Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed - Hvad skal med

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Amino'er :) Håber I er friske på et godt spørgsmål her ;)

Sad sammen med nogle venner i går, hvor flere af dem også har egen virksomhed. I løbet af aften faldt sammen på salg af enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse blev der stillet et godt spørgsmål, som ingen af os kunne svare på.

F.eks. (nu tager jeg lige udgangspunkt i min egen shop)

Hvis jeg skulle sælge min lille shop, så skal jeg naturligvis fortælle køber hvad jeg sælger

2x domæner

1x webshopsystem med div. moduler 

Telefon

Kontaktlister

... forsæt selv :)

Og køber vil naturligvis også gerne kende økonomien bag shoppen. MEN - skal han have shoppens årsregnskaber med? Mit svar var ja, men som en god ven påpegede - at selve CVR nummeret jo ikke følger med, det vil blive ved sælger og sælger er selv ansvarlig for at lukke/eller forsætte resterne af virksomheden. 

Så for at opsummerer :)

Har køber KRAV på at få årsregnskaber med, ved køb af enkeltmandsvirksomhed ? 

VH

Pete

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man køber en enkeltmandsvirksomhed, så overtager man kun aktiviteterne, inventar, driftsmidler og navne, men da regnskaberne i en enkeltmandsvirksomhed er flettet sammen med personens egne og måske andre aktiviteter, så har man ikke meget at bruge regnskaberne til.

Dog vil en køber blive nemmere overbevist om at købe og til den rette pris, hvis han får fremvist/udleveret regnskaber til hans due diligence.

Hvad har du nemmest ved at overse: En fuldt monteret og færdig køreklar modeljernbane, hvor togene suser rundt i ekspress fart - eller en kasse med alle stumperne i og hvor du overhovedet ikke har overblik over, hvorvidt alle delene er i kassen eller om nogen mangler? Ville du give fuld pris for det sidste? Jeg tror det ikke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:
Har køber KRAV på at få årsregnskaber med, ved køb af enkeltmandsvirksomhed ?
nej men køber er da godt dum hvis han ikke vil se virksomhedens regnskab for at kunne se om der er indtjening mm. Det vil vel normalt ses som forsøg på at skjule noget, hvis man ikke vil udlevere virksomhedens regnskab, men krav har køber ikke.

Det er korrekt, at sælger selv skal lukke eller drive videre, og så er der en række regler for salges med eller uden moms afhængigt af om det er samlet aktivitet eller ikke - læs om lukke http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Regnskab er alfa-omega at få med. I hvert fald hvis jeg skulle købe noget. Det er jo dét, der viser hvor god en forretning det er - eller ikke er. :)

Mvh.

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)