online business kursus som indeholdt følgende emner:

Indhold: Modul 1 Overbevisninger Modul 2: Gear dit mindset til succes Modul 3: Det hele begynder indeni Modul 4: Spot din unikke bidrag

Modul 5: Find din forretningsmodel! Modul 6: Få dine første kunder Modul 7: Skab uimodståelige ydelser Modul 8: Lær at skrive tekster og tale, så dine kunder får lyst til at købe noget af dig Modul 9: Fortæl din historie og storytelling Modul 10: Byg dit community Modul 11: Salg, der føles godt i maven Modul 12: Hold motivationen og energien høj

Skat mener, at kurset ikke har været til at vedligeholde eller ajourføre min faglig viden og kurset har en generel karakter der ikke er tæt relateret til min indkomsterhvervelse... Jeg mener, at kurset har netop til formål at skaffe flere kunder og øge omsætning og overskud... Kan man ikke trække sådan et kursus fra fordi jeg jo netop bruger det for at generere indkomst? Ville det ikke være det samme hvis man hyrer en business coach til sin virksomhed? Dette er bare et online kursus - dog med adgang til underviser på live opkald, hvor man kunne spørge om specifikke ting.

Der er 2 andre kurser, som Skat ikke vil godkende, 2 dansekurser (facilitator kurser), hvor jeg lærte en specifik metode, som jeg kan bruge i min undervisning... Skat mener, at kurserne har en karakter af videreuddannelsesforløb... Det ene kursus var på 2 dage, det andet på 3 dage... Jeg har før kombineret yoga, dans og terapeutiske refleksionsøvelser i en workshop, så er det ikke ajourføring af faglig viden når jeg tager nye dansekurser?  

Er der en revisor her på linjen der kan give mig svar?

På forhånd tak. :-)

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke i sig selv et kriterium der giver skattefradrag, at kurset har til formål at skaffe flere kunder.

F.eks kan en frisør (uddannet) trække kursus i ny viden om hårfarvning fra, men ikke kursus i manicure - som ikke er del af frisøruddannelsen, selvom det jo kunne skaffe kunder og omsætning

Skat ser på, om det er ny viden eller - vedligehold og ajourføring, og når du har fået nej, tror jeg det er op ad bakke at ændre. Der er lidt styresignaler hvor en ejer faktisk kan få fradrag for regulær ny viden, læs mere i https://johnhannover.blogspot.com/2019/06/fradrag-for-uddannelse.html  

Selve det, at det øger indtjeningsmulighed at tage nye uddannelser, er ikke skattefradragsgivende - i det ekstreme kan du jo så tænke i fradrag for lægeuddannelse som øger mulighed for indtjening ved at gå fra at være massageklinik til at være praktiserende lægeklinik :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John

Tak for hurtigt svar. Jeg er med på, at ny uddannelse ikke kan fradrages. Det jeg ikke forstår, hvorfor et kursus i salg og marketing ikke kan trækkes fra. Som selvstændig har man mange kasketter på og man skal også kunne lave salg og marketing, dvs. erhverve nye kunder, vide hvad man gør på sociale medier, etc... Det nytter ikke hvis jeg bliver ved med at tage ajourførende kurser i psykoterapi, men ikke har kunder i biksen... Som enkeltmandsfirma har ikke råd til at hyre en salgs- og marketingcoach til disse aktiviteter og derfor tog jeg selv kurset. Hvad hvis man hyrer en coach/konsulent/rådgiver? Så kan det vel trækkes fra?

Og mht. dansekursus, hvornår betragtes det som ajourføring? For principielt kan jo Skat sige hver gang, at et nyt kursus i dans er "videreuddannelse"...

Mvh. Moongirl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Moongirl:
Det jeg ikke forstår, hvorfor et kursus i salg og marketing ikke kan trækkes fra. Som selvstændig har man mange kasketter på og man skal også kunne lave salg og marketing, dvs. erhverve nye kunder, vide hvad man gør på sociale medier, etc...

