Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver man et legat til et godgørende formål uden at testamentere?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ville gerne oprette et legat som skal støtte uddannelse for en bestemt målgruppe (specifikt studerende på en bestemt uddannelse i Mexico). Men jeg har ikke penge nok til at oprette en fond, og jeg det giver heller ikke mening at oprette et legat i et testamente. Pointen er at have en portion penge i en lukket konto der administreres efter en fundats, og som ikke kan røres af andre eller bruges til andre formål (og som helst ikke beskattes). Findes der andre måder at oprette sådan en på? Kan man eventuelt gøre det som forening?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar er, at for at penge skal kunne doneres skattefrit - så skal det ske til et skat godkendt formål https://skat.dk/skat.aspx?oid=2061734 

Du kan mig bekendt ikke som sådan få penge ind i en fond med skattefrihed for pengene der betales ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige at hvis man stifter en forening der anerkendes som almennyttig, ville man kunne indstifte et legat igennem foreningen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke noget jeg vil tage 100% stilling til men der er jo begrænsninger i de fradrag personer kan få for bidrag til almennyttige foreninger og selve det at blive godkendt som almennyttig er også lidt et arbejde - kan slet ikke se OM støtte til studerende på div uddannelse i Mexico vil være grundlag, men det m du have fat i skat om (eller en revisor med speciale i den slags) -

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)