Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed med samme navn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. May 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

I sidste uge oprettede jeg et firma (PMV), som vi kan kalde HHH.dk. Jeg har længe haft DK-domænet til HHH.dk. MEN jeg har i arbejdet med at oprette en facebook-side stødt på en hjemmeside, der går under samme navn. Altså HHH.com, som tilsyneladende er et lille indisk reklame selskab

Mit spørgsmål er om, jeg på nogen måde skal være bange for, at det indiske (firma/hjemmeside) kommer og sagssøger mig eller ligende? 

Og skal jeg evt overveje at skifte navn på firmaet? 

Håber i kan hjælpe 

Daniel 

Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det burde ikke være nogen relevans, når der er tale om et lille indisk selskab :-)

Har du overvejet at registrere et varemærke også?

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også fundet ud af, at der er et indisk firma der hedder DataWise,  efter jeg skiftede mit firma navn til DataWise. 

Det har ikke givet mig nogen problemer endnu :-) 

Ikke at det er noget svar. Blot en kommentar :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus:

Jeg har også fundet ud af, at der er et indisk firma der hedder DataWise,  efter jeg skiftede mit firma navn til DataWise. 

Det har ikke givet mig nogen problemer endnu :-) 

Ikke at det er noget svar. Blot en kommentar :-)

Navnet er mere eller mindre kun et problem hvis man målretter sig de samme kundesegmenter med lignende produkter. Det er et spørgsmål om kunderne risikerer at forveksle de to firmaer pga. navnet.

 

Det er mange gange en udfordring ikke at ramme et eller andet navn som allerede findes et eller andet sted på jordkloden, så med mindre det Indiske firma henvender sig til samme målgruppe som din virksomhed, skal du nok ikke umiddelbart bekymre dig det store.

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Retten til et navn kaldes et varemærke.

Skal du drive virksomhed i danmark, bør du tjekke om navnet er et varemærke i samme eller beslægtet branche i DK og EU. I så fald kan du få problemer.

Du kan læse om varemærker og søge efter registrerede varemærker via https://www.dkpto.dk/se-om-din-ide-er-ledig .

Vær opmærksom på at man i danmark får retten til et varemærke ved ibrugtagning. Du bør derfor søge via google, facebook etc. om andre benytter navnet i danmark i samme eller beslægtet branche.

Det vil sige at hvis den indiske virksomhed har registreret varemærket i EU /DK eller markedsfører sig og sælger i danmark, har den indiske virksomhed retten til navnet.

Har du planer om at markedsføre din virksomhed i andre lande, bør du tjekke dem også.

---

Som nævnt kan du selv registrere dit navn som varemærke, men det er forbundet med store omkostninger, da det i sig selv ikke er nok at registrere varemærket i ønskede lande og grupper.

Varemærket skal også overvåges, og man skal handle inden for kort i tilfælde af nye krænkende registreringer.

At føre retssag imod krænkere er normalt også en dyr fornøjelse.

Som PMV er dette næppe realistisk.

Fra København
Tilmeldt 15. Oct 19
Indlæg ialt: 2
Fra  Safesale Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
HHH må siges at være et særdeles generisk navn. Efter hvad jeg ved kan man ikke eje et navn såsom "stole", "vinduer", og jeg må formode at navnet HHH hører under dette.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)