Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af virksomheders informationer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 318
Fra  Stoker Invest Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har en platform hvor brugere kan skrive anmeldelser af virksomheder - lidt ligesom trustpilot og lign.

Der er så nogle virksomheder der beder om at blive helt fjernet fra listen.

Jeg ved godt at man selvfølgelig ikke må oprette disse med logo uden samtykke, men kan de direkte kræve at man ikke bruger deres navn også?

Pft.

Find kviklån, forbrugslån, online lån med NemID og meget andet på findkviklaan.nu

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Prøv at læse GDPR, så finder du ud af hvor varsomt du skal træde på isen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

GDPR gælder ikke for juridiske personer.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne:

GDPR gælder ikke for juridiske personer.

Det er ikke nødvendigvis altid korrekt. Der kan vist være undtagelser, f.eks. i tilfælde hvor selskabet entydigt omfatter een person/een ejendom o.s.v.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Stoker:

Kære Aminoer

Jeg har en platform hvor brugere kan skrive anmeldelser af virksomheder - lidt ligesom trustpilot og lign.

Der er så nogle virksomheder der beder om at blive helt fjernet fra listen.

Jeg ved godt at man selvfølgelig ikke må oprette disse med logo uden samtykke, men kan de direkte kræve at man ikke bruger deres navn også?

Pft.

Jeg tror at du har ret til at have en liste over dem. 

Jeg tror at du også er medansvarlig for hvad der står om dem, dvs. du har et medansvar for at søge at hindre, at din platform anvendes til injurier mv. 

... men - jeg er ikke jurist, så det er bare hvad jeg tror. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Wcon:

Arne:

GDPR gælder ikke for juridiske personer.

Det er ikke nødvendigvis altid korrekt. Der kan vist være undtagelser, f.eks. i tilfælde hvor selskabet entydigt omfatter een person/een ejendom o.s.v.

Både og. Vi er naturligvis enige om, at enkelte afsnit af forordningen og loven omfatter erhvervsdrivende (som dog ikke ses at have relevans i den pågældende situation). Det klare udgangspunkt er dog, at kun fysiske personer beskyttes efter forordningen, jf. forordningens art. 1, stk. 1.

At en oplysning kan knyttes op på en fysisk person i erhvervsmæssig sammenhæng, eksempelvis "Jens Jensens Tømmerhandel ApS", er efter min bedste overbevisning uden betydning; der er fortsat ikke tale om en fysisk person. Herudover vil en behandling over en fysisk person, eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed, typisk være legitimeret såfremt det foregår på saglig og relevant vis, jf. forordningens art. 5, stk. 1, litra c, og art. 6, stk. 1, litra d og f.

Databeskyttelsesforordningen har ikke til formål at beskytte erhvervsdrivende og der opstår derfor ikke de samme problemstillinger i tilfælde af registrerførelse, som hvis der var tale om en oversigt over privatpersoner.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)