Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger gode råd til investering i ejendomme på trods af gæld

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Inden opremsning af problematik vil jeg godt beklage at jeg skriver anonymt. Dette skal ikke forstås som mangel på seriøsitet, men derimod beskyttelse af mig selv ift. karriere. 

Jeg er højt uddannet og tjener ganske godt. Dog har jeg en ganske betydelig gæld fra en tidligere konkursramt virksomhed som ikke for nuværende kan afvikles. Nu har jeg så fået muligheden for at købe en større mængde lejligheder (20+) i en større dansk by. Holdingselskabet som ejer lejlighederne pt. har de seneste mange år haft et meget fornuftigt overskud, og kan præsentere en solid egenkapital. Lejligheder har været lejet ud i over 10 år uden at have manglet lejer på noget tidspunkt. Ejer ønsker af personlige forhold at sælge ud af aktiver.

Jeg er selvsagt meget interesseret i at komme ind i nærmere dialog om opkøb, da jeg føler det er en "once in a lifetime" mulighed grundet nuværende renter, samt selve mængden af investeringslejligheder, som potentielt kan overtages på samme tid med en større "mængderabat".

Mit problem er dog, at jeg har svært ved at komme videre grundet nuværende økonomiske situation, og jeg ønsker derfor gode råd. Har jeg nogen jordisk chance for at skaffe lån til indskud (20%) gennem bank med pant i ejendomme? Hvis ikke, er der så mulighed for at skaffe investor

Hvad er er min bedste fremgangsmåde, hvis jeg da overhovedet har nogen muligheder? 

Mvh.
Christensen

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christensen,

Der er store mangler i dit indlæg, så mit svar bliver gætværk.

Det lyder meget usandsynligt, at du kan få en bank med på ideen overhovedet. Hvis du skal overbevise en bank, så skal du selv komme med mindst 10% selv og da det er en holdingkonstruktion, så skal du have en del mere med, da dette ikke bare er et privatlån.

Din dårlige historik er sikkert kendt af din nuværende bank og folk med konkurser bag sig har faktisk ofte svært ved at få banker med på selv de mindste ting i privaten. Det er ikke som i USA, hvor man roses for at have forsøgt. I Danmark er der ikke meget forståelse efterfølgende.

Din egen bank er derfor udelukket. Da den er det, så kan du afskrive andre banker. De vil have en succeshistorie og noget, som de kan hænge deres hat på - og det har du ikke. Du har en businesscase, som allerede eksisterer og som kræver enorme summer da det er fast ejendom.

Hvis du skulle låne kr 50-100.000 til at starte et ukendt eventyr, ville de nok låne dig pengene uden at blinke, men dette er der ingen chance for. Belåningsgraden for erhverv er også lavere end for privat.

Dit eneste alternativ er en investor med en buy-out klausul. Du skal overbevise nogle mennesker om, hvorfor de skal satse på dig og da du er helt ubeskrevet i det felt, som du vil ind i, så tænker jeg at en fremmed investor er stort set udelukket. Måske kan du få lov til at præsentere din case for dem, men sandsynligheden for at få dem ind er ganske lille.

Din sidste mulighed er at låne pengene i din familie eller nære vennekreds, hvilket jeg aldrig selv ville gøre. Jeg solgte selv anparter til min familie i tidernes morgen og gik konkurs dengang, så jeg ved at bitter erfaring, at det skulle jeg have afholdt mig fra, selv om der aldrig har været sure miner.

Idag har jeg en god virksomhed. Jeg har startet den for egne penge og skylder kun forsvindende lidt væk. Selv om det er 15 år siden min konkurs, så havde jeg svært ved at komme igang, da ingen nye banker ville overveje en driftskredit til mig. Den gav min egen bank mig og jeg har aldrig haft brug for den, men ville blot have den i baghånden.

Så banker skyr erhvervscases og de har svært ved at låne ud uden at der er overdreven lille risiko for dem. Og det kan du ikke tilbyde dem.

Jeg ville droppe tanken, hvis jeg var dig. Ender du med investorer og du ikke har noget med selv, så bliver der heller ikke noget til dig, så hvorfor skulle du gøre det?

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Jeg ville droppe tanken, hvis jeg var dig. Ender du med investorer og du ikke har noget med selv, så bliver der heller ikke noget til dig, så hvorfor skulle du gøre det?

Har han ikke det 'med' til investor at det er ham der evt. kan opnå den handel? Dvs. det er jo ham der har kontakten til sælger. En tilfældig investor kan ikke selv gå ud og lave den samme handel da han ikke kender sælger.

Eller har jeg misforstået noget?

Mvh.

