Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forgældet IVS truet af tvangsopløsning - hvad gør man...?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Vi er desværre havnet i en rigtig kedelig situation med et selskab som jeg er/var direktør i.

Sidste år blev vi desværre udsat for svindel af en i ledelsen, og har lige siden forsøgt via forskellige instanser og tiltag (erhvervstyrelse, politi mv.) at få det krav tilbagebetalt, men uden held indtil videre.

Vi har løbende forsøgt at lappe det hul, men gælden til kreditorer og SKAT/moms har vokset hen over hovedet på os, har samtidig tabt potentielle større indtægtkilder, ejer konstellationen fungerer ikke, og jeg har derfor anbefalet ejerkredsen, at vi nødsaget til at trække stikket - desværre med en masse i klemme. :(

Samlet set er der tale om omkring 700.000 kr.

Jeg er fratrådt som direktør (var indsat midlertidigt), så som det ser ud nu, vil det ende i tvangsopløsning (og en konkursbegæring næste måned fra en ansat, idet virksomheden ikke kan betale lønkravet).

Vi har meldt ud via mail at jeg og de ansatte er fratrådt, og virksomheden er under omstrukturering (idet der ingen ledelse er), men nu hvor situationen ser ud til at være en konkurs/tvang, skal dette formuleres ud. Er der mon nogle der har nogle råd til hvad man skriver ud?
Ligeledes, er der desværre nogle kunder, som er rigtig sure og frustreret - og med rigtig god grund. Hvordan håndterer man sådan en situation bedst muligt? Jeg har svært ved at gennemskue om den formelle eller personlige metode er "det bedste" at gøre... Måske er der ingen...?

Jeg har forsøgt at gøre alt hvad jeg kunne for at lave afdragsordninger, finde investorer/salg af andele mv. for at redde virksomheden, men intet har desværre kunne redde os.

Er der nogle der har prøvet konkurs eller tvangsopløsning, som kan fortælle mig lidt nærmere om hvordan forløbet er, hvad man kan forvente, hvordan håndterer man det praktiske, hvad skal man forvente ift. ens rolle/ansvar, tidshorisont, samtale med kurator/Sø & Handelsretten osv..?

Hilsen en meget nedslukket medejer. 

Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 291
Fra  SIDWAVE Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det behøves jo ikke være tvang.

#1 erklær jeg selv konkurs

#2 en kurator gør boet op og i betaler alt i kan

#3 slut

#4 du fortsætter nu med at gøre krav mod svindeleren, og rykker politiet i ørerne 1 gang om måneden, så der sker noget i sagen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare kort og først
To scenarier.

1 Direktionen er fratrådt,, EOS skriver til selskabet, at det vil betyde tvangsopløsning og giver frist for genindsættelse - man svarer det ikke er fej, og man bliver sendt til tvangsopløsning, ofte inden for 14 dage. 

2 Den eller de ansatte der ikke får løn går selv eller via fagforening ind med konkursanmeldelse (skal ikke stille sikkerhed hvis det sker via fagforening som jeg husker det og vist heller ikke hvis privat) - efter de har rykket behørigt. Selskabet tages direkte under konkursbehandling hvis lønnen ikke kan betales og lønmodtagerne kan få fra LG

Begge dele ender givet i konkurs. Her overgår al ledelsesret til kuraTor/skifteret. Der må ikke disponeres af ledelse, ikke sælge eller købes osv.

Ledelse er fratrådt og vil så ikke normalt blive indkaldt, men så vil ejerne blive indkaldt, herunder givet dig som ejer og tidl direktør, og I vil skulle redegøre for omstændigheder overfor kurator og svare ærligt på alt samt stille regnskabet og hvad der måtte være til rådighed. 

