Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S via holding

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Sep 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var da et super debatsted, der er her :-)

En forretningspartner og jeg skal til at starte et nyt firma.
Vi har overvejet ApS, men hælder nu mere til I/S, da det ikke kræver startkapital, og da der ikke er den store risiko i firmaet.

Jeg har i forvejen et holdingselskab og et driftselskab.

Spørgsmålet er, om jeg skal eje min del af vores nye I/S gennem mit holdingselskab, gennem mit driftselskab, eller om jeg skal eje min del privat.
Min forretningspartner vil nok eje sin del privat, men har også et S.M.B.A., der eventuelt kunne eje det (hvis det kan lade sig gøre?)

Jeg kommer til at eje lige under halvdelen af det nye selskab, mens min forretningspartner kommer til at eje lige over halvdelen.

Hvad anbefaler I?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

I/S kan ejes privat eller af selskaber så frit valg. Jeg ved ikke om SMBA kan anvendes idag ti det men ville som tro det - husk i så enten privat eller med jeres selskaber hæfter solidarisk så alt kan tages fra det ene/den ene af jer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

ejer3000:
men hælder nu mere til I/S, da det ikke kræver startkapital, og da der ikke er den store risiko i firmaet.

I et I/S hæfter hver ejer (om det er dig privat eller det er et selskab) med hele deres formue for hele I/S eventuelle gæld. Har I gæld så kan enhver kreditor bede en af jer betale hele beløbet, og så må I skændes indbyrdes bagefter.

Det lyder fuldstændig skævt ikke at oprette eks. et APS. 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med de to indlæg fra John og Bronco. :) 

Jeg vil blot tilføje at husk i et I/S at få alle aftaler på plads, og helst på papir.

Det er ikke et krav at der ligger formelle beslutningsdokumenter, aftaler om fordeling af ejerandele osv, som det eksempelvist er i selskaber (ApS og A/S'er). (Dog husk lovpligtige registreringer på VIRK).

Overvej også at lave nogle opsigelsesforhold, sådan at den ene ikke bare kan stikke af i utide, ja genrelt få nogle generelle aftaler på skrift.

Du nævner selv at i har en lille "skæv" ejerfordeling. Som hovedregel er I/S'er et samvirke og deles 50/50, undtagelsen er dog at man kan aftale sig ud at denne fordeling, hvis begge parter er enige om fordelingen, gør dette skriftligt.

Overvej om i ikke bare skal lave en aftale om at det er overskudsdelingen der er skæv i stedet for, så i begge ejer 50%, for din egen skyld :)

Sidst, i skal ikke skræmmes af et I/S, såfremt i regner med at have betydelig kreditorer eller anden gæld.

Venlig hilsen 

Mathias

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)