Max

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 472
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort kan siges følgende:
Historiske afkast er ingen garanti for fremtidige.
Dit (velskrevne) oplæg er en tro kopi af forretningsidéer, der tog en ordentlig nedgang i sidste finanskrise 07’ -
Der er en sandsynlighed for, at det beskrevne er en god forretning, men du vil få en urealistisk stor belåningsgrad og være vildt sårbar overfor uforudsete hændelser, såsom ændringer i lejemarkedet, lovgivning, pludselig vedligeholdelsesbehov etc.
Du skal ikke regne med billige kreditforeningslån i det set-up, af årsager, som findes i betingelser for lån til erhvervsdrivende.
Hvis det er sådan en god forretning, med sikker indtægt og overskuelig risiko, ville det ikke være et tema, at låne penge overhovedet

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

MaxJensen:

Flemming:
Jeg ville droppe tanken, hvis jeg var dig. Ender du med investorer og du ikke har noget med selv, så bliver der heller ikke noget til dig, så hvorfor skulle du gøre det?

Har han ikke det 'med' til investor at det er ham der evt. kan opnå den handel? Dvs. det er jo ham der har kontakten til sælger. En tilfældig investor kan ikke selv gå ud og lave den samme handel da han ikke kender sælger.

Eller har jeg misforstået noget?

Mvh.

Max

Nej, det er rigtigt - det har han med. 

Men denne forretning er ikke den vildeste crazy guldkalv, men derimod en fornuftig investering - i hvert fald set i bakspejlet. Denne type forretning giver som regel i omegnen af 6-10% forrentning om året og er derfor ikke noget, der ville udløse meget andet end en "Finders Fee".

Så han får en flig af selskabet, nul risiko og dermed også ganske lille fortjeneste. 

Derfor mener jeg at det er spild af tid.

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Ok ja det kan der være noget om..Geeked

Mvh.

Max

Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Flemming

Mange tak for svar.

Du har ret i at der findes mangler i mit indlæg, men er ikke interesseret i at give for mange informationer, idet sælger ikke skal kendes offentligt.  

Ift. dine observationer, så kan jeg kun give dig ret. Det er de samme tanker jeg selv har gået med. Jeg havde dog håbet, at der var en person i dette forum, som tidligere havde siddet i lignende situation som mig, og som kunne rådgive om en potentiel udvej. Jeg føler jo personligt, at dette er den bedste og mest sikre investering jeg nogensinde er blevet præsenteret for.

Med hensyn til investor: Du skriver at jeg ikke ville bringe noget til bordet, og derfor ville jeg heller ikke kunne forvente at få noget ud af det. Det forstår jeg ikke helt. Som en anden bruger også skriver, så er det først og fremmest mig der kan lave aftalen. For det andet, så ville jeg jo selv skulle tage lånet til alle lejlighederne. Lad os eksempelvis sige at det drejede sig om 25 lejligheder til en samlet værdi på 30 mill. Så ville jeg skulle finde 20% til indskud før jeg ville kunne få et realkreditlån for resten. Det ville netop være dette indskud på 20% jeg skulle bruge investor til (6.000.000 kr.), og investor ville få pant i lejlighederne for de 20%, hvilket jo minimerer risiciene en del. Resten (80%) ville jeg jo så selv skulle låne som realkreditlån. Det ville vel også give mig et betydeligt afkast, idet jeg bærer 80% af risikoen? Og selvfølgelig skulle der så laves en buy-out klausul med investor. Kan i øvrigt fortælle, at der i pågældende sag har været ca. 10% afkast årligt de seneste mange år.

Jeg forstår også godt din pointe med at jeg ingen erfaring har inden for faget, så hvorfor skulle investorer så overhovedet overveje at satse på mig? Hvis pågældende handel kunne gennemføres, så ville der blive lavet en aftale med sælger om, at han skulle forblive i virksomheden i et år til oplæring i drift.

Af ovenstående grunde ville jeg også mene, at jeg havde en del at byde ind med. Men som tidligere skrevet, så ved jeg godt at det bliver en svær opgave for mig grundet tidligere historik. En skam at man i Dk stemples på én tidligere fejltagelse.

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 472
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er da virkelig ærgerligt at kreditorer skal have deres penge.

Prøv at se om du kan finde en kreditforening, som vil finansiere mere end 60% af en erhvervsejendom i det prisleje. Ellers skal du nemlig ud og finde 12mio i egenandel.

Prøv også at se om kreditforeningen deler din betragtning om risiko ie at du “selv” står med risikoen - du har i eksemplet her ingen værdier som sikkerhed for dit lån.

