Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Hvis man arbejder som freelance-:

1. Driver man da sin egen virksomhed?

2. Herunder; Ved et job som engelsk online underviser hos en udenlandsk virksomhed uden for EU/Europa driver man da sin egen virksomhed eller hvorledes er det?

Note: I såfald nogle er/har været på dagpenge og stået overfor at skulle få afklaret overstående spørgsmål eller ligendende, må i meget gerne svarer, da jeg selv er på dagpenge nu.

Med venlig hilsen

Bjørn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - med mindre man er ansat med indberetning af løn eller honorar (det vil man altid være for ydelser man udfører for dansk virksomhed men ikke altid for udenlandsk) så har man virksomhed uanset CPR og skal momsregistrere efter momsregler

Dagpenge kontoret skal altid være informeret om hvad man har for arbejde man tjener pen ge på, og her vil du givet kunne bevare dagpenge som supplerende dagpenge, hvis det er noget ddu starter op, mens du er på dagpenge 

Da hver A kasse har lidt forskellige fremgangsmåder skal du tale med din, og endeligt ikke gå stille med sådan noget, da det kan koste meget dyrt siden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg påtænker, at søge job som engelsk online underviser hos udenlandske virksomheder udenfor EU/Europa. Deres underviserer er ansat på kontrakt der varer X antal tid til en fast timeløn (plus evt. bonus). Virksomhederne angiver klart og tydeligt, at de ikke hjælper med at indbetale skat, men at det er fuldt ud den ansattes eget ansvar, hvorfor man i så tilfælde selv skal indberette og indbetale skat. 

Hvillken form for beskæftigelse (egen virksomhed, ansat, eller andet) vil jeg evt. hører under?

Med venlig hilsen 

Bjørn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Op til 50.000 kr omsætning på en hver 12 mdr vil du være alm ansat og angive din indtægt i rubrik 20 som jeg husker det

Derudover vil jeg mene du er momspligtig - du vil godt nok ikke skulle lægge moms på til uden for EU men det du laver virker momspligtigt og så skal dt angives i momsrubrik C og du udfylder så udvidet selvangivelse, rubrik 111 MEN du kan jo også skrive til skat som indlogget under kommunikation og høre dem - det er så meget vigtiigt at du klart beskriver det du udfører, så de kan sige om det er momspligtigtig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. 

Må lige spørge skat ad og håbe på at der ikke skal betales salgsmoms

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke moms på ved salg ud Af EU blot skal det angives som moms rubrik C - Inden for DK er der moms på men den lægger du jo bare oven i prisen og dine momsreg kunder trækker den jo fra - og samme til private i EU - moms på og de private har det som udgift men det er vel firmaer du arbejder for

det koster ikke dig noget - uanset det er er momspligtig men skal angives korrekt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 1. Nov 18
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det lyder godt. 

Mvh.

Bjørn

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du beskriver det er du honorarmodtager. At honoraret kommer fra udlandet gør ingen forskel.
Hvis du er bosat i Danmark, arbejder fra Danmark og aflønnes som du beskriver, er der ingen grund til at starte freelancevirksomhed. I SKATs øjne er du stadig under lønmodtagerlignende forhold.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

M. S.:

Som du beskriver det er du honorarmodtager. At honoraret kommer fra udlandet gør ingen forskel.
Hvis du er bosat i Danmark, arbejder fra Danmark og aflønnes som du beskriver, er der ingen grund til at starte freelancevirksomhed. I SKATs øjne er du stadig under lønmodtagerlignende forhold.

fino - så ydelsessalg som CPR person - oversættelser eller andet - for div udenlandske virksomheder vil aldrig udløse momspligtig aktivitet (uanset der jo ikke er moms på) - heller ikke ved f.eks langt over 50 t osv?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Næj... Jeg har været honorarmodtager med udenlandske arbejdsgivere i kortere og længere perioder, og med beløb som var vel over 50k. Jeg har taget den med både revisor og SKAT.

Forvirringen omkring freelance opstår ofte fordi arbejdsgiver ikke orker bøvlet med skatteindberetning, sociale ydelser, pension m.v. Derfor er arbejdstager, for firmaet at betragte, en freelancer, som betales uden kompliceret administration. Sondringen mellem SKAT og arbejdsgiver er ikke nødvendigvis ens, og i de tilfælde hvor lønmodtager ikke lever op til SKATs definition af selvstændig erhvervsdrivende, så er man altså lønmodtager i SKATs system. Den med krav for at være selvstændig har vi været igennem så mange gange, og det er ikke essentielt for sagen her. Ydermere, så er det ikke nødvendigvis en fordel at slå sig op som selvstændig erhvervsdrivende freelancer, hvis man egentlig ikke har aktiviteter som tilsiger det. Det der med billig telefon og PC er so 2017 at gå op i. Man slipper derimod for bøvlet med regnskab og momsindberetning.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)