Jeg ville også mene at generelle kortere kurser i salg og marketing vil være under fradrag, men du kan jo bede skat om skriftlig begrundelse - de henviser givet til noget konkret. Det er nok en konkret bedømmelse af det ret store modulopbyggede kursus og så din branche psykoterapeut eller hvad det var som støder dem, men du må jo se hvad du kan argumentere dig til, Det er ikke let når de HAR truffet afgørelse. Vil man være sikker i de sager, så er det via bindende svar inden (som så også binder ved nej)

Moongirl:
Og mht. dansekursus, hvornår betragtes det som ajourføring? For principielt kan jo Skat sige hver gang, at et nyt kursus i dans er "videreuddannelse"...
ingen anelse - men det er nok mest ajourføring hvis man er uddannet danser - det er jo ofte kriteriet - at man har en uddannelse som skal ajourføres med ny viden som er tilkommet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar. :-) De har ikke truffet afgørelse endnu, bare sendt forslag... så jeg må argumentere for min sag... :-)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Moongirl:

Mange tak for svar. :-) De har ikke truffet afgørelse endnu, bare sendt forslag... så jeg må argumentere for min sag... :-)

NÅR du nu skal i gang med at argumentere for din sag, så vær opmærksom på SKAT's og dit sprogbrug, herunder særligt følgende ord og vendinger:

Der er - jf. Statsskattelovens §6A (fradragenes "grundregel") - fradrag for omkostninger der medgår til at:

* Erhverve

* Sikre

og

* Vedligeholde 

Indkomsten.

"a. Driftsomkostninger, d.v.s. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten, derunder ordinære Afskrivninger;"

Der er derimod IKKE fradrag for omkostninger, der medgår til at etablere et indkomstgrundlag. 
(Ét kuriøst eksempel på at der ikke er fradrag ift. etablering af indkomstgrundlag var, da en bankdirektør under finanskrisen brugte tid på at forhandle om opkøb af en anden bank. Da mente SKAT at de timer der var medgået til dét vedrørte indkomstgrundlaget, og at den dertil svarende andel af direktørens løn dermed ikke var fradragsberettiget. )

Det ER virkelig en gråzone at skulle afgøre hvad der ligger i den ene gruppe, og hvad der ligger i den anden. 

Det kan måske også blive påvirket af hvilken størrelse kursusomkostninger vi taler om. 
Såfremt det er "små-kurser" til små udgifter, så er det næppe noget problem. 
Men hvis vi taler om dyre/langvarige kurser, så er der måske nærmere tale om ny uddannelse på nye områder, og det er der aldrig fradrag for. 

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at man som reelt selvstændig ikke har samme skatteforhold, som hvis der var tale om en reelt ansat. 

En arbejdsgiver kan således godt betale for et arbejdsrelevant kursus til en reelt ansat, og trække det fra som en udgift til at udvikle og fastholde medarbejderen. Men reelt selvstændige vil ikke bare kunne trække det samme kursus fra, for man er ikke reelt ansat, og dermed er der ikke tale om at udvikle og fastholde en medarbejder. Det er samme problemstilling som man også kender ift. julegaver. 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon, der er rent faktisk eksempler på at selskabsejere har kunnet få fradrag for decideret videreuddannelse betalt af selskabet, på lignende fod som almindelige ansatte. Se for eksempel SKM2010.526.SR (https://skat.dk/skat.aspx?oid=1907203) hvor eneejeren af et selskab kunne få betalt en MBA uddannelse af selskabet.

