Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg tvinge en serviceaftale igennem uden samtykke?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Mar 13
Indlæg ialt: 61
Fra  Cykelhelten.dk Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle
Jura-relateret spørgsmål..
 
Vi har en række kunder, som jævnligt gør brug af vores kundeservice. Det vil sige, at har kunder problemer med en ydelse, så tager vi ud til kunden og fikser det.
 
Samtlige af vores konkurrenter tager enten en timepris for dette, eller også betaler kunden en månedlig serviceaftale.
 
Hos os er dette gratis - Det var en måde at komme i gang på fra starten, men nu hvor tingene kører, og vi er gået fra at være et startup til mere driftvirksomhed, så er dette en stor underskudsforretning. 
Det drejer sig om cirka 10 kunder, hvoraf ingen betaler for at vores tekniker kører ud i flere timer servicerer. 
Nu vil vi så skrive til dem, og varsle at deres priser ændres, og deres løsning fremover vil være omfattet af en serviceaftale til XXX. 
Men kan man det? - Kan jeg bare tilføje en "ydelse" i form af en serviceaftale til deres løsning, uden at de har godkendt det?. Det var ikke en del af den kontrakt de i sin tid underskrev. 
Alternativt kunne man bare hæve deres priser på de nuværende produkter de har... men det giver dog mere mening at dette sker i form af en serviceaftale. 
Tak for hjælpen :)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virkelig dårlig stil at sælge noget og så ikke holde aftalen på den lange bane.

Ligeledes er det meget uigennemtænkt, at man ikke fra start har sat en grænse på for gratis ydelser. Det skulle have heddet første år eller noget i den dur.

Jeg er tilbøjelig til at mene, at du må holde fast i den dårlige ordning overfor de kunder, som du har solgt produktet i sin tid. De er ganske sikkert ambassadører for dig og glade for dig, så du må sikre dig, at du får noget den anden vej.

Hvis det er erhvervskunder, så er sagen en anden, end hvis det er privat. Du skal også bare være forberedt på, at der kan mistes kunder på den ændring. Jeg ville varsle det i rigtig god tid, og så ville jeg klart gøre det over en kop kaffe.

Du siger at det er 10 kunder. Så start bilen og kør ud og fortæl dem, hvor værdifulde de er for dig som kunder, men at du omvendt heller ikke kan fortsætte de gratis ydelser.

Tag dialogen.

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 472
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan kan det gå når man, i sin kortsigtede og uholdbare forretningsmodel, har planlagt vækst ved at underbyde markedet. 

Du har kapret kunder ved at have lavest pris - eller helt gratis - og den slags kunder er gerne loyale overfor netop .... prisen, så når du ikke længere er billigst, er der sikkert næste håbefulde talent, som kaprer markedsandele ved at kannibalisere sin egen næringsvej.

Masser af brancher er ramt af netop det du beskriver, og der er tydeligvis ikke nogen fælles erfaringsdannelse.

Kampen bliver at konvertere loyalitet til laveste pris til loyalitet til hvad pokker det nu er du lige gør lidt bedre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er for mig uklart, om den service I indtil nu har ydet er ydet på baggrund af en formel aftale med kunden, eller om der bare er tale om almindelig god kundeservice når kunden har haft behov.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver ikke noget om der i den oprindelige kontrakt står at i gratis servicerer ud i al fremtid, eller hvordan dine servicebetingelser er formuleret.

Det ville være rart for at kunne svare dig korrekt.

Hvis der ikke står noget, tvinger du jo ikke en aftale igennem.

Den enkelte kunde ved ikke at du gratis servicerer hos 10 kunder og du kunne jo gøre det at du for eks. efter en periode på 1-2 år meddeler at nu er den gratis garantiperiode udløbet og du foreslår at der tegnes et serviceabonnement som koster xxx kr pr md/år, men det hele afhænger af hvad der står i den oprindelige kontrakt.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)