Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afregne feriepenge af provisionsløn?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

I forlængelse af mit spørgsmål (https://www.amino.dk/forums/t/305659.aspx), har et spørgsmål vedr. afholdelse af ferie og afregning af feriepenge.

En funktionæransat har jo ret til ferie-med-løn - ergo, jeg kan ikke blot beregne 12,5% af alt, og så udbetale det.

Nuværende ferielov:

Hvis medarbejderen i 2018 har tjent hvad der svarer til 20.000 kr. i grundløn om måneden, samt yderligere 10.000 kr. i gennemsnit om måneden, skal han da så haveløn-under-ferie i 2019, svarende til 20+10=30.000,- kr. om måneden?

Nye ferielov:

Når medarbejdere har arbejdet én måned, har han optjent 2,08 dage ferie. Lad os antage, at medarbejderen nu afholder 2 dages ferie. - Hvordan skal arbejdsgiveren så have en chance for at begrunde/beregne en korrekt feriepenge-andel af en provision?

Er det en løsning at betale feriepenge, svarende af grundlønnen, ved afholdelse. Og dernæst så, når året er omme, udbetale feriepenge af hele årets provisionsløn?

Tilmeldt 19. Aug 19
Indlæg ialt: 9
Fra  Stribager Regnskabsservice Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror måske du blander begreberne lidt sammen, hvis jeg forstår dig korrekt.

Feriepenge for en funktionær beregnes og hensættes på udbetalingstidspunktet og kommer først til udbetaling ved evt. fratrædelse. Grundlaget for denne beregning vil typisk være grundløn + provision og beregnes på udbetalingstidspunktet.

Feriedage beregnes ligeledes for perioden og er ikke 'hængt op på' antallet af timer medarbejderen arbejder. Feks vil en medarbejder, der arbejder 20 timer om ugen, stadig optjene 2,08 dage om måneden. Denne holder jo også kun ferie 20 timer om ugen. Det samme gør sig gældende ved tillæg af provision, hvor personen stadig optjener 2,08 dage om måneden.

Mht lønnen i ferien, som jo er ferie med løn, vil jeg mene at du kun skal udbetale den faste del som udgangspunkt, men det kommer jo også an på hvordan du har formuleret din kontrakt med medarbejderen.

Den nye ferielov er ikke anderledes fordi det er en delvis provisionsaflønning. Du skal altså i perioden med ferie udbetale grundlønnen, jfr. ovenstående mht. kontrakt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

stribager:
Mht lønnen i ferien, som jo er ferie med løn, vil jeg mene at du kun skal udbetale den faste del som udgangspunkt, men det kommer jo også an på hvordan du har formuleret din kontrakt med medarbejderen
det tror jeg er galt. Provision og alt den type er fuldt feriepenge berettigende og har en funktionær ferie med løn skal provision som gennemsnit medtages i løn med alt jeg husker - på samme måde som ved fratræden - tilmed ofte som enten faktisk snit provision  - eller hvis tidligt i forløb - efter den provision der måtte være stillet i udsigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Dette er også hvad jeg forstår; at provision er ferie”penge”-berettiget.
Dvs. feriepenge af provision ved fratrædelse.
Dvs. man også skal have provision (-tilsvarende) løn under ferie.

Men hvordan hulen gør man det med provisionsløn ved afholdelse af ferie?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg husker det ved gennemsnit af månederne inden - og hvis det er væsentligt under det som er aftalt som forventet i kontrakt - så ved det tal - men snit af månederne inden mener jeg er fint - Skulle det være sådan at det er i starten - så brug de seneste måneder som vel er højest for at det ikke skal give nedgang

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole,

Benytter du et lønsystem eller laver du lønnen manuelt?

Venlig hilsen

Tine Henriksen

DataLøn

Tilmeldt 25. Mar 15
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Du er velkommen til at beskrive hvorledes DataLøn løser denne udfordring.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)