Jeg har også spurgt Skattestyrelsen og fået bekræftet at en selskabsejer, som er ansat i selskabet, kan få dækket uddannelsesomkostninger som en ansat i henhold til Ligningslovens § 31. Det kræver selvfølgelig en konkret vurdering, hvor det kan tænkes at Skat vil være mere strikse over for ejeren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spurgte skat, netop med baggrund i den dom med MBA hvordan de generelt så på ejer og uddannelse og fik dette svar:

Såfremt hovedaktionæren tager en videreuddannelse og lader selskabet betale for uddannelsen, vil hovedaktionæren som udgangspunkt blive beskattet af udgiften som maskeret udbytte og der vil ikke være fradragsret i selskabet. 
Der kan være tale om yderligere løn, som hovedaktionæren beskattes af og selskabet får fradrag for, men det kræver at der foregår en aktivitet i selskabet og at lønnen ikke større end, hvad der normalt vil udbetales en fremmed direktør for samme arbejde.

------------------------------

Denne afgørelse med MBA og hovedaktionær fra skat kom ind på spørgsmålet, i bindende svar - MEN der er lidt andre forhold, nemlig, at:

Der ansættes en anden, lønnet, direktør under orloven i dette fald, og dermed var direktøren jo ikke eneste ansatte under uddannelsen og - nyansættelsen viste selskabets behov - ligesom det må have været i aktiv drift med visse indtægter, der både kunne lønne ny adm.dir og betale uddannelse.
Jeg synes det er fint at prøve at henvise til den afgørelse, men tror ikke det er helt sammenlignelige forhold. Det vil i mine øjne være klogt normalt at tage bindende svar, hvis dyr uddannelse og ejer ikke ville være taget, hvis ikke det var fradrag, så man ikke får nej efterfølgende. 

Her kan trådstarter godt henvise til svaret men jeg tror det er for forskellige forhold
 
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

John, det undrer mig lidt at du har fået det svar, for det svarer ikke helt til de svar jeg selv har fået når jeg har spurgt Skat. Jeg har blandt andet spurgt her på twitter:

https://twitter.com/Skattefar/status/1110100895952449536

"@AAftenbakke

Hej Skattefar. Jeg vil gerne vide om Ligningsloven § 31, om skattefri betaling af uddannelse, også finder anvendelse for et selskabs ejer, når denne er ansat som direktør i selskabet?
@Skattefar
Alle lønmodtagere i virksomheden/selskabet er omfattet af Ligningsloven § 31 - også ejeren, så længe denne er ansat som lønmodtager ^Louise
@AAftenbakke
Tak for svar :). Vil det så sige at selskabet vil kunne få fradrag for videregående uddannelse til ejeren, så længe denne ikke er af rent privat karakter?
@Skattefar
Ja, det vil være en driftsomkostning, som selskabet kan få fradrag for. Det er dog en betingelse, at der er tale om erhvervsrelateret uddannelse. ^Louise
@AAftenbakke
Ok, tak. Uddannelsen må altså gerne have karakter af videreuddannelse når den betales indenfor et ansættelsesforhold, i henhold til Ligningsloven § 31?
@Skattefar
Ja, det må gerne være en videreuddannelse.^Simone"

Jeg kan godt lide at spørge på sociale medier, da man så kan linke svaret på steder som her, så folk får den fulde kontekst :).

I Skats egen juridiske vejledning står der for øvrigt at hovedaktionæren kun vil blive beskattet af rent privat uddannelse, hvilket ikke svarer til det svar du har fået: https://skat.dk/skat.aspx?oId=1920475

"Med hensyn til uddannelse til hovedaktionærer og disses familie vil ren private uddannelser og kurser kunne anses som udlodning. Se LL 16 A og afsnit C.B.3.5 om maskeret udbytte/udlodning."

Jeg er helt enig I at man bør få en bindende afgørelse først, da det virker som om svaret afhænger af hvilken konkret medarbejder hos Skat du snakker med.

Under alle omstændigheder gælder dette selvfølgelig kun for selskaber  hvor der kan foreligge et reelt ansættelsesforhold mellem selskabet og ejeren. For personlige virksomheder vil ejeren selv aldrig kunne få fradrag for ny uddannelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg kan kun sige jeg skriver svaret direkte som det fremkom under kommunikation som indlogget

- rent citat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)