Med mindre ledelse eller ejere har optrådt groft uforsvarligt og format kredit optagelse efter det tidspunkt, hvor det var klart, at ny gæld aldrig kunne betales, så tager staten konkursen - kreditorerne taber formentlig alt, ejerkapitalen er borte og lønmodtagere dækkes af Lønmodtagerne garantifond

Har ledelse, ejere optrådt groft uforsvarligt kan der blive stillet krav fra kreditorer eller skifteret om hæftelsesgennembrud og personlig hæftelse, men det er sjældent og forholdet skal være groft

Har du kendskab til ulovligheder, så oplyser du kurator om det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
1000 tak for dit hurtige svar.

Såfremt jeg kunne læse mig frem til, koster det nogle penge (30.000) og erklære os selv konkurs, medmindre en ansat gør det (som kommer til at ske næste måned, når lønnen ikke kan betales).

Jeg ved ikke om vi kan stille det beløb til rådighed når likviditeten er som den er... Ligeledes er der kun 2 ud af 4 ejere som har reageret og svaret på hvad vi skal gøre ved situationen, og da vi er bundet af en ejeraftale ift. konkurs, kan vi to ejere ikke trumfe en beslutning igennem (så vidt jeg kan læse)...

Jeg har rykket politiet hver 14. dag siden anmeldelse blev lavet tilbage i januar, og sagen har ligget til juridisk gennemgang den seneste måneds tid. Det rykker desværre ikke så hurtigt som vi havde håbet, men vi bliver ved med at pushe på i håb om der snart sker fremgang...
Tilmeldt 3. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Mange tak for dit hurtige svar, og for at give lidt nærmere klarhed omkring scenarierne. Det gav lidt ro i maven, trods tyngende samvittighed.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Anonym123456788918295953:
Såfremt jeg kunne læse mig frem til, koster det nogle penge (30.000) og erklære os selv konkurs, medmindre en ansat gør det (som kommer til at ske næste måned, når lønnen ikke kan betales).
ja eller vist 40.000 kr idag - så det er bare at vente eller

afmeld alle direktører - så sker der automatisk noget - men igen- nok om 14 dage efter selskabsstyrelsen har hørt jer, om det er med vilje at der ikke er en direktør mere - så sendes i til tvangsopløsning og medarbejderne går så også der til kurator (enklest via fagforening)

Politiet er overbelastede men du kan jo give kurator kopi af din anmeldelse - bør gøre det - når du som del af ejerskabet (og her tidl. direktør indtil for nyligt) sikkert kaldes til gennemgang.

Du kan ikke trumfe en lukning igennem hvis ejeraftale siger I ikke har ret til det med jeres 2 ud af 4 flertal - og hvis de 2 andre bliver som direktør, bare en af dem, så kan du heller ikke få en tvangslukning men må afvente medarbejderne melder konkurs grundet manglende løn. Du kan godt kalde til generalforsamling hvor du vil have taget stilling til situationen og hvor DU gør klart, at du mener det og det er galt og at selskabet IKKE bør forsætte driften, og som du skrev - gå af som direktør med en opsigelse der påpeger samme problemer og opfordrer til ikke at forsætte gældsætning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale dit at du selv tager kontakt til en advokat med speciale i selskabsret og får gennemgået din private situation og ageren ifht at have været direktør for selskabet mv.

Det vil koste lidt, men være penge givet godt ud for klarheden om din situation.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 16. Aug 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ang. kunderne så tror at du skal være ærlig og fortælle dem hvordan situationen er. 

Hvis du er den eneste direktør og er fratrådt så er der ikke så meget at være i tvivl om. Om 14 dage er selskabet sendt til tvangsopløsning.

En mulighed er at du lige så snart at der er udnævnt en kurator at du tager fat i kurator og spørger om du mod betaling kan overtage de kunder som vil fortsætte samarbejdet og evt. varelager eller projekter. Kurator kan sige ja eller nej alt efter hvad kurator mener er bedst for kreditorerne.

Ang. politisagen så vil det være kurator's problem.

Jeg kender ikke virksomheden og produkterne/ydelserne så jeg ved ikke om ovenstående giver mening, men jeg ville bare plante ideen hos dig.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)