De 6-12mio i udbetaling på en ejendom til 30mio er risky business, siden kreditforeningen, ved et evt. tvangssalg, har første prioritet og derved efterlader andre kreditorer med et potentielt tab, hvis ejendommen ikke kan realiseres helt op til summen af diverse lån.
Hvis du ikke har et selskab med en sund økonomi, og tilhørende egenkapital som sikkerhed (eller er personligt formuende) så er det hamrende urealistisk, at tro at boliginvesteringer i størrelsesordenen 30mio er gennemførbar.
Du har, med din tidligere konkurs og medfølgende skadelidende kreditorer, bevist, at du ikke er usårlig. Her tages ikke stilling til detaljerne i konkursen, men udelukkende at du er gået konkurs. Var det et ønske og en del af forretningsplanen at gå konkurs? Hvis ikke, så vil statistiske tilsige, at du har fejlberegninget een gang. Er det sandsynligt at det kan ske igen, med en boliginvestering til 30mio?

Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej M.S.

Tak for svar, hvor ubrugeligt det end måtte være.

1: Jeg kan oplyse dig om, at jeg som person ikke er gået konkurs (dette var blot den hurtige/nemme forklaring på oparbejdet gæld). Men eftersom du anser det som værende den værst tænkelige skandale, så vil jeg da gerne udpensle det lidt nærmere. Jeg var partner i et firma, hvor der opstod kontrovers mellem mig og de resterende parter. Derfor trådte jeg modvilligt ud af virksomheden, og via advokater blev der lavet et forlig om at parterne skulle betale mig en godtgørelse samt opkøbe mine aktier i virksomheden. De overholdt ikke aftalen og året efter gik de konkurs. Af den grund sidder jeg nu med en betydelig gæld, da jeg hæftede solidarisk.

2: Har jeg på noget tidspunkt givet udtryk for, at jeg ikke ønsker at kreditorer skal have deres penge? Faktisk kan jeg oplyse dig om, at jeg er i åben og ærlig dialog med kreditorer om hvordan vi bedst muligt løser situationen.

3: Efter jeg udtrådte af føromtalte virksomhed, blev jeg øjeblikkeligt headhuntet som salgsdirektør og partner til anden virksomhed. Grundet manglende interesse for branchen (vikarservice), udtrådte jeg dog på helt fredelig vis efter en kortere årrække. Denne virksomhed lever stadig i dag i bedste velgående, og generer hvert år pæne resultater.

4: INGEN der starter virksomhed er "usårlige" på noget som helst tidspunkt. Det gælder ikke kun folk der tidligere har oplevet en konkurs. Tag eksempelvis General Motors som alle mente var urørlige.

5: At man tidligere har været gået konkurs er ikke ensbetydende med at man er en dårlig forretningsmand, eller at man aldrig bør starte egen virksomhed igen. Tag eksempelvis Henry Ford og Walt Disney som begge gik konkurs inden de opnåede gigantisk succes. Selv Martin Thorborg, som jo er stifter og ejer af dette forum (samt flere andre velfungerende virksomheder), har før været gået konkurs. Disse forretningsmænd (og tusinder af andre succesrige personer) gav ikke op fordi de én gang havde fejlet. Det gjorde dem til gengæld stærkere og dygtigere. Hvis de derimod havde sat sig ned og grædt og følt sig værdiløse fordi en enkelt ligegyldig person sagde dem imod, så var de jo aldrig nået længere!

6: Kreditforeninger finansierer op til 80% på udlejningsboliger (bortset fra butikslokaler osv. som kun finansieres op til 60%). Sælger af føromtalte lejligheder har selv i mange år benyttet sig af samme strategi som er beskrevet tidligere i tråden, og har altid fået finansieret 80% via kreditforeningen.

7: At være selvstændig handler om at knokle for de ideer man tror på, og arbejde hårdt for at nå sine mål uanset hvad. Af den grund fornemmer jeg også at du ikke selv er selvstændig, eftersom du kommer med så negativ en udmelding på en forretningside, blot fordi jeg tidligere har haft en uheldig oplevelse med virksomhedsdrift. I min optik taler og opfører du dig derimod som en Djøf'er, der besidder en mellemlederstilling i en mindre offentlig virksomhed, og som tilfældigvis er endt i det forkerte forum.

Tak til alle andre i tråden for konstruktive svar

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 472
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jamen, det lyder til at du har helt styr på detaljerne og er klar til at få finansieringen på plads, så er det bare at ringe til banken, det burde være en smal sag med dit talent og vindende væsen. Hvorfor stiller du egentlig spørgsmål, du allerede har svaret på?

Tak for dit levnedsforløb, det er meget imponerende, og jeg er sikker på at banken har en check på 5-10mio liggende med dit navn på....

... hvis de nu ikke har, så er det fordi de er nogle dumme DJØF’ere, som ikke ser dit potentiale som verdensmand.

Ærgerligt at man skal stemples fordi man ikke har klaret sine økonomiske forpligtelser - hvis man altså bliver stemplet. Du kan bare ikke låne penge, resten er din egen selvmedlidenhed, som nok tvivlsomt er nogle mio værd.

Jeg skrev faktisk pænt og neutralt til dig, så din harme må du ventilere er andet sted.
Brug du din høje uddannelse og charme på noget konstruktivt.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)